Hej! Vi har inte spelat så många strider, men spelarna mötte iaf en ensam, stark fiende. Det slutade med det klassiska att alla slog varsitt slag på sin tur, det fanns inget utrymme för taktik, utan det var mest, vilka/vem faller först. Det går inte att dra sig ur strid utan att ta ett frislag och det finns ingen riktig anledning till det heller. Det blev helt enkelt lite enformigt efter ett tag. Hur arbetar ni kring att göra strider levande och spännande samt vad finns det för taktiska element att arbeta med, vad finns det helt enkelt för valmöjligheter när striden väl börjat?
Jag funderar kring lite olika saker. Till exempel olika ställningar: Försvarande, neutral, offensiv. Som då skulle ge antingen Försvarande: -3 på att träffa men +3 på försvar, Neutral +-0 och Offensiv + 3 på att träffa men -3 på att försvara. Problemet med det är att det gör offensiva fighters, som bärsärkar ännu bättre eftersom de ändå alltid träffas.
Jag tänker också på att använda sina andra skills, man kan använda sina förflyttningarshandlingar till att finta (med diskret), att skrämma (med övertygande), ett snabbt sidestep för att skapa en vinkel( med kvick) osv. Det ger då fördelar på skada eller att träffa men om hen misslyckas så ger det negativa konsekvenser. Så det är en chanstagning.
Jag vill inte krångla till systemet men jag har lite svårt att engagera spelarna helt i striderna eftersom de känner sig lite begränsade.
Vad tror ni om idéer liknande dessa?
Jag funderar kring lite olika saker. Till exempel olika ställningar: Försvarande, neutral, offensiv. Som då skulle ge antingen Försvarande: -3 på att träffa men +3 på försvar, Neutral +-0 och Offensiv + 3 på att träffa men -3 på att försvara. Problemet med det är att det gör offensiva fighters, som bärsärkar ännu bättre eftersom de ändå alltid träffas.
Jag tänker också på att använda sina andra skills, man kan använda sina förflyttningarshandlingar till att finta (med diskret), att skrämma (med övertygande), ett snabbt sidestep för att skapa en vinkel( med kvick) osv. Det ger då fördelar på skada eller att träffa men om hen misslyckas så ger det negativa konsekvenser. Så det är en chanstagning.
Jag vill inte krångla till systemet men jag har lite svårt att engagera spelarna helt i striderna eftersom de känner sig lite begränsade.
Vad tror ni om idéer liknande dessa?