Sjätte spelomgången så var vi något färre (fem stycken om jag inte minns fel) och vi spelade:
Archipelago III
Detta är ett norskt samberättarspel med en kortlek för resolutionsmekanik, en för plot-twister och förutom det en del regler för 'kod-ord', en del principer och sen en mekanik för att bygga upp sin värld.
Om Dream Asqew har en väldigt fokuserad setting så är archipelago precis tvärtom, det finns ingen setting och således heller inget i reglerna som stödjer en specifik setting. Istället börjar en med att komma överens om vilken setting en vill spela, vi valde en eclipse phase-inspererad sci-fimiljö med sinnen som gick att ladda upp/byta kropp, någon slags gasplanet för extrema skydives, virtual reality för alla som hade råd mm. Därefter så väljer en element vilket sätter mycket av stämningen och fokuset för spelet, varje spelare 'äger' ett element och typexemplet är 'magi' i en fantasyvärld. Vi hade "VR", "Religion", "The glitch", "Barnen" och "Hierarkin" om jag inte minns helt fel (det var ett tag sen). Sedan ritade vi en karta med fem viktiga platser och efter det skapades roller som var och en var huvudperson i sin story. (Det fanns två typer av barn, de som föddes upp som kroppar och som sedan såldes till medvetanden som behövde nya, och de som föddes upp som fria och skulle bli styrande som väldigt få i hierarkin hade rätt att säga till). (Vi hade också en muterad bläckfisk även om jag inte riktigt minns varför).
Det här var en jättebra spelkväll.
Plus: Att ha ett superstort ark med karta, element och roller uppskrivna på mitten av bordet (fördelen med att spela i en atelje)
Minus: Vi kände efteråt att vi inte spelat tillräckligt hårt på kodorden, vi hade dragit för lite kort, använt för lite veton, och fallit tillbaka i en lite feg samberättande stil. Alltså det blev väldigt bra men jag tror det hade kunnat bli intensivare om vi vågat lite mer, trots allt så har spelet väldigt tydliga mekaniker för att undvika att trampa på varandras kul, just för, tänker jag, att en ska våga spela järvare och det borde vi ha gjort.