Nekromanti Gåtor

G

Guest

Guest
jag har en gåta som kanske någon kan ha med i sitt rollspel: En man byggde ett hus, med ett fönster som vätte åt väst, Plötsligt kom det en björn vilken färg hade björnen??

Du kör en buss till Stockhlom och hämtar 80 pers och åker sedan till Umeå och släpper av 30 och hämtar 3 sedan åker du till gränna och släpper av 23 och sedan till Lindköping, Resan tog 13 timmar, Men vad heter Busschaffören??

Dom här gåtorna är knepiga i början men sedan kommer man på dom jag har tagit dom från ett tids press papper, och jag har testat tids pressen också (med 8 ändra helknasiga gåtor) och det var svårt!!!! Vill ni ha svaren så maila mig

//Melsazz

Håller med om att den andra var enklare. Fast de nog lättare när man läser den än när man hör den. Den andra sitter jag fortfarande och klurar på... kommer inte på nåt vettit.

"I may be small but I can still kick your ass!"

kalcidis

Hero
Björnfrågan. Det jagh tänkte på är att det finna väl egentligen bara bruna björnar (förutom isbjörnar, men man bygger ingen stuga vid deras hemtrakter.). Kan det vara lösningen? Eller finns det svarta björnar också kanske? Hmmm... Den var jävligt svår. Den har nog ingen lösning heller..

mvh
/joakim kalcidis

G

Guest

Guest
Det är brun björn men när man kör det på tid så kan man få för sig att den är vit...

//Melsazz

G

Guest

Guest
Eftersom det var så många som ville ha mer gåtor och svaren så skickar jag dom hit till forumet istället för att skicka runt alla gåtor

Dom här ska köras på 2,5 minuter dom ska köra skriva ner alla svaren dom hinner på ett papper. Man ska helst vara många för då är det roligare, låt några stycken svara innan du berättar svaret för då blir den roligare =)

Vill du ha mer så skicka till mig och jag skickar lite andra gåtor.

1. Hur många djur av värje sort hade moses i arken??

Svar: 0st för att det var noak som hade arken

2. Dividera 30 med en halv och lägg till 10

svar: Man tror att det blir 25 men när man delar med
halv blir det mer och då blir svaret 70

3. Om du var ensam i ett hus på natten och fann där en
oljelampa, en öppen spis och ett stearinljus, Du har
bara en tändsticka vad skulle du tända först

Svar: Tändstickan, man tror att det är nått av dom andra

4. Om du kör en buss och du kör först till stockholm och
hämtar 43 prs sedan till Umeå och hämtar 4 pers och
släpper av 23 pers och sedan åker till Mjölby och
släpper av 3 pers och åker sedan till Gränna och släpper
av 1 pers. Resan tar 12 timmar, Vad hette då chaffören?

Svar: Ditt namn, det står i början att det är DU! som
åker bussen

5. En man byggde ett hus med ett fönster som vätte åt
söder, plötsligt kom en björn och passerade, vilken färg
hade björnen?

Svar: Brun, när man läser om mannen så kan man stå
förstummad ett tag

6. Om din doktor gav dig 3 tabletter och sa att du ska en
tabllet varje timme, hur länge skulle tablöetterna räcka?

Svar: 2 tim, när man tänker snabbt så tror man att det
är 3 tim

7. Vilket land har 17 maj, norge eller danmark?

svar: båda har 17 maj men norge har det som nationaldag
det är det som är förvirringen

8. Några månader har 30 dagar och några har 31 men hur
många har 28 dagar?

Svar: Alla månader har 28 dagar

//Melsazz

luthor huss

Veteran
Björn frågan är lite mysko för det finns ju både svarta och bruna björnar och det finns inget i gåtan som berättar vilket som är rätt...

Men de andra var bra.

Feuflux

omjonasson.se
påpekanden

En man byggde ett hus med ett fönster som vätte åt söder, plötsligt kom en björn och passerade, vilken färg hade björnen?

När du ställde frågan första gången så sa du att fönstret vätte åt väster...vilket skapade viss förvirring hos mig i alla fall...

Hur många djur av värje sort hade moses i arken??

Den där förbannade gåtan svarar jag fel på varje gång./images/icons/laugh.gif

Om din doktor gav dig 3 tabletter och sa att du ska en tabllet varje timme, hur länge skulle tablöetterna räcka?

Den här gåtan har jag stött på en massa gånger och jag tycker fortfarande den är kass. Tabletternas varaktighet är ju en timme så givetvis räcker de i tre timmar och inte två! Men! om man menar när man stoppas den sista i munnen så är det två timmar...

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>

Hasse

Hero
En Fråga

Inte för att vara elak men på vilket sätt hade du tänkt dig att gåtan med bussen skulle passa in i Trudvang?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
Re: Gåtor OT

Jag har för mig att orginalet är så här:

Jag bygger en igloo med ett fönster vett mot väster, plötsligt ser jag en björn, vilket färg har björnen...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
Den känns igen.

Tror du har rätt, vill minnas att jag läst en gåta där det är en igloo som byggs annars går inte att säga vilken färg björnen har.

Hasse

Pink Floyd

jonix

Warrior
genom att göra om den..

Du leder en karavan till Ejland och hämtar 80 pers och åker sedan till Vildhjarta och släpper av 30 och hämtar 3 sedan åker du till Noj och släpper av 23 och sedan till Ostmark, Resan tog 13 veckor, Men vad heter karavanföraren??

Ok, den var lite krystad, men tänker man lite mer så skulle det nog gå...

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
annan version... OT

Du tar en promenad, först går du åt väster, sedan åt söder sedan åt norr och sedan åt väster igen. Framför dig står en björn, vilken färg har björnen?

svar: Den är vit eftersom du tar din promenad på nordpolen...

jonix.e@sweden.com

Hasse

Hero
Re: genom att göra om den..

Jo det är klart!

Känns mindre krystad om man ändrar slutet till "vad heter karavanledaren."

Hasse

Pink Floyd

Havoc

Swordsman
Björnfrågan är helt värdelös. Det finns inget som säger att björnen är brun. Och även om det är en igloo på norpolen så skulle det ändå kunna vara en ditflugen brunbjörn. Gåtor av den här typen måste vara idiotsäkra, annars fungerar de inte.

lave

Warrior
dåliga frågor!

man kan väl gå så där varsomhelst (fram och tillbaka igen?) och man kan TOM bygga igloos i skåne ibland . -men vi har inte isbjörnar för det...

G

Guest

Guest
Re: dåliga frågor!

Det ända jag hade tänkt var att ni kanske kunde göra om dom lite... ...eller så för det med busschaffören funkar ju inte så bra... ...gör vad ni vill med dom!!!!!!!!!!!!!!! jag bryr mig inte!!!!!!!!!!!!

//Melsazz

Hasse

Hero
Ett förtydligande

Jag tycker det var bra att du gjorde ditt inlägg. Om du tog illa vid dig av mitt inlägg om att busschaffisen inte passade i DoD så var det inte min menig och ber i sådana fall om ursäkt.

Jag tycker själv att bra gåtor är en bristvara så alla förslag som antingen kan användas rakt av eller som inspiration mottages tacksamt, iaf av mig.

Hasse

Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-06-10 23:39.</EM></FONT></P>