Hej!
Letade efter intressanta gåtor till RPG och fann denna:
http://greylabyrinth.com/puzzle/puzzle002
Det luriga med många tankenötter/puzzles är hur man får dem att passa in i rollspel. Denna tyckte jag var så bra för den kan användas på lite olika vis, oavsett spelmiljö:
RP ska välja vilket av 5 föremål som är mest unikt. För varje gång RP väljer "fel" så händer det något som utlöser en otäck fälla eller att något läskigt monster manifesteras i rummet och anfaller dem. Eller att personen som ställt dem inför utmaningen att välja, attackerar dem.
Om de däremot lyckas välja "rätt", så får de någon form av belöning.
Bra med denna gåta, är att RP kan ju få tillåtas göra fel, men för varje gång de väljer fel så får det en negativ konsekvens. Lite grann som i filmen Indiana Jones där de ska välja vilken bägare som är den heliga graalen. Ungefär på samma sätt skulle man kunna göra med denna gåta.
är man lite kunnig i photoshop så skulle man kunna byta ut föremålen från exemplet med helt andra föremål/artefakter som passar in i den aktuella situationen (t.ex. ringar, trollstavar, bägare, svärd) men att gåtan har samma principiella lösning. Välj det mest unika föremålet, om du misslyckas blir det negativa konsekvenser. Lyckas du så får du en belöning eller något som tar handlingen vidare: En lönndörr kanske öppnas som leder rollpersonerna vidare.
Det som jag tycker var bra med denna gåta var att även fastän man misslyckas så behöver det inte betyda att man inte kommer vidare i äventyret, då man kan få möjlighet att välja igen och igen, men för varje gång man har fel så får blir det otäcka som händer dem värre och värre.
Tycker för övrigt att gåtan var lagom svår. Misslyckades faktiskt själv att lösa gåtan. Men den är logisk så den borde inte vålla något större problem.
/Eagle... som älskar när han får låta sina spelare tänka till och känna sig smarta
Letade efter intressanta gåtor till RPG och fann denna:
http://greylabyrinth.com/puzzle/puzzle002
Det luriga med många tankenötter/puzzles är hur man får dem att passa in i rollspel. Denna tyckte jag var så bra för den kan användas på lite olika vis, oavsett spelmiljö:
RP ska välja vilket av 5 föremål som är mest unikt. För varje gång RP väljer "fel" så händer det något som utlöser en otäck fälla eller att något läskigt monster manifesteras i rummet och anfaller dem. Eller att personen som ställt dem inför utmaningen att välja, attackerar dem.
Om de däremot lyckas välja "rätt", så får de någon form av belöning.
Bra med denna gåta, är att RP kan ju få tillåtas göra fel, men för varje gång de väljer fel så får det en negativ konsekvens. Lite grann som i filmen Indiana Jones där de ska välja vilken bägare som är den heliga graalen. Ungefär på samma sätt skulle man kunna göra med denna gåta.
är man lite kunnig i photoshop så skulle man kunna byta ut föremålen från exemplet med helt andra föremål/artefakter som passar in i den aktuella situationen (t.ex. ringar, trollstavar, bägare, svärd) men att gåtan har samma principiella lösning. Välj det mest unika föremålet, om du misslyckas blir det negativa konsekvenser. Lyckas du så får du en belöning eller något som tar handlingen vidare: En lönndörr kanske öppnas som leder rollpersonerna vidare.
Det som jag tycker var bra med denna gåta var att även fastän man misslyckas så behöver det inte betyda att man inte kommer vidare i äventyret, då man kan få möjlighet att välja igen och igen, men för varje gång man har fel så får blir det otäcka som händer dem värre och värre.
Tycker för övrigt att gåtan var lagom svår. Misslyckades faktiskt själv att lösa gåtan. Men den är logisk så den borde inte vålla något större problem.
/Eagle... som älskar när han får låta sina spelare tänka till och känna sig smarta