Telephalsion
Swordsman
- Joined
- 13 Jun 2009
- Messages
- 681
(Erik, Henrik mfl, om ni läser detta, sluta, det kan bli spoiler för er då. MVH Olov.)
Jag håller på att skriva ett äventyr för i höst där jag ska spelleda i thalamur. Jag har tänkt inleda med utforskningen av ett danarthiskt fäste. Självklart ska detta fäste vara fullt av allehanda gåtor från en paranoid/galen gammal danarthisk magiker, kanske till och med en nekrokrat?
Fästet ska vara en bottenvåning, fem våningar torn, och nio våningar källare, i sann thalaskisk numerologiskt ordning. Jag vill att det ska krävas någon form av pussel eller kraftansträngning för att komma vidare, både upp och ner.
Jag vill alltså slänga gåtor och pussel på mina spelare, och tänkte fråga om någon har några bra tips hur man låter spelare lösa pussel. Det är svårt att ställa upp ett zeldainspirerat stenpussel i vardagsrummet, men hur gör man? Små urklippta kartor av pusselrummet där de får visa hur de ställer stenarna? (om man gör ett sådant pussel alltså) Jag tvivlar på min förmåga att förmedla pusslets utformning utan förvirring om jag inte har färdiga kartor och bilder...
Ska man kanske ge lappar med gåtor som symboliserar det de läst på stentavlor, böcker och väggar?
Ge dem en serie bilder irl av de lätt vittrade relieferna som rollpersonerna ser och låta spelarna tyda dem, med ledtrådar om de lyckas med passande färdighets/PSY slag?
Alla tips e välkomna, och om jag får nån snilleblixt så läggar jag upp den här. Ska fila på några gåtor nu under sömnen. Målet är väl att svårigheten på pusslen ska stegra ju djupare/högre de utforskar. Gärna att tidigare pussel måste kommas ihåg för senare pussel.
Jag håller på att skriva ett äventyr för i höst där jag ska spelleda i thalamur. Jag har tänkt inleda med utforskningen av ett danarthiskt fäste. Självklart ska detta fäste vara fullt av allehanda gåtor från en paranoid/galen gammal danarthisk magiker, kanske till och med en nekrokrat?
Fästet ska vara en bottenvåning, fem våningar torn, och nio våningar källare, i sann thalaskisk numerologiskt ordning. Jag vill att det ska krävas någon form av pussel eller kraftansträngning för att komma vidare, både upp och ner.
Jag vill alltså slänga gåtor och pussel på mina spelare, och tänkte fråga om någon har några bra tips hur man låter spelare lösa pussel. Det är svårt att ställa upp ett zeldainspirerat stenpussel i vardagsrummet, men hur gör man? Små urklippta kartor av pusselrummet där de får visa hur de ställer stenarna? (om man gör ett sådant pussel alltså) Jag tvivlar på min förmåga att förmedla pusslets utformning utan förvirring om jag inte har färdiga kartor och bilder...
Ska man kanske ge lappar med gåtor som symboliserar det de läst på stentavlor, böcker och väggar?
Ge dem en serie bilder irl av de lätt vittrade relieferna som rollpersonerna ser och låta spelarna tyda dem, med ledtrådar om de lyckas med passande färdighets/PSY slag?
Alla tips e välkomna, och om jag får nån snilleblixt så läggar jag upp den här. Ska fila på några gåtor nu under sömnen. Målet är väl att svårigheten på pusslen ska stegra ju djupare/högre de utforskar. Gärna att tidigare pussel måste kommas ihåg för senare pussel.