I min spelgrupp så är det Kult som gäller för tillfället, vi har spelat en hel del Eon och D&D3ed samt ett eget ihopplock som vi kallar för rollis
Men Kult är nog det som vi haft de allra bästa spelstunderna med
Problemet med Kult enligt min åsikt är dock reglerna.. Om man lyckas få sin karaktär att överleva några äventyr och han får tag i en lite bättre bössa så blir han väldigt "obalanserad" dvs dödligt skott i huvet på varenda fiende...
(Ja det blir mycket action i vårspelgrupp med mycket skjutande)
Så jag funderade på att när jag får tid göra om reglerna i Kult lite.. eller ganska mycket... vända på steken helt enkelt.
Att istället för att slå en T20 och ta resultatet minus FV för att få fram effekten så skulle jag vilja ha ett D&D D20 liknande system dvs att man slår en T20 och adderar värdet till FV för att sedan få fram effekten.
problemet blir just skjutvapen. D20 fungerar bra om du fäktas med svärd eftersom motståndaren beroende på hur duktig han är gör mera motstånd och du måste därför slå ett högre värde för att lyckas ta dig förbi hans försvar och få in en träff.
Men mot ett skjutvapen kan du inte parera eller hoppa undan, är det en träff så är det en träff.
Så är det någon som haft några liknande funderingar kring Kult eller råka veta ifall det finns något liknande gratis material på nätet nånnstanns?
Eller nån som kanske har några tips till hur man skulle lösa det?
Själv fundera jag på om man skulle göra något i stil med att ju längre bort målet är ju högre skulle man måsta slå.
t.ex varje meter ger +2 i svårhetsgrad
så om man har 5 i FV på pistoler och det är 10 meter till målet måste man alltså få en effekt på 20 för att träffa, dvs slå 15 eller högre med en T20 eller om man skulle använda någon annan tärning kanske?
Effekten av en träff skulle istället för ens FV bero på vilket vapen och ammunition man har och så var man träffar förståss.
t.ex. en vanligt 9mm pistol skulle göra 2T6 i skada medan ett höghastighets vapen t.ex. en M16 skulle göra betydligt större skada osv..
Har förstått att många här gillar enkla och snabba system men i min spelgrupp har vi inget emot regler och lite krångligare system bara det inte tar föööör länge att avgöra en strid eller liknande.
Men Kult är nog det som vi haft de allra bästa spelstunderna med
Problemet med Kult enligt min åsikt är dock reglerna.. Om man lyckas få sin karaktär att överleva några äventyr och han får tag i en lite bättre bössa så blir han väldigt "obalanserad" dvs dödligt skott i huvet på varenda fiende...
(Ja det blir mycket action i vårspelgrupp med mycket skjutande)
Så jag funderade på att när jag får tid göra om reglerna i Kult lite.. eller ganska mycket... vända på steken helt enkelt.
Att istället för att slå en T20 och ta resultatet minus FV för att få fram effekten så skulle jag vilja ha ett D&D D20 liknande system dvs att man slår en T20 och adderar värdet till FV för att sedan få fram effekten.
problemet blir just skjutvapen. D20 fungerar bra om du fäktas med svärd eftersom motståndaren beroende på hur duktig han är gör mera motstånd och du måste därför slå ett högre värde för att lyckas ta dig förbi hans försvar och få in en träff.
Men mot ett skjutvapen kan du inte parera eller hoppa undan, är det en träff så är det en träff.
Så är det någon som haft några liknande funderingar kring Kult eller råka veta ifall det finns något liknande gratis material på nätet nånnstanns?
Eller nån som kanske har några tips till hur man skulle lösa det?
Själv fundera jag på om man skulle göra något i stil med att ju längre bort målet är ju högre skulle man måsta slå.
t.ex varje meter ger +2 i svårhetsgrad
så om man har 5 i FV på pistoler och det är 10 meter till målet måste man alltså få en effekt på 20 för att träffa, dvs slå 15 eller högre med en T20 eller om man skulle använda någon annan tärning kanske?
Effekten av en träff skulle istället för ens FV bero på vilket vapen och ammunition man har och så var man träffar förståss.
t.ex. en vanligt 9mm pistol skulle göra 2T6 i skada medan ett höghastighets vapen t.ex. en M16 skulle göra betydligt större skada osv..
Har förstått att många här gillar enkla och snabba system men i min spelgrupp har vi inget emot regler och lite krångligare system bara det inte tar föööör länge att avgöra en strid eller liknande.