Nekromanti Går det att göra forumet snabbare?

Carl Ö

Warrior
Tjena!

Codex/Rollspel.nu-forumet håller mycket hög standard med intressanta ämnen och många driftiga och kunniga postare.

Men går det att göra något åt de otroliga segheten? Uppgradera mjukvara, hårdvara och Internet-anslutning - vad vet jag. Sant är i alla fall att det här forumet är ett av de långsammaste forumen som jag brukar besöka.

Och det är mycket trist - för det händer faktiskt att jag drar mig för att surfa runt här mer än vad jag absolut "måste". Det händer inte att jag bara slösurfar runt lite extra här, nej det är alltför enerverande. Samma sak vad gäller att göra inlägg, det drar jag mig för eftersom det är så segt.

Pleeeeease, lägg i en högre växel. Och meddela mig när forumet går minst tio gånger snabbare.
:gremsmirk:

Med vänliga hälsningar
Carl C.

Carl Ö

Warrior
Är det jag som inbillar mig eller har forumet redan blivit lite snabbare? I såna fall - tack för det! :gremgrin:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Snabbt och långsamt om vartannat …

Hastigheten varierar under dagen, beroende på serverns belastning.

Vad jag har förstått så är det även andra verksamheter än wrnu som använder samma server.

Kan man inte kicka ut dem? :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Så jäkla segt är det väll inte här.. För mig så funkar det välldans kvicktt & bra !
Att det går segt inimellanåt är att, om jag har förstått det hela rätt, att wrnu delar platts med en annan stor sida... Kommer bara inte på vad den sidan heter.. Så när det är myckett rafik där, så segar det lite här..

/ Johan K, som har lite taskit minne inimellanåt..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Våta utgångar och delade servrar

Forumets hastighet är beroende av ett antal faktorer.

1) Antalet användare som är på just nu.
2) Antalet användare som är på svenska magic-sällskapets sida. (Den ligger på samma server)
3) Huruvida Gardener efter en våt utgång bestämmer sig för att pilla med databassystemet eller inte :gremwink:
4) Huruvida Gardener håller på mixtra med systemet för förbättringar, reparationer eller dyl. (Medan han gör det så kan det sega till en del)
5) säkert fler saker...

Så det är många faktorer som kan spela in på forumets hastighet. Det är bara att hålla i dig och vänta på bättre dagar. Alternativt donera en ny server till Gardener :gremwink:

/Naug

Troberg

Sinister eater
Det finns flera sätt att snabba upp forumet:

-Var här vid rätt tider på dygnet (morgon, förmiddag och tidig eftermiddag).

-Donera pengar så att man kan få bättre hårdvara (jag vet, jag ska göra det själv så snart jag får råd).

-Räta ut dina kablar. Nollorna har inga problem att ta sig fram i en krokig kabel, de är ju runda och fina, men ettorna är avlånga och kan fastna. Det kan också vara bra om du har änden av kabeln som data kommer ifrån lite högre än den andra änden.

-Lämna inte sidor som automatuppdaterar laddade när ni inte behöver (linloggade, infosidan).

-Lägg din avatar på egen server i stället för att ladda upp den på forumets server.

-Använd flera fönster när du browsar och drag-droppa länkar mellan dem så att du inte behöver hoppa så mycket fram och tillbaka mellan sidorna (och därmed ladda om dem).

Överkurs: Ett av råden ovan är dåligt. Gissa vilket. :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Snabbt och långsamt om vartannat …

"De andra verksamheterna" har enligt välinformerade källor betalat i stort sett allt till servern så då försvinner nog det med. Vi får gott stå ut med de sabla magic-spelarna... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Bifråga

Om Gardener fick önska sig vad han ville för att få forumet bättre (jag pratar hårdvara här, jag tänker inte flytta till ett annat forum...), hur skulle den önskelistan se ut?

Om vi vet vad som behövs och vad det kostar så kanske det är lättare att fixa pengar/prylar.

Om folk ser vad som behövs kanske de blir mer motiverade att donera pengar, alternativt kanske någon har någon lämplig pryttel liggande hemma (tex har jag en hel del minnen liggande tror jag).

Så om Gardener kunde skriva en lista och äter upp sin spenat så kanske tomten kommer tidigt i år.

(Nej, en Ferrari för att fortare ta sig till servern i händelse av problem är överdrivet!)

Gardener

Champion
Re: Snabbt och långsamt om vartannat …

Dina källa må vara välinformerade, men när informationen är felaktig så hjälper inte det så mycket.

Sanningen är den att Svenskamagic.com:s besökare sponsrade pengar för den senaste serveruppgraderingen som innebar en stor förbättring, men det innebär inte att de betalat för i stort sett allt. Jag har personligen lagt ut mycket mer pengar än så, och övriga redaktionsmedlemmar har också lagt ut pengar utöver det. Dessutom står Svenskamagic.com för det mesta av den belastning som gjorde att uppgraderingen krävdes.

Gardener

Champion
Mjukvaruuppgraderingar och justeringar av konfigurationer sker ständigt och det är så vitt jag vet svårt att snabba upp saker och ting mer den vägen. När det gäller hårdvara så kostar det pengar, något som det är svårt för en ideell sida att betala. Problemet är helt enkelt att siterna på servern är på tok för populära och det är inget vi vill göra något åt.

Vi har nu tack vare de sponsorpengar vi fått in nu möjlighet att uppgradera serverhårdvaran igen, vilket förhoppningsvis kommer ske när jag får tid och ork. Det är främst minne och hårddisk som behövs för tillfället, även om en dedikerad databas-server hade varit det allra bästa, men det är tyvärr inte en praktisk möjlighet. Även en snabbare internetuppkoppling hade varit önskvärt, men med den trafik som servern genererar så har vi inte en chans att betala de summor det skulle kosta.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag skyller på...

...att mitt minne inte är något att fira och att det var länge sedan du sa det... :gremsmile:

Gardener

Champion
Re: Bifråga

Så om Gardener kunde skriva en lista och äter upp sin spenat så kanske tomten kommer tidigt i år.
Okej, ska fixa en.

(Nej, en Ferrari för att fortare ta sig till servern i händelse av problem är överdrivet!)
Attans, det som skulle hamna överst på listan. Får väl nöja mig med en Porsche då...

Det som behövs mest är en helsickes massa minne, då det främst är databasen som får servern att knäa, och den äter massvis med minne. Typ 2-3 512 MB PC133 SDRAM skulle nog göra susen. Därefter kommer väl en stor och snabb SCSI-disk för att hantera all diskläsning på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt. Sen vore det bra med ett nätverkskort då jag kör på ett lånat för tillfället, då den gamla brann upp i somras.

Troberg

Sinister eater

Det som behövs mest är en helsickes massa minne, då det främst är databasen som får servern att knäa, och den äter massvis med minne. Typ 2-3 512 MB PC133 SDRAM skulle nog göra susen.
Har kollat nu, tyvärr har jag bara några 128-or och en packe omärkta som jag har för mig är 64-or. Dessutom har jag en packe nya maskiner på väg in där jag faktiskt kan använda dem med lite tur.

Därefter kommer väl en stor och snabb SCSI-disk för att hantera all diskläsning på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt.
Sorry, kan inte hjälpa där. Jag slutade med SCSI när de fuckade upp SCSI2 med en massa varianter. Det enda jag har i SCSI idag är några smådiskar på några GB styck i min ena Novellserver.

Sen vore det bra med ett nätverkskort då jag kör på ett lånat för tillfället, då den gamla brann upp i somras.
Där kan jag hjälpa, sådana köper jag fem åt gången för att det är alltid bra att ha några extra. Problemet är att de är så billiga att portot antagligen blir dyrare än kortet...

Vilken klass skulle det vara på en ren databasserver? Något i stil med de processorer som säljs till bulkpriser idag, 1 GB minne och några diskar i en RAID-kontroller? Rackmonterad eller fristående? Så länge som man håller sig till IDE-RAID (vilket går ganska bra med en vettig kontroller) så behöver det inte bli så jättedyrt. I sammanhanget oviktiga bitar som tex grafik kan man klämma in vilket skräp som helst. Jag kan nog inte fixa en hel maskin i den klassen (har inte råd att köpa en nu...), men valda bitar kan jag kanske fixa.

Gardener

Champion

Där kan jag hjälpa, sådana köper jag fem åt gången för att det är alltid bra att ha några extra. Problemet är att de är så billiga att portot antagligen blir dyrare än kortet...
Jo, så speciellt dyra är de ju inte. Men just nu har jag inte råd att köpa nån själv, men det löser sig nog.

Vilken klass skulle det vara på en ren databasserver? Något i stil med de processorer som säljs till bulkpriser idag, 1 GB minne och några diskar i en RAID-kontroller? Rackmonterad eller fristående? Så länge som man håller sig till IDE-RAID (vilket går ganska bra med en vettig kontroller) så behöver det inte bli så jättedyrt. I sammanhanget oviktiga bitar som tex grafik kan man klämma in vilket skräp som helst. Jag kan nog inte fixa en hel maskin i den klassen (har inte råd att köpa en nu...), men valda bitar kan jag kanske fixa.
1 GB minne är nog minimum ja, den skulle nog må bra av mer också, men det är väl inte direkt nödvändigt ifall den är dedikerad. IDE-RAID låter helt vettigt, har det hemma, om det inte är alltför dyrt. Det är inte rack för övrigt, om jag nu ens har möjlighet att stoppa in en till server. Fast får jag tillgång till en så går det nog att ordna.

Carl Ö

Warrior
Hur donerar man pengar?

Är det bara att lägga hundralapparna på den lilla ön i Svandammen (i Uppsala)? :gremgrin:
/Carl

Gardener

Champion
Re: Hur donerar man pengar?

Här hittar du information om sponsringen, den sidan finns även länkad direkt från vår förstasida. Dessutom har Herr Nils varit vänlig och skrivit en utförlig beskrivning av hur det går till om man inte orkar läsa de engelska förklaringarna på PayPal.