Nekromanti Gömma sig & övertala (tankar)

G

Guest

Guest
I de gamla versionerna av DoD så tycker jag att det kan vara lite märkligt ibland att "gömma sig" är baserat på SMI när det egentligen likaväl kan basera sig på INT... Borde inte situationen avgöra hur det ligger till? Samma sak med färdigheten "övertala" som baseras på KAR... Det beror väl lite på hur man ska övertala... Med charm eller med sin intelligens... Är det någon annan som tänkt i dessa banor... Jag tror att det är mer färdigheter som kan vara lite klyvna... men men... Hur gör ni?

Krille

Super Moderator
Arvet från BRP

Problemet är att grundegenskaperna är inräknade i färdighetsvärdet i form av grundchans. Att låta situationen avgöra vilken grundegenskap som ska användas kräver alltså att man först plockar bort den normala grundegenskapens påverkan och sedan stoppar in situationens grundegenskap. Detta är, som alla kan se, ohemult krångligt, men det är ett av arven från Basic Role-Playing som jag antar att vi får leva med. Alternativet är att bygga om Drakar&Demoners regelmotor från grunden, och det tror jag inte är ett praktiskt alternativ.

Eller så kan man ju använda en annan regelmotor, som till exempel T10-systemet... :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Visst så kan det bli lite konstigt inimellanåt ja, när det gäller färdigheter & sådant. Har inte direkt tänkt i de här banorna...
men som du säger, det finns ju färdigheter som lätt kan baseras på grudegenskaper... Kan man inte helt enkelt ta medelvärdet på t. ex smi & int för att får nån slags grundvärde i t. ex gömma sig

G

Guest

Guest
Kan man inte helt enkelt ta medelvärdet på t. ex smi & int för att får nån slags grundvärde i t. ex gömma sig
Jo det kan man ju iofs göra men det känns som att alla dessa grejor gör att det hela bara knepar in sig i sin egen smet ännu mer (nej jag går inte på droger)... Borde inte ett enkelt smi- eller intslag kunna avgöra... Alltså skita i färdigheten överhuvudtaget?

G

Guest

Guest
Re: Arvet från BRP

Alternativet är att bygga om Drakar&Demoners regelmotor från grunden, och det tror jag inte är ett praktiskt alternativ.
Nä det kan jag ju hålla med om... Men som jag skrev ovan så gör jag ibland som så att jag skippar färdigheten och slår ett slag på SMI eller INT... Det känns som om det underlättar lite...

Eller så kan man ju använda en annan regelmotor, som till exempel T10-systemet...
Oj, en smygis...

Johan K

Gammal & dryg
Borde inte ett enkelt smi- eller intslag kunna avgöra... Alltså skita i färdigheten överhuvudtaget?
Visst, det skulle man ju åxå kunna göra ju !
Varför inte.Kan nog funka lika bra det

Wyldstorm

Swordsman
Använd GE's för tusan, de fyller ju en viktig funktion..
Mitt tips i exemplet gömma sig är att bara slå vanligt int-slag om personen har tid på sig, slå gömma sig bara om det gäller sekunder..

Så enkelt brukar jag göra det för mig, men det är ju bara jag.

Kaigon

Helmgast
Just i Gömma fallet så gjorde jag om färdigheten till en B-färdighet (inte riktigit, men man slår iaf inte mot den längre, utan den som söker får minus i Cl beroende på den andres FV i Gömma (och givetvis andra modifikationer)). Samma sak med Smyga...

vandraren

Swordsman
Baseras inte Gömma sig på INT? Det hade jag för mig i alla fall. DoD -91 lider lite av att det har inkonsekventa färdigheter, dvs. vissa är väldigt smala medan andra är mycket breda. T. ex. så kan man ju bara klättra med färdigheten klättra, medan övertala kan användas till väldigt mycket. Man får väl göra egna regler antar jag, eller helt enkelt låta spelarna rollspela övertalningsförsök och liknande.

Rickard

Urverk speldesign
Det beror lite på hur man ser det.. Jag antar att de har tänkt att färdigheten baseras på SMI för att man kan göra sig liten när man gömmer sig.. Man skulle lika gärna kunna tänka sig att man använder INT för att snabbt hitta ett lämpligt gömställe eller för att lista ut var det bästa gömstället finns någonstans om man letar efter någon.. Likaså kan man låta färdigheten baseras på Perception om man har någon sådan grundegenskap vilket kan tolkas att man ser direkt lägger märke till ett passande gömställe..

Själv så har jag tagit bort Gömma sig och ersatt det med antingen ett INT-slag eller ett slag för Smyga.. Färdigheten Smyga för mig är numera att man försöker göra sig obemärkt för andra som exempelvis när man smyger på dem, gömmer sig , skuggar någon eller försöker undvika att väcka uppmärksamhet..

Likaså låter jag endast spelaren som har minst i Gömma sig (numera Smyga eller INT) behöva slå ett slag.. På så sätt så kan man få ett sorts medelvärde (ibland slår jag inte alls om alla har högt (FV 15+) i Smyga).. Likaså slår jag endast för den som har högst i Perceptionsgrundegenskapen.. Vem det blir som blir upptäckt beror på vilken spelare som tar längst tid på sig att hitta på ett gömställe..

Jag brukar normalt låta spelarna få hitta på det och börjar med den som har sämst i värdet.. Då får de som har mer i värde tänka lite längre.. Om alla lyckas hitta på ett gömställe så bestämmer vem det blir jag utefter dramatik.. Kan även tänka mig, som belöning, att de andra gömda spelarna får ett övertag mot upptäckaren om spelarna gjort smarta saker innan.. Det blir ibland lite mycket att gå igenom.. Jag kommer knappast ihåg allas FV i Smyga.. Därför brukar jag slå i förväg, innan speltillfället, och skriva ner resultaten.. Då kan man dessutom tänka ut eventuella fummel i förväg..

Övertala kan likaså baseras på både INT eller KAR.. Själv tycker jag förvisso att man har, av någon konstig anledning, lättare att lita på en vacker person än en ful.. Fast KAR är ju inte bara hur snygg man är, utan även förtroendeingivande.. Just av denna anledning så passar KAR mycket bättre än INT..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tycker det spelar så stor roll vilken grundegenskap en färdighet baseras på, då det ändå är en sådan fjuttig modifikation

<FONT SIZE=1>[edit] Omformuleringar</FONT>[color:"green"]

Evil Peter

Hero
Vad gäller gömma sig beror det väl först och främst på hur man definierar färdigheten. Att hitta ett gömställe eller att klara av att gömma sig där? Att säga att färdigheten används för att visa hur bra du lyckas gömma dig tycker jag är en bra definition. Man kan få modifikationer för hur bra gömstället är och för att hitta ett bra sådant kan man få slå ett INT-slag. Är inte det ett acceptabelt förfarande?

I övrigt är ju alla färdigheter så att de grundegenskapsmässigt är nischade på en sorts förfarande. Tycker personligen det spelar ganska föga roll då de ändå har ganska liten inverkan. Om man struntar i att använda färdigheten och slår direkt mot grundegenskapen förskjuter man egenskapens inverkan ganska rejält. Jag är helt klart för grundegenskapsslag men helst när det inte finns lämpliga färdigheter att tillgå. :gremsmile:

Renfield

Swordsman
Paralell - Agone

I rollspelet Agone från Multisim slås alla slag med grundegenskap + färdighet, beroende på hur man skall använda färdigheten, vilket har sina fördelar.
Till exempel kan då "Intelligence + Ride" användas för kunskap om hur man sköter hästar, "Perception + Ride" för att bedöma en häst, eller "Agility + Ride" för att göra en svår manöver till häst. På samma sätt kunde man då använda "INT + Övertala" eller "KAR + Övertala" beroende på hur personen övertalar..