Nekromanti Gör en insats för miljön!

Organ

Out of time, out of mind
I år delas 5,5 miljoner telefonkataloger ut. Oftast helt i onödan då de flesta checkar sina telnummer via hitta.se eller eniro.se.
Telefonkatalogen belastar miljön på onödigt sätt vad det gäller transporter och papper. (0,7% av Sveriges förbrukning)

Därför rekommenderar jag att du avbeställer dina kataloger. Det tar högst en minut av din tid och du gör en insats för miljön!
2007 var det enbart 3.500 personer som avbeställde telefonkatalogerna . Låt det bli en miljon 2008!

Länk: http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/

/Anders

Troberg

Sinister eater
I år delas 5,5 miljoner telefonkataloger ut. Oftast helt i onödan då de flesta checkar sina telnummer via hitta.se eller eniro.se.
Fast hur felanmäler man ett strömavbrott utan telefonkatalog?

Johan K

Gammal & dryg
Å'fasen, den här tjänsten har jag ju missat. Avbeställde denna tjänst omelebumms.

Pom

Swashbuckler
Troberg har en poäng. Jag vill se betydligt högre driftsäkerhet än nuvarande teknik verkar medge innan jag avsäger mig telefonkatalogen. Det är också mycket mysigare att planera cykelrutter med den än via datorskärmen.

Troberg

Sinister eater
Det är också mycket mysigare att planera cykelrutter med den än via datorskärmen.
För att inte snacka opm hur mycket lättare det är att riva ur en sida (nummer eller karta), vika ihop och ta med sig i fickan.

Sodivra

Champion
Men ändå...

För telenummret till sitt elbolag och stadskartan så behöver man väl knappast en ny telefonkatalog varje år? Du skulle kunna sänka din telefonkatalogförbrukning till 20%, och ändå vara hyfsat uppdaterad.

Krille

Super Moderator
Re: Men ändå...

Dessutom står elbolagets telefonnummer på räkningen. Och skulle det vara så hårt att det inte gör det så kan man ringa nummerupplysningen.

I mitt fall får jag förmodligen ringa vicevärden, ety el ingår i hyran för mig, så jag har ingen elräkning.

PAX

Jordisk Äventyrare
Telefonkatalogen belastar miljön på onödigt sätt vad det gäller transporter och papper. (0,7% av Sveriges förbrukning)

0.7% av vilken förbrukning? Papper eller transporter?

Sanjuro

Warrior
Ja du. Det var ju i lagom tid som du skrev det här. Jag fick min katalog för två dagar sedan. Det var en jävla massa träd som redan är avverkade.

PAX

Jordisk Äventyrare
Svarar till mig själv.

5.5 miljoner kataloger motsvarar cirka 0.7% utav den inhemska pappersförbrukningen. I Sverige använder vi cirka 20% av vår totala pappersproduktion.

80% av katalogerna återvinns vilket även det är högre än totala 71% återvunnet tillverkat papper.

Big Marco

Läskig
Tillägg

Från sajten:

Du som bor i lägenhet behöver inte avbeställa
Du som bor i hyres- eller bostadsrätt behöver inte anmäla dig på denna sida. Där hämtar vi automatiskt tillbaka eventuellt överblivna kataloger i din trappuppgång efter cirka två veckor.

Organ

Out of time, out of mind
Låter du den bara ligg kvar i trapphuset tar eniro tillbaka den.
Vilket ur miljösynpunkt möjligen är ännu sämre. Inte bara har den redan tryckts och körts ut till det aktuella trapphuset, det blir en extra transport för att få den därifrån. Så det bästa att göra om man sitter där med en katalog man inte vill ha är att själv slänga den i pappersinsamlingen. För det är där den hamnar i slutändan om man inte tar emot den.

/Anders

Bunny

Crazy like a fool
Pålägg på Tillägg

"Du som bor i lägenhet behöver inte avbeställa
Du som bor i hyres- eller bostadsrätt behöver inte anmäla dig på denna sida. Där hämtar vi automatiskt tillbaka eventuellt överblivna kataloger i din trappuppgång efter cirka två veckor."

Men av all logik att dömma trycks de då fortfarande upp. Därmed utgör de fortfarande en belatsning på miljön.

Edit: Skrivet enbart för att upprepa det Organ redan påpekat nedan, alltså.

G

Guest

Guest
Re: Pålägg på Tillägg

"Du som bor i lägenhet behöver inte avbeställa
Du som bor i hyres- eller bostadsrätt behöver inte anmäla dig på denna sida. Där hämtar vi automatiskt tillbaka eventuellt överblivna kataloger i din trappuppgång efter cirka två veckor."
Men av all logik att dömma trycks de då fortfarande upp. Därmed utgör de fortfarande en belatsning på miljön.
För lägenhet genomgås samma procedur ändå, oavsett avbeställning, vilket gör att det är mindre miljövänligt att avbeställa för då har man endå slösat några extra watt, fast seriöst det visar bara att eniro suger vilket 118118, telefonkatalog och eniro.se redan bevisat.

/Zorbeltuss