Nekromanti Göra mer på fritiden?

Max Raven

T12-kultist
  • Använd mobilkalendern. Lägg uppgifter i den.
  • Gör uppgifter specifika nog att jag ska veta ungefär vad som ska göras, men inte så pass precisa att de blir jobbiga att följa - "Jobba på äventyrssommar" snarare än "skriv äventyrsskapardelen, SLP" när jag planerar in tiden.
  • Hitta andra att göra grejer med/samtidigt som regelbundet. Måla, lära japanska - sånt. Helst med låg ansträngning - inte så kul att åka tåg 2 timmar för att måla lite varje vecka.
  • Lägg odefinierad "fritid" sist. Eventuellt spelande och läsande delar tidsutrymme med den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inte riktigt det där "för specifikt så det blir jobbigt"-problemet, så jag är grymt specifik.

Idag bestod min attgöralista bland annat av två specifika texter jag skulle skriva till Rotsystem (Platser och Personer till megakorporationen Panopticon). Andra dagar kanske jag har "fixa bugg X i programmeringsprojekt Y" eller "gör flödesschema för helgens >Human-äventyr".

Sedan blir det såklart också ett gäng slösurfande och så, men inte så mycket att jag inte känner att jag gör grejer på fritiden.

För lite mer än ett år sen tyckte jag att jag såg på för lite film; det styrde jag som bekant upp med Filmklubben. Just nu känner jag att jag spelar för lite dator- och TV-spel och funderar lite över vilka former jag skulle kunna lägga sånt inom. Jag menar, jag lär ju inte börja klara ett spel i veckan, och "veckans spelrapport från random spel" känns inte sådär superlockande.

Jag har också löst problemen "läser i princip ingen skönlitteratur" och "läser för lite serier" genom att dels börja läsa skönlitteratur när jag promenerar och åker pendeltåg/buss, och dels börja avsluta varje dag med att dra en 1-5 serienummer via Marvel Digital Comics Unlimited (med en del kompletteringar från annat håll när saker saknas där). Även där har jag ett projekt; jag ska "Läsa ikapp X-men". Sen visade det sig bli lite krångligt med alla crossovers och skit, så nu läser jag X-men, Uncanny X-men, X-factor, X-force och Generation X...

Men ja, för mig handlar det om att få plats, rent tidsmässigt. Och då hjälper tydlig struktur och ordentliga projekt i kombination med effektiviserande tekniska lösningar.

Robban

Hero
Jag använder Habit RPG, man får XP och pengar för saker man gör, missar man att göra dem så tar man skada. För pengarna kan man köpa sig belöningar.

Genesis

Ni dés ni maître
För min meditation använder jag en app som heter Insight Timer. Den funkar som en timer (nu ska jag meditera i 45 minuter) och håller samtidigt koll på hur mycket tid jag mediterat totalt och vilka dagar jag mediterat och vilka jag hoppat över. Sedan får jag "milestones" när jag mediterat 10 dagar i rad samt vid jämna 50-tal av dagar då jag mediterat (150 days with a session). Det räcker för att hjälpa mig hålla disciplinen. När man har en streak på 60 dagar med meditation varje dag krävs det mycket för att man inte ska ta sig tid att göra det idag också, speciellt som det finns en community-aspekt där folk kan se hur många milestones du har. Jag skulle vilja ha ett sådant program för andra aktiviteter. Att sätta en tid och sedan göra det man ska tills timern ringer är en rätt bra grej, har jag märkt (medan att sätta mål inte funkar alls för mig). Man kan planera in pauser och sån't, också. "Nu paus, 10 minuter slösurfande", typ. Det är ett trick jag borde använda mer. Kanske kan Habit RPG vara något för mig. Ska kolla upp det.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Testa att sätta av en kvart varje dag för att göra något specifik, som att skriva på dina spelprojekt. Själv skriver jag skönlitteratur femton mintuer om dan, come hell or high water. Om jag någonsin kommer igång med att skriva på egna rollspel ska jag använda samma modell. (Jag har snott den här idén från någon på forumet, men jag minns inte vem).

Fördelen med en kvart är att man (nästan) alltid kan hitta en kvart, oavsett hur mycket man har att göra, och att man (nästan) alltid orkar en kvart, oavsett hur trött man är.

Sia

Veteran
Låter som att du vill fokusera och spendera din fritid "riktat" i större mån. Applåder och lycka till för detta!

To do list (TDL) - om det fungerar för dig så prova på! TDL tycker jag funkar bäst för dagen/veckan. En månad är för o-överskådligt för en att-göra lista. Jag har en mental TDL för varje dag och skriver ner saker på veckans TDL. Om du gör en TDL för en längre tidsperiod är det bra att prioritera vilka saker som är viktigast.

Hitta andra att göra grejer med - låter utmärkt! Jag tror att det sociala hjälper, och om man spikar en regelbunden tid så blir det ytterligare motivation. Där är det nog pendlingsavståndet och hur mycket du tycker om aktiviteten som spelar roll för att orka göra det, skulle jag kunna tro.

Lägga odefinierad "fritid" sist - Går väl hand i hand med vad jag uppfattar som kvadrant 4 i Coveys Time Management Grid. Jag rekommenderar den varmt! :gremsmile: Just detta verktyg har hjälpt mig mycket i att lära mig prioritera tid som inte spenderas på skola/jobb.

Jag har inte hållit på med några större fritidsprojekt de senaste åren (t.ex. skapa alster) med undantag för små tävlingar. Då har en deadline, särskilt en extern sådan, fungerat väldigt bra.

Att skapa medvetenhet kring att du slösurfar kanske också hjälper? Ett tag slösurfade jag mycket men kom på att jag kan hellre göra saker som ger mer, t.ex. läsa en bra bok, och aktivt undvek internet just då. Sedan skulle jag vilja fråga varför du slösurfar?