Baldyr said:
Skulle någon vänlig själ med insyn vilja förklara för en hopplöst oinsatt vad som utgör den stora skillnaden mellan 3.0, 3.5 resp 4.0? Vad har utmålats som de stora förbättringarna i den senaste utgåvan?
Tja, min upplevelse:
* Bättre spelbalans. Alla klasser känns roliga och intressanta att spela.
* Enklare regler. Jag tänker inte låtsas som om jag kan alla regler, men eftersom man fokuserat spelet mer åt dungeonbashing/spelighetshållwet så har det försvunnit en massa detaljism och simulationism som ändå bara kändes ditkastade som en eftertanke i 3.x/d20.
* Man vet vad man är bra på, och gör det bra. d20 försökte vara ett universalsystem, D&D försökte vara ett "roll-rollspel". Man satte sig mellan två stolar; det funkade varken som spelighet eller som inlevelse/simulationism.
Det är nog det som gör att jag kan spela 4e men inte 3e; 3e försökte vara den sortens rollspel jag vanligtvis spelar, men misslyckades kapitalt. 4e försöker vara dungeon bashing, ett speligt rollspel med stort fokus på strategi och stats och mindre på inlevelse i karaktärer och in-character-gaming. Det fyller en egen, ordentlig nisch.