Nekromanti Gör mig en spellista! Tema: Stadens Baksida

chrull

Stockholm Kartell
It's that special time of tisdag då en forumit som just idag råkar vara jag slänger ur sig ett tema på en spellista som vi tillsammans bygger ihop. Den här gången är temat Stadens Baksida! Exakt hur du tolkar det är upp till dig. Det är alltså önskvärt att detta är ett tema i låtens text, men vi är också öppna för instrumentala låtar med lämpliga titlar.

Spellistan på Spotify URI: spotify:user:chrull:playlist:0vXFWSlwrfScdWx9x5qhUp

Ni får gärna kommentera låtval (både eget och andras) i tråden och har ni inte spotify funkar tråden bra för rekommendationer också!

Zorbeltuss

Hero
Slängde in "City of Angels" av the Distillers och "Under the Bridge" av Red hot Chili Peppers, lite snabbt, mer kommer nog dock. :)

Edit: även Ben Fold Five s låt "Underground"

/Luna Lovegood

Eksem

Champion
Lade till:

Lil Herb med Lil Durk och Kd Young Cocky - On the Corner
Över ett malande och tungt beat berättar Lil Herb och Lil Durk med en blandning av skryt och rädsla om livet på "hörnet", där drogerna säljs, där unga människor mördas, där polisen trakasserar folk, där spritbutiken finns; gatuhörnet som en symbol för stadens mörkaste platser.

Jens Lekman - Black Cab
Över en bitterljuv sampling sjunger Jens Lekman vemodigt om den polariserade stadsföreteelse som är svarttaxin. Ibland ett kap, ibland en flyktväg, ibland farligt; svarttaxin är som likt staden samtidigt både räddningen och undergången.

Broder Daniel - Shoreline
Finns inget att säga här som inte redan har sagts bättre av andra.

Zorbeltuss

Hero
Pet Shop Boys - West End Girls
Rally - Min Del Av Stan
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street
Scars On Broadway - Whoring Streets

Edit: Jamiroquai - Feels Just Like it Should

/Luna Lovegood

Mogger

Hipsteranka
Guns n Roses - Welcome to the Jungle
The Clash - Guns of Brixton (som faktiskt skrevs före upploppen och alltså inte handlar om dom)
Ebba Grön - We're Only In It For The Drogs no1 ("så har det alltid varit här ute ingen jävel har brytt sig om oss")

Zorbeltuss

Hero
Everlast - Ends
Everlast - I Get By
La Coka Nostra - That's Coke
Jessie J - Do It Like A Dude
Llewellyn Lloyd - Svartklubb

/Luna Lovegood

MetaLarsson

Warrior
Amsterdam - Tommy Körberg. En mustig tolkning av Jaques Brelsmindre smickrande beskrivning av den nederländska sjöfartstaden.

Christmas Card from a Hooker in Minneapolis - Tom Waits. Ett brev från kvinna som hamnat snett i storstaden.

I de ökända kvarteren i det ruskiga Marseilles - Karl Gerhard. Den gode revykungen bestrider Göteborgs epitet som "Lilla London".

La maison ou j'ai grandi - Françoise Hardy. Fransk version av den i orginal italienska låten som på svenska kom att heta "Lyckliga gatan"

Näktergalningar - Hasse & Tage. Ytterligare en Brel-tolkning. Om nattlig dekadens.

Streets of London - Ralph McTell. Klassiker när det gäller att beskriva några människor som har det eländigt.

Warszawa - David Bowie.

Vimes

Sillkung
Har inte tillgång till Spotify, men:

"We Die Young" av Alice In Chains, förstås.

chrull

Stockholm Kartell
MetaLarsson;n80618 said:
Amsterdam - Tommy Körberg. En mustig tolkning av Jaques Brelsmindre smickrande beskrivning av den nederländska sjöfartstaden.

Christmas Card from a Hooker in Minneapolis - Tom Waits. Ett brev från kvinna som hamnat snett i storstaden.

I de ökända kvarteren i det ruskiga Marseilles - Karl Gerhard. Den gode revykungen bestrider Göteborgs epitet som "Lilla London".

La maison ou j'ai grandi - Françoise Hardy. Fransk version av den i orginal italienska låten som på svenska kom att heta "Lyckliga gatan"

Näktergalningar - Hasse & Tage. Ytterligare en Brel-tolkning. Om nattlig dekadens.

Streets of London - Ralph McTell. Klassiker när det gäller att beskriva några människor som har det eländigt.

Warszawa - David Bowie.
Vimes;n80619 said:
Har inte tillgång till Spotify, men:

"We Die Young" av Alice In Chains, förstås.
Tillagda!

nyvinter

Illustrationist
Måns;n80576 said:
Ebba Grön - We're Only In It For The Drogs no1 ("så har det alltid varit här ute ingen jävel har brytt sig om oss")
Den akustiska versionen av "vad har jag gjort" är fantastisk på temat också, men den finns inte på spotify.(Den vanliga är inte riktigt lika bra.)

The Jam - Going Underground
Maekons - Club Mekon
Mountain Goats - This Year
Warren Zevon - Empty hearted town

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag var lite skraj att jag inte skulle komma på en enda låt på det här temat men nu trillade det in en i huvudet:
In The Ghetto - Elvis Presley

Av någon anledning har jag varit svårt förtjust i den sedan nån gång i min ungdom. Men det är nog lite i smyg sådär. Jag vet inte om jag någonsin gjort något direkt statement om att gilla den.

Arfert

Facit
Hela Genesis dubbelalbum The Lamb Lies Down on Broadway.

I synnerhet "The Lamb Lies Down on Broadway", "Fly on a Windshield", "In the Cage", "Back in N.Y.C.", "The Colony of Slippermen: The Arrival/A Visit to the Doktor/The Raven" och "The Light Dies Down on Broadway"

För övrigt världhistoriens bästa konceptalbum. Med andra ord bäst album ever.

Übereil

Swashbuckler
Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town
Gerry Rafferty - Baker Street
Velvet Underground - Waiting for the Man
Sisters of Mercy - Black Planet

Übereil

chrull

Stockholm Kartell
Arfert;n80660 said:
Hela Genesis dubbelalbum The Lamb Lies Down on Broadway.

I synnerhet "The Lamb Lies Down on Broadway", "Fly on a Windshield", "In the Cage", "Back in N.Y.C.", "The Colony of Slippermen: The Arrival/A Visit to the Doktor/The Raven" och "The Light Dies Down on Broadway"

För övrigt världhistoriens bästa konceptalbum. Med andra ord bäst album ever.
Jag tänker inte lägga till ett helt album, välj en eller två låtar :)

Übereil;n80665 said:
Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town
Gerry Rafferty - Baker Street
Velvet Underground - Waiting for the Man
Sisters of Mercy - Black Planet

Übereil
Tillagda! Waiting for the man fanns redan :)

Rob

Veteran
Big City - Space Men 3

Taking drugs to make music to take drugs to