Låter som att du vill fokusera och spendera din fritid "riktat" i större mån. Applåder och lycka till för detta!
To do list (TDL) - om det fungerar för dig så prova på! TDL tycker jag funkar bäst för dagen/veckan. En månad är för o-överskådligt för en att-göra lista. Jag har en mental TDL för varje dag och skriver ner saker på veckans TDL. Om du gör en TDL för en längre tidsperiod är det bra att prioritera vilka saker som är viktigast.
Hitta andra att göra grejer med - låter utmärkt! Jag tror att det sociala hjälper, och om man spikar en regelbunden tid så blir det ytterligare motivation. Där är det nog pendlingsavståndet och hur mycket du tycker om aktiviteten som spelar roll för att orka göra det, skulle jag kunna tro.
Lägga odefinierad "fritid" sist - Går väl hand i hand med vad jag uppfattar som kvadrant 4 i
Coveys Time Management Grid. Jag rekommenderar den varmt!
Just detta verktyg har hjälpt mig mycket i att lära mig prioritera tid som inte spenderas på skola/jobb.
Jag har inte hållit på med några större fritidsprojekt de senaste åren (t.ex. skapa alster) med undantag för små tävlingar. Då har en deadline, särskilt en extern sådan, fungerat väldigt bra.
Att skapa medvetenhet kring att du slösurfar kanske också hjälper? Ett tag slösurfade jag mycket men kom på att jag kan hellre göra saker som ger mer, t.ex. läsa en bra bok, och aktivt undvek internet just då. Sedan skulle jag vilja fråga
varför du slösurfar?