Nekromanti Göteborg-klass Rymdkryssare (storbildsvarning!)

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
En massa idéer har man haft genom tiderna, men den här tar nog priset för "bäst", i alla fall när det gäller kreativitet. En särdeles massa inspirationer flöt ihop och kongelerade i den här lilla pjäsen, som började skramla runt i mitt huvud och ville *ut*. Papper och penna är jag inget vidare med, inte kniv och linjal i heller (båda har den nackdelen att man inte har nån ångra-knapp), men jag har tittat på andras 3D-projekt på diverse forum och tänkte att nu gör jag slag i saken.

Efter en mycket grundläggande tutorial började jag skissa lite med block för att få till en form som kändes rätt, sen har jag bara kört på. Jag är inte på länga vägar färdig än, men det ser i alla fall ut som ett rymdskepp..



Grundformen är något av en korsning mellan ett modernt stealth-fartyg, en Battlefleet Gothic-kryssare, och ett hangarfartyg som jag med nöd och näppe minns från Wing Commander III, med en rejäl dos andravärldkrigstungmetall. Bestyckingen är 20 stycken 5-meters linjära acceleratorer, med dryga 300 meter långa pipor, sjuttio dubbla tvåmeterskanoner (jag glömde placera ut några stycken innan jag tog bilderna), två stora robotbatterier (mellan bryggorna och de aktre kanontornen), och en kölmonterad Stor Elak Kanon. Har inte bestämt hur den funkar, men de flesta har hellre den stora pansrade sidan av fartyget med alla tornen vända åt deras håll än att försöka utnyttja hålet där fram i skrovet.



Skrovet, ja - det är helt urholkat tvärs igenom, och meningen är att där ska läggas till hangarer och annat smått kul. Kryss-staget är genomgående, och har skeppets reaktorer monterade ute i ändarna - dels är pansaret tjockare, dels så är skrovet skyddat av sitt eget pansar om det skulle smälla, istället för att skeppet sprängs inifrån som alltid verkar hända i sci-fi noveller.

Motorerna har full verkan i båda riktningarna - något jag alltid stört mig på med de flesta science-fiction filmer är att alla skepp verkar ha gigantiska motorer där bak som blåser på för fullt, men vem har sett en Star Destroyer vända 180 grader för att bromsa? Med dubbelsidig verkan kan skeppet manövreras i alla riktningar utom x-rotation, vilket fick räcka. Det gör att det stora kölsvinet blir lätt sikta med...





Akteröver på insidan av skrovet ligger landningsdäck, och det går att docka rätt stora prylar här genom att bara flyga dom rakt in. Jaktskepp kan accellereras med någon av fyra katapulter - två föröver och två akteröver, längs sidorna - eller starta för egen kraft. Det finns även möjlighet att landa föröver, men endast takvart. (Alla flata ytor stora nog att gå på har egen gravitation)

Rakt uppifrån och nerifråm finns något av en död vinkel - bara åtta av de mindre tornen, och inget av de stora, kan riktas åt det hållet. Mitt i synen på den som försöker ligger dock skeppets massiva robotbatteri, och så har vi förstås närskyddet:



48 av dessa batterier har placerats på terrasserna medanför däckskanterna. De är inspirerade av RAM och Phalanx, och är förmodligen den mest resursintensiva biten på hela skeppet rent renderingsmässigt.

Jag har placerat ut, men inte aktiverat för den här upsättningen bilder, mast- och vingspetslanternor enligt min tolkning av vår världs luftfartsregler. Rött och grönt på sidorna, vitt i toppen, och en vit i botten, som är menad att blinka (har inte klurat ut den biten än, men det gör inte så mycket så länge jag kör med statiska bilder,

Programmet jag använt är Lightwave 9.3, och just nu klockar modellen in på runt 70 tusen sidor och 700 objekt. Bilderna tog ca 15 sekunder styck att rendera.

Namnet? Det kom jag precis på, men det passar så väl att jag inte kunde motstå det. Jag får ta och bygga ett Linköping-klass hangarfartyg också...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Svincool och den känns fräsch. Jag undrar dock varför det inte finns någon bestyckning på "undersidan"? Rymden är ju trots allt tredimensionell. ,-)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Marco Behrmann said:
Svincool och den känns fräsch. Jag undrar dock varför det inte finns någon bestyckning på "undersidan"? Rymden är ju trots allt tredimensionell. ,-)
Titta igen. Nästan lika många kanoner på undersidan.

Jag väntar på en texturerad version ur coolare vinkel :gremwink:
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Sned vinkel önskades - här är en:



Detta är en lite äldre revision, med skeppets eget ljus på och de tillfälligt försvunna tornen fortfarande på plats - John Blund ville ha ett *lååångt* snack med mig efter jag postade upp förra omgången bilder, och jag är aningen för yr i kolan fortfarande för att återställa allt på min arbetsversion. De detaljer som ändrats permanent är ändå för långt bort i bild för att synas, så det gör inte så mycket.

Måste börja på interiören snart - teleskop-armar och annat kul för att docka med influgna rymdskepp, belysta hangarer, rymdledartorn, etc. Ska också skissa ut ett mindre skepp att interagera med.

Glömde nämna hur stort skeppet är ovan - det är strax under tre kilometer långt, tolvhundra meter brett över "vingspetsarna", och femtonhundra meter högt mellan masttopparna. Har inte börjat räkna på besättning än. Gissar på runt tiotusen just nu.

SP
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
snyggt!

Ett tips kan vara att inte ha nattsvart bakgrund. Kanske något lite mer färgglatt. Inte för att det är realistiskt, men om man såg det helt svarta skeppet avteckna sig mot bakgrunden blir det nog coolt.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Jo, en ljusare bakgrund hade nog sett snyggt ut - men jag har inte hunnit med att lära mig hur det skulle gå till än. Jag har inte hållit på med det här i mer än en vecka, och jag upptäcker hela tiden en massa jag kanske skulle gjort på något annat sätt. Till exempel är flera av ytorna för komplexa - jag tror utsidorna har bortåt trettio hörn eller nåt sånt. Gillas inte.

Produkten av nattens arbete:



Hangarer, med atmosfärsköldar och kantbelysning; luftslussar längs golv och tak; kontrollbunkrar; och dockningsarmar. Dockningsarmarna och kontrollbunkern saknas i nedre frontsektorn, eftersom jag räknar med att kanonen är i vägen. Hangarerna och luftslussarna har jag dock kopierat runt om. Gångplatformarna är genomgående, fem meter breda, dubbelsidiga, och med ett 80 centimeter högt räcke i vardera orienteringen...

Natti natti, allihop...

SP
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag måste bara säga att jag älskar den första bilden för dess grafiska kvaliteter. De här läckra vinklade små ytorna längs sidorna tillsammans med den stenhårda skärpan i skuggorna är vad som tilltalar mig mest. Så på sätt och vis hoppas jag att det inte kommer till någon textur eller liknande.

Men nu är jag ju lite tråkig som bara relaterar till ditt verk som estetiskt verk i sig, utan att ta hänsyn till själva skeppet som sådant. Men jo, jag lämnar nog det jag inte förstår och fokuserar på det här grafiska och estetiska.

Som konstverk i sig så tycker jag att den första bilden var oerhört grafiskt slagkraftig. Snyggt!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Om du bara hållit på med 3D i en vecka är jag grymt imponerad. Bra jobbat. Jag håller däremot inte med Rising.

Textures är ett måste. Fast den måste vara rätt nedtonad. Inget skrikigt korsord tack! :)
Det jag önskar mig av en texture är att det får ytan att se levande ut. Du har alla geometriska detaljer redan (och jag tycker inte att 30 hörn är något att oroas över). Texturen tycker jag ska sträva efter att få ytorna att se ut som pansar och inte polygoner. Något matt, väldigt väldigt svagt flammigt. Med enstaka matta linjer.

Den här bilden har lite av det, men tycker jag är alldeles för mönstrad för ditt ändamål (eftersom ditt skepp är mycket större):

http://www.elfwood.com/art/m/i/mib/lbh_front.jpg.html
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Måste erkänna att jag nog har en och annan timmes erfarenhet, med det var åratal sen. Jag fumlade runt med Blender för ett par år sen, men kom ingenstans och tog bort det igen efter några timmar. Och vi hade en kurs i Autocad i gymnasiet, för sisådär 13 år sen (DOS-baserade Autocad 10!), där ett och annat måste ha fastnat. Resten är bara resultatet av flera års absorberande av folks beskrivningar av hur de byggt sina rymdskepp på 3D-Realms och Spacebattles.

Texturer kommer - jag hittade en fin tutorial i ämnet som ger ett resultat som liknar fotoetsad plåt (typiskt detaljmaterial för plastbyggsatser), men jag har mer jobb kvar att göra innan jag kan bygga dem. Jag ska lägga till terasser på fler ytor (bryggtornen, motorgondolerna och kryss-staget först och främst - de senare för att ge kanontornen fri sikt över varandra. Masterna ska byggas till med fler antenner och lysen, och så ska luftslussar placeras ut på utsidan också. Insidan är också fortfarande alldeles för slät, och en massa lådor ska byggas längs väggarna och förses med fönster. Hål ska borras ut till katapulterna, och så var det det där med robot-batterierna...

Måste ta ett par närbilder på detaljerna sen, men först ska jag en repa ut på stan och lämna in lite papper som är en vecka sena...

SP
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Massa nytt sen sist. Förutom lite jobb med inredningen, har jag justerat om en massa på utsidan:

Först och främst bantade jag ned försvarsbatterierna rejält vad det gäller rörliga delar - Lightwave har en gräns på två eller eventuellt tretusen per scen, och jag har varit uppe långt över femtonhundra tidigare. Jag var nere runt 800 med den version som bilderna ovan visar, men det var fortfarande för många... med 48 försvarsbatterier med vardera 9 delar var de den största boven, så de fick stryka på foten lite. De nya batterierna har tre delar inklusive basen:



Efter det spenderade jag en stunds omtanke på masterna, och försedde dem med lite detaljer hämtade från moderna stridsfartyg. Inte på länga vägar färdig, ska bland annat lägga till luftslussar så besättningen kan gå ut och utföra underhåll. (vingarna är ungefär tio meter breda, så där är gott om plats...)



En stunds eftertanke ledde till en reduktion i antalet sekundära torn - ett av problemen med de gamla tornen var att de skrovmonterade var ivägen för varandra i riktning rakt fram och bak, vilket inte hade gjort så fasligt mycket om det hade funnits nån gravitation. Men när indirekt eldgivning nu inte står till buds så var de lite dumt placerade. Så jag slängde ut hälften av dem, och justerade dem i storlek. Sen lade kombinerade jag ihop eldrören, så att båda nu är en rörlig del tillsamans. Totalt har jag alltså gått från 74 tredelade torn till 42 tvådelade. (Sen är de nya piporna mycket snyggare också...)



De stora kanontornen fick lite kärlek härnäst, med ett kontrollcenter på vänster sida och en radar på höger, och optiska avståndsmätare (de små lådorna på sidorna av tornen på ett slagskepp - man mäter vinkeln mot målet från båda sidor av tornets mittlinje, och med en sida och tre vinklar kända är är höjden - avståndet - inget problem att räkna ut). De sistnämnda är inte färdiga, och syns för den delen inte speciellt bra på bilden, men de är där...



Nästa etapp var installationen av de stora robotbatterierna - inget krigsskepp utan massiva robotställ! Med mer än hundratjugo meter ned till hangardäck kunde jag dra till med rejält stora robotar, och trots att cellerna är hundra meter djupa och tolv meter tvärs över fick jag plats med 192 stycken - uppe och nere. Masten är nog tyvärr lite ivägen, så jag får arrangera om lite för att flytta allting längre bak. Tre gånger åtta banker med början i bakkanten är en av de möjliga lösningarna. Ännu mer intressant är att vrida bankerna 90 grader och arrangera dem sex gånger fyra - för att minimera antalet delar tänker jag bygga ihop en hel rad med luckor till en stor rörlig del, så att det effektivt blir en lucka till sexton celler.



Sen satt jag och grunnade en stund över ett litet problem - jag har ju placerat ut en hel hoper luftslussar på insidan av skeppet, med 2,5 meter höga dörrvalv. Jag tyckte det var kanske litet i minsta laget, men vad göra när det inte går att ändra alla på en gång (de ligger i samma lager)?

...

Skala upp hela skeppet femti procent, så blir slussarna automatiskt 3,75 meter höga, dvs stora nog för en stridsrustad rymdjägare!

Ny storlek är alltså ungefär 4400 meter, lagom för en slagkryssare. En med en *rejäl* bredsida:




Oh, ja - det finns en överraskning bland bilderna - den är nog inte särdeles svår att hitta... :)

SP

(ändring: mitt Photobucket-konto låter mig inte logga in helt plötsligt, ska se vad felet är...)
 
Top