Winchester
Veteran
En massa idéer har man haft genom tiderna, men den här tar nog priset för "bäst", i alla fall när det gäller kreativitet. En särdeles massa inspirationer flöt ihop och kongelerade i den här lilla pjäsen, som började skramla runt i mitt huvud och ville *ut*. Papper och penna är jag inget vidare med, inte kniv och linjal i heller (båda har den nackdelen att man inte har nån ångra-knapp), men jag har tittat på andras 3D-projekt på diverse forum och tänkte att nu gör jag slag i saken.
Efter en mycket grundläggande tutorial började jag skissa lite med block för att få till en form som kändes rätt, sen har jag bara kört på. Jag är inte på länga vägar färdig än, men det ser i alla fall ut som ett rymdskepp..
Grundformen är något av en korsning mellan ett modernt stealth-fartyg, en Battlefleet Gothic-kryssare, och ett hangarfartyg som jag med nöd och näppe minns från Wing Commander III, med en rejäl dos andravärldkrigstungmetall. Bestyckingen är 20 stycken 5-meters linjära acceleratorer, med dryga 300 meter långa pipor, sjuttio dubbla tvåmeterskanoner (jag glömde placera ut några stycken innan jag tog bilderna), två stora robotbatterier (mellan bryggorna och de aktre kanontornen), och en kölmonterad Stor Elak Kanon. Har inte bestämt hur den funkar, men de flesta har hellre den stora pansrade sidan av fartyget med alla tornen vända åt deras håll än att försöka utnyttja hålet där fram i skrovet.
Skrovet, ja - det är helt urholkat tvärs igenom, och meningen är att där ska läggas till hangarer och annat smått kul. Kryss-staget är genomgående, och har skeppets reaktorer monterade ute i ändarna - dels är pansaret tjockare, dels så är skrovet skyddat av sitt eget pansar om det skulle smälla, istället för att skeppet sprängs inifrån som alltid verkar hända i sci-fi noveller.
Motorerna har full verkan i båda riktningarna - något jag alltid stört mig på med de flesta science-fiction filmer är att alla skepp verkar ha gigantiska motorer där bak som blåser på för fullt, men vem har sett en Star Destroyer vända 180 grader för att bromsa? Med dubbelsidig verkan kan skeppet manövreras i alla riktningar utom x-rotation, vilket fick räcka. Det gör att det stora kölsvinet blir lätt sikta med...
Akteröver på insidan av skrovet ligger landningsdäck, och det går att docka rätt stora prylar här genom att bara flyga dom rakt in. Jaktskepp kan accellereras med någon av fyra katapulter - två föröver och två akteröver, längs sidorna - eller starta för egen kraft. Det finns även möjlighet att landa föröver, men endast takvart. (Alla flata ytor stora nog att gå på har egen gravitation)
Rakt uppifrån och nerifråm finns något av en död vinkel - bara åtta av de mindre tornen, och inget av de stora, kan riktas åt det hållet. Mitt i synen på den som försöker ligger dock skeppets massiva robotbatteri, och så har vi förstås närskyddet:
48 av dessa batterier har placerats på terrasserna medanför däckskanterna. De är inspirerade av RAM och Phalanx, och är förmodligen den mest resursintensiva biten på hela skeppet rent renderingsmässigt.
Jag har placerat ut, men inte aktiverat för den här upsättningen bilder, mast- och vingspetslanternor enligt min tolkning av vår världs luftfartsregler. Rött och grönt på sidorna, vitt i toppen, och en vit i botten, som är menad att blinka (har inte klurat ut den biten än, men det gör inte så mycket så länge jag kör med statiska bilder,
Programmet jag använt är Lightwave 9.3, och just nu klockar modellen in på runt 70 tusen sidor och 700 objekt. Bilderna tog ca 15 sekunder styck att rendera.
Namnet? Det kom jag precis på, men det passar så väl att jag inte kunde motstå det. Jag får ta och bygga ett Linköping-klass hangarfartyg också...
Efter en mycket grundläggande tutorial började jag skissa lite med block för att få till en form som kändes rätt, sen har jag bara kört på. Jag är inte på länga vägar färdig än, men det ser i alla fall ut som ett rymdskepp..
Grundformen är något av en korsning mellan ett modernt stealth-fartyg, en Battlefleet Gothic-kryssare, och ett hangarfartyg som jag med nöd och näppe minns från Wing Commander III, med en rejäl dos andravärldkrigstungmetall. Bestyckingen är 20 stycken 5-meters linjära acceleratorer, med dryga 300 meter långa pipor, sjuttio dubbla tvåmeterskanoner (jag glömde placera ut några stycken innan jag tog bilderna), två stora robotbatterier (mellan bryggorna och de aktre kanontornen), och en kölmonterad Stor Elak Kanon. Har inte bestämt hur den funkar, men de flesta har hellre den stora pansrade sidan av fartyget med alla tornen vända åt deras håll än att försöka utnyttja hålet där fram i skrovet.
Skrovet, ja - det är helt urholkat tvärs igenom, och meningen är att där ska läggas till hangarer och annat smått kul. Kryss-staget är genomgående, och har skeppets reaktorer monterade ute i ändarna - dels är pansaret tjockare, dels så är skrovet skyddat av sitt eget pansar om det skulle smälla, istället för att skeppet sprängs inifrån som alltid verkar hända i sci-fi noveller.
Motorerna har full verkan i båda riktningarna - något jag alltid stört mig på med de flesta science-fiction filmer är att alla skepp verkar ha gigantiska motorer där bak som blåser på för fullt, men vem har sett en Star Destroyer vända 180 grader för att bromsa? Med dubbelsidig verkan kan skeppet manövreras i alla riktningar utom x-rotation, vilket fick räcka. Det gör att det stora kölsvinet blir lätt sikta med...
Akteröver på insidan av skrovet ligger landningsdäck, och det går att docka rätt stora prylar här genom att bara flyga dom rakt in. Jaktskepp kan accellereras med någon av fyra katapulter - två föröver och två akteröver, längs sidorna - eller starta för egen kraft. Det finns även möjlighet att landa föröver, men endast takvart. (Alla flata ytor stora nog att gå på har egen gravitation)
Rakt uppifrån och nerifråm finns något av en död vinkel - bara åtta av de mindre tornen, och inget av de stora, kan riktas åt det hållet. Mitt i synen på den som försöker ligger dock skeppets massiva robotbatteri, och så har vi förstås närskyddet:
48 av dessa batterier har placerats på terrasserna medanför däckskanterna. De är inspirerade av RAM och Phalanx, och är förmodligen den mest resursintensiva biten på hela skeppet rent renderingsmässigt.
Jag har placerat ut, men inte aktiverat för den här upsättningen bilder, mast- och vingspetslanternor enligt min tolkning av vår världs luftfartsregler. Rött och grönt på sidorna, vitt i toppen, och en vit i botten, som är menad att blinka (har inte klurat ut den biten än, men det gör inte så mycket så länge jag kör med statiska bilder,
Programmet jag använt är Lightwave 9.3, och just nu klockar modellen in på runt 70 tusen sidor och 700 objekt. Bilderna tog ca 15 sekunder styck att rendera.
Namnet? Det kom jag precis på, men det passar så väl att jag inte kunde motstå det. Jag får ta och bygga ett Linköping-klass hangarfartyg också...