Re: varför teknikbonus suger [OT]
Har man högre skicklighet så gör man i alla system mer skada. Man träffar ju oftare.
Jag har ett problem med det tänket, och det är att det faktiskt kan spela roll hur lång tid en strid pågår. När man har tiden på sin sida så bör man exempelvis föredra att försöka dra ut på striden och göra
lite skada
ofta. Om man däremot står i numerärt underläge så bör det vara taktiskt vettigt att skicka fram krigare som kan göra
mycket skada
sällan, och hoppas att man inledningsvis kan ha tur och decimera fiendens övertag.
Tid är viktigt i strid (borde vara det, iaf), och när man behandlar fördelar på olika sätt så kan märkliga fenomen uppstå. De flesta rollspel brukar ha problem med dolkstrider, till exempel. Dolkar är ju dåliga vapen att hålla i händerna när man möter någon med långt vapen, men den lösningen som många rollspel använder; att dolkarna gör lite i skada, den är rätt rubbad eftersom den betyder att dolkstrider man mot man blir väldigt utdragna och odramatiska. I själva verket borde ju en person med storleks- och rörlighetsövertag kunna vinna en sådan strid mycket snabbt och enkelt. Att låta en överlägsen dolkkämpe få göra skada
oftare känns helt fel. Det ger knasiga konsekvenser.
Eftersom bara en var naturlig krigare gjorde de flesta ganska ordinär skada. När så xp utdelades så föll de allra flesta för lockelsen, tja... jag kan ju höja svärd en nivå till bara.. det ger ju lite mer skada. Mot slutet var samtliga rollpersoner överlägsna fäktmästare.
Det är iofs en balanseringsfråga, men jag förstår hur du tänker: Man har en variabel som gör rollpersonen bättre på alla sätt och vis (i strid), och därför finns det bara en enda skala mellan "dålig" och "bra". Jag är en sådan som tycker det är roligt att köra strider mellan flinka, små kämpar (som alver) och stora, klumpiga, brutala kämpar (som troll) när de fungerar på två olika sätt i reglerna. När man gör mer skada pga hög skicklighet så blir det så att alla kämpar fungerar på ett och samma sätt. Mindre karaktär i reglerna, mindre individualism, mindre personlighet, mindre skoj.
Min tanke i Duellito (förlåt att jag pladdrar om det) var ironiskt nog att göra så att man också blev
skickligare (alltså bättre på att fäktas) genom att vara
stark.
Så ett starkt troll blir bättre på att fäktas genom att växa sig större och starkare, och han gör dessutom mer skada genom att vara stark, men en liten älva blir bättre på att fäktas genom att vara skicklig, och hon gör mer skada genom att vara så skicklig. Tar de ut varandra, alltså?
Nej, för de tu har nämligen två olika
sorters skicklighet, och de gör två olika
sorters skada. De kan visserligen vara jämnbra allt som allt när de möter varandra, men när de möter andra kämpar så kan det märkas tydliga skillnader. Ett troll med en stor klubba hindras exempelvis inte
så mycket av att fienden har rustning på sig, medan en älva med värja kan ha enklare för att slåss i numerärt underläge mot två små orustade knytt.
Det finns förstås många sätt att lösa det här på regeltekniskt, och jag tror inte att man behöver ett lika egensinnigt regelsystem som Duellito för att få det att funka, men i grund och botten så gillar jag den approachen: Man ska kunna vara bra på
olika sätt; det ska inte vara så att en enda variabel ger fördelar på alla olika delar av striden.
Ett exempel på en strid mellan ett troll och en älva (samma kombatanter som jag redan länkat till tidigare i den här tråden) möts
här i en fäktningsomgång där man tydligt ser att trollet har en fördel av att vara stark redan innan han utdelat skada, medan älvan har en helt
annan sorts skicklighet.)