Nekromanti Gåtan här -- hur blir ditt svar?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Noam Vokaal har försvunnit, knappast spårlöst; likväl är han borta. Folk i hans omgivning -- i början anförda av hans vän Amaury Conson och polisman Ottavio Ottaviani -- börjar snoka i hans spår och söka svar på alla frågor, fast utan riktig framgång. Och plötsligt har någon annan försvunnit, och ännu någon...

Gåtor hopar sig. Sammanhang mörknar. Röda trådar tvinnas upp. Vad har alla råkat ut för, vad slags gruvlig hämnd har drabbat människorna? Och ja, annat än människor har också försvunnit. Någonting anmärkningsvärt saknas. Vad?

Försvinna utkom på franska 1969 och är klassisk i sitt slag. Full av självpåtagna tvång och frivilliga inskränkningar har kriminalstoryn som här förtäljs låtit författartalang av stora mått frigöras -- lika skämtsam som allvarlig. Och gåtan kvarstår: vad saknas?

Mekanurg

Bobby Magikern said:
Oro väcks också av att våra båda användarnamn plötsligt har gjorts ofullständiga, kanhända otillåtna.
Du och jag ska försvinna ur människornas värld, dra utan spår in i skuggorna. Ty vi blir förbjudna och får därpå aldrig träda fram på nytt och visa våra namn för andra.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Liksom ursprunglig skalds namn, något man bör minnas.

hakanlo

Hero
trådstartarnamn said:
Ty vi blir förbjudna och får därpå aldrig träda fram på nytt och visa våra namn för andra.
Jag drar suck av lättnad, då alltjämnt mitt användarnamn får finnas, och tillhör tillåtnas skara. Oskyldigt, utan ansvar för gjorda brott, må stå i flod av rampljus, utan risk för bann.

Frågan kvarstår: vad fruktansvärd bov -- niding, skurk, quisling -- står bakom sådant rov? När ska gåtan få sin lösning? Kan dylik kod knäckas? Skall slöjan falla från våra ögon? Är tid för sanning nu här?

Mekanurg

Hakanlo said:
trådstartarnamn said:
Ty vi blir förbjudna och får därpå aldrig träda fram på nytt och visa våra namn för andra.
Jag drar suck av lättnad, då alltjämnt mitt användarnamn får finnas, och tillhör tillåtnas skara. Oskyldigt, utan ansvar för gjorda brott, må stå i flod av rampljus, utan risk för bann.

Frågan kvarstår: vad fruktansvärd bov -- niding, skurk, quisling -- står bakom sådant rov? När ska gåtan få sin lösning? Kan dylik kod knäckas? Skall slöjan falla från våra ögon? Är tid för sanning nu här?
Jag lyckönskar dig till din riskfria framtid. Dock: Blott människor som granskar auktorns kryptiska skrift från början till slut ska finna gåtans svar. Alla andra får vänta i fåkunnigt skumrask. Att i förtid avslöja vilka slut som står där är ju nidingsdåd.

hakanlo

Hero
Var trygg, noll och nihil ska yppas. Dock, är ännu gåtan olöst? Så många män och kvinnor, lärda i skrift och ord, och likväl saknas sinnlig skärpa för att tränga undan vår okunnskaps dimmor?

Nu i sammanhang som här önskar jag rikta dina blickar mot bok av annan auktor, vars namn må förbli halvt dolt: Douglas är hans förnamn, R initial, på H börjar hans ättanamn. Boknamn är, fritt till vårt språk från fransk förlaga, M's vackra ljud. Handlar om skaparkrafts tillkomst ur uppsatta gränsdragningar och självpåtagna kringskärningar.