God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,677
Det här är till för grottkräl kampanjer byggda kring en mega-dungeon.
Okej, så i ett klassiskt Roguelike datorspel så finns det inte något element av att ”meta bli bättre”, när du dör börjar du om. Detta kombineras med att dungeonen är olika varje gång du börjar om, med nya utmaningar.
Så, tanken är så här: Om någon i äventyrar gruppen dör byter vi dungeon eller så ändras dungeonen helt. In-fiction kan det vara ”Oh nej, dödsenergin ändrar hela dungeonen” eller ”Vi är ledsna över att riddare Walter dog här, vi vill inte gå ner igen utan åker någon annanstans”. Detta hade gjort dungeonen mer utmanande och straffat dödsfall hårdare.
Vid en TPK är ju kampanjen ofta slut, men även där kan det funka.
Tankar?
Okej, så i ett klassiskt Roguelike datorspel så finns det inte något element av att ”meta bli bättre”, när du dör börjar du om. Detta kombineras med att dungeonen är olika varje gång du börjar om, med nya utmaningar.
Så, tanken är så här: Om någon i äventyrar gruppen dör byter vi dungeon eller så ändras dungeonen helt. In-fiction kan det vara ”Oh nej, dödsenergin ändrar hela dungeonen” eller ”Vi är ledsna över att riddare Walter dog här, vi vill inte gå ner igen utan åker någon annanstans”. Detta hade gjort dungeonen mer utmanande och straffat dödsfall hårdare.
Vid en TPK är ju kampanjen ofta slut, men även där kan det funka.
Tankar?