Nekromanti Göra gubbar till BW

Dilandau

Myrmidon
I går drog jag och några polare igång med att spela Burning wheel.

Steg ett var att göra rollpersoner.

Det var en mardrömsupplevelse (nja men det tog jävligt lång tid i alla fall).

Att ha tre spelare, men bara en character burner, är fan inte optimalt. Är BW medvetet gjort för att man ska ha en CB per spelare, eller är det meningen att det ska ta typ 4,5 timmar att göra 3 rollpersoner?

jag bara undrarararar

Jarl

Hero
Magnus Edlund said:
Att ha tre spelare, men bara en character burner, är fan inte optimalt. Är BW medvetet gjort för att man ska ha en CB per spelare, eller är det meningen att det ska ta typ 4,5 timmar att göra 3 rollpersoner?
Om man inte är van BW-karaktärsmakare så är det väldigt bra att ha extra CB, eller iallafall extra upplagor av lifepath:sen (finns att köpa som pdf). Det brukar underlätta rätt mycket om någon kan systemet och kan tipsa lite. Men det låter ändå som det tog väl lång tid för er...

Storuggla

Champion
"Att ha tre spelare, men bara en character burner, är fan inte optimalt. Är BW medvetet gjort för att man ska ha en CB per spelare, eller är det meningen att det ska ta typ 4,5 timmar att göra 3 rollpersoner?"

Det går snabbare när man vant sig med systemet. Men att ha tre pers som delar på en bok är inte optimalt i något rollspel.

Storuggla, det finns en byggare online

Christoffer

It's all pig.
Det brukar gå rätt snabbt att bränna en karaktär när man kan systemet. Jag tror tricket är att bränna kampanjen så alla vet vad spelet handlar om, ha bra och tydliga karaktärskoncept så att det är självklart vilka färdigheter som skall dit och vilka traits som passar bra. Att sitta och bläddra genom CB för att läsa alla traits är inget som någon tjänar på. Koncept, koncept och koncept.

Och, ett tips. Spela genom The Sword med dem, färdiga karaktärer, bra inramning för att få känna på systemet, och om ni vill kan ni bygga vidare på det rätt enkelt.

Men som sagt: Lifepathsen som PDF:er att skriva ut och ha vid spelbordet räddar böckerna så att de överlever lite längre. Annars kan jag faktiskt tycka att alla borde ha reglerna, alla borde läsa igenom dem och vara engagerade i dem. Burning Wheel är inte ett spel där spelledaren skall hålla i reglerna och spelarna skall följa, är inte spelarna med och utnyttjar reglerna och kan dem, eller i vart fall engagerar sig att lära sig dem, så tappar spelet oerhört mycket. Så är det något ni fastnar för att spela skulle jag rekommendera alla att köpa böckerna.

Simon

Swashbuckler
BW-länkar för bränning

Nä, det är drygt som fan. Här föll det sig så väl ut att alla blev assugna och köpte varsitt ex snabbt som ögat.

Men i vilket fall...

så är den här brännaren ett mycket användbart verktyg. Där kan man göra hela schmarellen med skill points och allt. Väldigt trevligt. (Man bevisar att man äger boken genom att bläddra fram svar på inloggningsfrågor.)

Som komplement så finns den här lifepath-browsern som inte ägnar sig åt skillpoints och requirements och sånt, vilket kan vara en fördel när man ska bläddra och spåna och jämföra.

Ovärderligt, tycker jag.

Dilandau

Myrmidon
Re: BW-länkar för bränning

Bra tips alla! Ska använda dem när de spelarna av slentrian tror att de lirar D&D och får rollpersonerna brutalt dödade av en goblin med kökskniv. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

Magnus Edlund said:
Bra tips alla! Ska använda dem när de spelarna av slentrian tror att de lirar D&D och får rollpersonerna brutalt dödade av en goblin med kökskniv. :gremsmile:
Burning Wheels knivar är de bästa av knivar! Däremot, Burning Wheel är inte så dödligt, det är bara jävla skitigt och det gör ont att göra illa sig och tar enormt lång tid att läka skador (vilket det finns en poäng med).

Lycka till! Hoppas ni kommer få det grymt skoj!

Dilandau

Myrmidon

Poppe said:
Däremot, Burning Wheel är inte så dödligt, det är bara jävla skitigt och det gör ont att göra illa sig och tar enormt lång tid att läka skador (vilket det finns en poäng med).
Det har du rätt i. Men det känns ändå som om en spelare som traskar fram i dnd-manér riskerar att hamna på bårhuset inom kort.

Arfert

Facit

Nåja, BW kan vara oerhört dödligt, speciellt om man har halkass Steel och inte har en stridsoptimerad rollperson. Men det är kul.

Christoffer

It's all pig.

Magnus Edlund said:
Poppe said:
Däremot, Burning Wheel är inte så dödligt, det är bara jävla skitigt och det gör ont att göra illa sig och tar enormt lång tid att läka skador (vilket det finns en poäng med).
Det har du rätt i. Men det känns ändå som om en spelare som traskar fram i dnd-manér riskerar att hamna på bårhuset inom kort.
Helt klart! Dock, du kan styra det rätt mycket själv eftersom ni inte använder Fight!. Kör ni vanlig Simple Combat kan ni till och med ha intentionen att dräpa motståndaren, något ni inte kan i Bloody Versus, därför kan du som SL skala det precis som du vill. Jämför:

Spelarna: Ok, vi drar våra svärd och anfaller orkerna! Vår intention? Döda orkerna såklart, så vi kan ta oss in i det mörka tornet!
SL: Ok, misslyckas ni dödar orkerna er!

med

Spelarna: Ok, vi drar våra svärd och anfaller orkerna! Vår intention? Döda orkerna såklart, så vi kan ta oss in i det mörka tornet!
SL: Ok, om ni misslyckas blir ni utmanövrerade av orkerna, lyckas fly in i tornet och få igen dörren, men orkerna är kvar utanför och kallar på förstärkning. Och ni tar alla en B6 skada under striden.

eller (än elakare)

SL: Ok, om ni misslyckas blir ni utmanövrerade av orkerna, lyckas fly in i tornet och få igen dörren, men orkerna är kvar utanför och kallar på förstärkning. Och ni tar alla en B6 skada under striden. MEN, hälften av er övermannas och tas tillfånga av orkerna utanför tornet.

Christoffer

It's all pig.

Arfert said:
Nåja, BW kan vara oerhört dödligt, speciellt om man har halkass Steel och inte har en stridsoptimerad rollperson. Men det är kul.
Håller faktiskt inte med alls. Steel har i min mening inget med dödligheten att göra. Däremot har det med när striden tar slut. Run screaming, beg for mercy, osv, det är inte döden, det är att striden tar slut.

Det räcker med att se till att motståndarna inte har allt för höga färdighetsvärden så är dödliga skador oerhört ovanliga. Slänger man på B4 eller max B5 på sina SLPs vapenfärdigheter så kan man känna sig rätt trygg när man hugger in på rollpersonerna. Och annars är det väl bara att betala en persona för Will to Live så överlever man? Eller en persona för complications, så klarar man sig från än farligare anfall.

Arfert

Facit

När vi körde (jag var inte spelledare) så hade vi fiender i de olika äventyren som gärna dödade sina motståndare. Så om man missade ett steel-slag, inte hade nån bra flyktväg för att springa skrikande och stod dregglande så var man körd.

Och om det är flera inblandade i en strid så innebär ju ett missat steel-slag dessutom att DU kanske slutar slåss, men inte de andra. Varför ska de vara snälla och strunta i att sticka en rostig dolk i en som står och bara kan ta stryk och inte kan försvara sig? Lika bra att fälla killen för gott innan han tar sig samman och börjar slåss på nytt...

Christoffer

It's all pig.

Om jag slutar slåss, inte kan fly utan faller på knä för att be om nåd, så kvittar det väl? En person med B5 i Sword kommer bara i nödfall lyckas utdela maxskada. Och då betalar jag Will to live och kan överleva.

Samma sak om jag är ensam, faller medvetslös ner, och spelledaren säger att de skär halsen av min rollperson och lämnar honom till synes död på marken. Betala persona för Will to live, så överlever karaktären.

Eller, betala en persona och ge spelledaren en komplikation att jobba med.