Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sci-Fi!Då får gärna någon som tycker att det görs för många rollspel utan support ge några exempel på sådana spel, så att jag vet vad det är vi diskuterar.
(dock verkar det efter att jag dubbelkollat som att flera spel jag tidigare skrivit av faktiskt har fått lite material sen jag avskrev dem. Kommer potentiellt bli en väldigt dyr månad det här).
Annars känns det för mig framför allt som att det kommer (har kommit) tusen OSR-kloner som mest bara är en regelbok med lite smärre tweaks i. Man kan absolut hävda att de ju har alla samlade DND-äventyr att falla tillbaka på, vilket är en poäng. Men flera av dessa kloner försöker sätta sig egna specifika flavour på världen, men backar sedan aldrig upp den i ytterligare produkter och de befintliga produkterna saknar ju då ofta den flavourn.
Jag behöver liksom inte ha 5 olika regelböcker som berättar hur jag spelar DnD i antikens grekland. Jag behöver äventyr och kampanjer som utspelar sig där.
Det sagt tycker jag ju egentligen inte att det produceras för många rollspel. Och jag tror egentligen inte att det hade producerats fler äventyr och andra moduler som en konsekvens av att det producerats färre rollspel. Som krank säger: en del tycker helt enkelt det är roligt att skriva regelböcker.
Dock ska jag, inspirerad av dagens upptäckter av nya äventyr, se om jag kan spåra upp några av de där andra gamla spelen och se vad som kan tänkas ha hänt där. Om jag bara kan komma på vad de hette =D