Gör rollspel!
Jag har två tips till dig:
Tips 1 Börja inte för hastigt! Du måste ha någon slags idé om vad du ska göra innan du börjar. Annars kommer det ganska snart att sluta med att allting rör ihop sig och du blir arg och raderar (eller knycklar ihop) allt du har gjort. Åtminstone om du är som jag.
Spana lite på de spel du har spelat; vad gillar du med dem? Vad gillar du inte? Var inte rädd för att knycka saker (idéer, beskrivningar, regellösningar) du gillar, och försök spåna på lösningar till saker som suger.
Själv tycker jag till exempel att det är ashett med den glada stämningen i Mutant:UA som inbjuder till att göra rollfigurer och spela utan att lägga för stor ångest och ansträngning i spelandet. Och bland saker som suger kan jag ju nämna till exempel hur tråkigt och platt det blir i många spel när två figurer ska ha någon slags kraftmätning (spela schack, bryta arm etc). Typ, båda slår sina tärningar och spelledaren tittar i en tabell och pekar på den ena spelaren och säger 'du vann'. Djävligt dött. Hur löser man sånt?
Sen är det ju förstås inte fel om du har någon idé om vad man ska göra i spelet. Vilken typ av miljö ska det vara? Magisk fantasy? Fuktig och rå noir-action med mörka gränder? Vilken typ av äventyr ska spelet inbjuda till? Deckaräventyr? Monsterslakt? Skitsvårt drama med många spelledarpersoner?
Tips 2 är egentligen tvärtom: soppa inte ner dig för mycket i planering och sånt. Och om någon här kommer och föreslår att du ska "tänka ut vad du vill med spelet" eller "bestämma dig för ett mål och jobba mot det" - håll för öronen! Ska du bli bra på att göra rollspel och kunna hitta din egen stil och förstå vad det handlar om, då finns det bara ett sätt att göra: sätt igång!
Tänk ut lite om spelvärlden. Utgå gärna från något spel du har spelat, dra ifrån och lägg till. Du behöver inte skriva ner allt, för det tar sån djävla tid. Se lite bilder framför dig. Platser, tänkbara rollfigurer. Stämningen. Detaljer om spelvärlden och exakt hur allt funkar kan man gärna lämna. Var inte rädd för att testa idéer, för om de suger kan du alltid skrota dem när du har testat.
Sen är det det här med regler. Western och Eon har jag inte så bra koll på, men min bild av det här med rollspel är att de flesta spel har rätt lika regler. Det finns två grundtyper:
1. Slå tärning under (eller över) någon färdighet du har. Lyckas tärningen lyckas handlingen.
2. Slå tärning och lägg ihop med någon färdighet eller motsvarande och försök komma över en svårighetsgrad.
Båda är okej. Det finns jättemånga varianter. Vill du göra det enkelt för dig, kopiera grundsystemet från Eon och ändra om litegrann.
Har du lust att sväva ut lite mer i regelmakandet är det asbra. Regler är skoj att göra och blir praktiskt resultat fort. Om du vill kan du söka lite bland gamla trådar om regelsystem här (eller så får du fråga så plockar jag fram några godbitar).
---
När du har någon (eller några) sköna idéer som du har jobbat lite på, dyk upp här igen och presentera någon av dem. Men vänta med att visa upp vad du har gjort tills du har åtminstone en enklare beskrivning av spelvärlden och ett fungerande spelsystem för att avgöra vanliga handlingar (och strid om det känns centralt).
Just nu tror jag inte egentligen att det hjälper så mycket med en massa goda råd. Försök att göra något som fungerar (det behöver verkligen inte vara komplett eller väldigt genomtänkt), så kommer du själv att märka fel du gör och saker du måste tänka på.
Lycka till!
Rasmus