Nekromanti Götterdämmerung

Simon

Swashbuckler
Re: shit

Å andra sidan. Snygga hattar är alltid rätt. Flintlåspistoler är också alltid rätt. Så det enda jag saknar nu är absint, gaslyktor och opium.

Ja. i götterdämmerung då.
Fast det är väl bara opiumet man vill slippa i sin egen verklighet?

Ja, och kanske pistolerna också, i fel hand...

Men resten är i alla fall rätt nice. Tänk bara skuggan av en snygg hatt under en gatlykta en regnvåt natt... Skimret av gaslyktor i natten runt basarkvarteren i Marrakech... Och en absint som lämnar hela munhålan bedövad!

Dilandau

Myrmidon
Verkar ju fint. Som någon sa, Riotminds är duktiga på att anlita bra illustratörer. Men de är även{/i] duktiga på att inte korrekturläsa och redigera sina texter i någon större utsträckning. Vilket den lilla stämningstexten var ett bra exempel på.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, skulle de behöva korrekturläsare, så misstänker jag att det finns flera på forumet som gladeligen skulle ställa upp. Undertecknad är en (och jag har erfarenhet av det med *host*nysvenskfantasyseriepågång*host*).

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon
Jag älskar verkligen när någon som anmärker på någon annans stavning/text gör ett misstag själv. Det är galaktisk rättvisa på ett helt nytt plan.

Angående korrekturläsningen så har Riotminds sedan Mittland anlitat mig som korrekturläsare till iallafall sina Drakar-prylar, och sen Magiboken även Dimfrost härifrån forumet. Min IRL-kamrat Jon Hedenmalm är creddad för korrekturläsning i Mittland, men jag fick inte reda på det förrens jag fick hem boken.

Förhoppningsvis är alltså Mittland och Magiboken bättre kommaterat än Osthem. Språkliga fadäser eller ordval de väljer att inte göra något åt finns det inte mycket vi korrekturläsare kan göra något åt, men vi gör vårt bästa för att texterna ska vara bra eller iallafall OK.

Dilandau

Myrmidon
Ack och ve. Vilken tur att jag inte hade planer på att använda inlägget som pr för mitt nya spel. Det hade ju varit pinigt. :)

Men vaffan, så länge de gör roliga grejer spelar det ingen större roll.

Brunalven

Warrior
Hur kommer sådana idéströmningar att relateras till upplysningen? Vi föreställer oss ju ofta en tydlig konflikt mellan ockultism etc och vetenskap å andra sidan. En sådan konflikt finns visserligen också under upplysningen, men värt att komma ihåg är ju att ockultister, magiker etc ofta haft vetenskapliga anspråk och att vetenskapsmän inte sällan flörtat med mystiken. Jämför Isaac Newtons stora vurm för teologi, alkemi och kabbalism.
Under upplysningen banade man väg för många av naturvetenskaperna då man hela tiden gjorde nya upptäckter, men samtidigt som detta skedde förekom det ju många teorier som blandade allehanda ämnen. På det viset kan man säga att det fanns delar av vetenskaper under upplysningen som inte ansågs vara vetenskaper utan ockultisk verksamhet och det fanns även sådant som vi idag skulle klassa som ockultisk verksamhet vilket man ansåg vara mer eller mindre vetenskapligt betonat.

Brunalven

Warrior
Språkliga fadäser eller ordval de väljer att inte göra något åt finns det inte mycket vi korrekturläsare kan göra något åt, men vi gör vårt bästa för att texterna ska vara bra eller iallafall OK.
Va? En korrekturläsare kan väl kommentera på stilbrott, ordval och annat likväl som att till och med kommentera på logiken i texten. Allt en korrekturläsare påpekar i en text är råd. Om de som producerar produkten inte vill ändra ett stavfel så kan de ju strunta i det. Då är det heller inte mkt en korrekturläsare kan göra åt det. Så om det gäller ordval, felstavning eller kommatering så har en korrekturläsare lika mkt say so, dvs en rekommenderande mängd.

Dimfrost

Special Circumstances
Brunalven said:
Foggmock said:
Språkliga fadäser eller ordval de väljer att inte göra något åt finns det inte mycket vi korrekturläsare kan göra något åt, men vi gör vårt bästa för att texterna ska vara bra eller iallafall OK.
Va? En korrekturläsare kan väl kommentera på stilbrott, ordval och annat likväl som att kommentera på logiken i texten. Varför inskränka sig som korrekturläsare till inte ge råd och tips?
Observera min kursivering: ibland tycker Riotminds att deras ursprungliga formulering är bättre än den man föreslår som korrläsare, och det kan vi naturligtvis inte påverka.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Läs vad jag skriver istället. Du citerar mig trots allt, så man kan ju tro att du har varit i kontakt med textsnutten ett par gånger.

"(...)de väljer att inte göra något åt", står det, ifall du nu missade det. GIVETVIS kommenterar jag på saker som låter knasigt, jag sitter inte bara och letar typos. Om däremot Theo eller Magnus tycker "njae, jag tycker det där låter bra" och struntar i att ändra det har jag liksom gjort allt jag kan.

DET är vad jag menar. Min enkla poäng var att vi försöker göra texterna bättre, men det som slinker igenom är med stor sannolikhet inte vårt fel.

Nu är faktiskt Magnus och Theo duktiga på att lyssna, de ändrade till exempel en miss i texten som påpekades här på en gång (dock ledde det inte till att meningen blev bra, jag vet inte hur det såg ut innan då jag läste den först idag, men jag såg vart det hade ändrats och meningen var fortfarande knasig) och de är väldigt ödmjuka inför uppgiften att fixa till sitt språk.

Nu hittade jag också ett par fel utan att kritiskt granska texten, men det är inget som behöver postas på publika forum.

Theo, you've got mail. :gremsmile:

Brunalven

Warrior
Du förstod uppenbarligen inte mitt inlägg. Jag är väl medveten om vad som stod i meningen. Allt en korrekturläsare gör bestämmer det producerande bolaget om de vill acceptera, till och med stavfel. Så ett råd om stavfel och ett råd om ordval kan vara lika betydande. Det finns inget som skiljer och att hävda att korrekturläsaren inte kan göra ngt åt ordval som det producerande bolaget har valt är inte mer av en big deal än att korrekturläsaren inte kan göra ngt åt ett stavfel eller en felaktig kommatering som bolaget vill ha med.

Allt som ligger bakom är argumentet. När det gäller stavfel så finns det ett starkt argument, exempelvis: "det är fel att skriva så här...". När det gäller ordval så handlar det mer om vad som passar och då får man använda andra argument. Om man hittar en språklig fadäs och som korrekturläsare inte kan övertyga om det tragiska i lokutionen så låter det som om man inte ansträngt sig, men det kanske bara är jag som anser att man ska ta korrekturen på för stort allvar?

Brunalven

Warrior
Jag svarade på Dimfrost som gjorde exakt samma inlägg som du. JA, jag citerade och JA, jag förstod, men nej, jag håller inte med.

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, då måste jag ha missförstått dig, då. Sedan vet inte jag vad du korrläser, men om jag skulle skriva en lång motivering för varje byte av ordval skulle det ta mig säker 40 timmar att komma igenom texten. Jag markerar vilket ord eller uttryck jag skulle använda, och så är det inte mer med det. Förhoppningsvis tar jag korrekturen på tillräckligt stort allvar, men det är inte så lätt för mig att säga.

/Dimfrost

Brunalven

Warrior
Eldsjäl tog mig 17 timmar att korrekturläsa med kommentarer. Mittland tog mig uppemot 30 timmar.

Foggmock

Myrmidon
Jag svarade på Dimfrost som gjorde exakt samma inlägg som du.

Tog lite längre tid på mig eftersom det var saker på teve och jag meckar med basen till en figur jag färdigställde tidigare idag.

men nej, jag håller inte med.

Det gör du ju uppenbarligen, eftersom du skrev exakt vad jag menade. Men jo, givetvis är det lättare att övertyga dem om att ett stavfel ska ändras än att förklara varför en viss formulering kan ha en vagt felaktig betydelse eller påverka stämningen åt fel håll, men de är fortfarande mycket goda lyssnare.

Jag bara undrar vart jag antydde att jag hade mindre att säga till om angående formuleringar än stavfel, liksom. Vad jag däremot faktiskt antydde var att det är större risk att en formuleringsfadäs går igenom korrekturen än att ett rent skrivfel gör det.

Brunalven

Warrior
Då menar du alltså att det är svårare att som korrekturläsare lägga märke till forumleringsfadäser än stavfel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Då menar du alltså att det är svårare att som korrekturläsare lägga märke till forumleringsfadäser än stavfel?
Nej, han menar att det är lättare att peka på en mening där ordet "okcså" är med och få det ändrat än att förklara att mening X inte är på svenska egentligen och således låter skitdum.

Foggmock

Myrmidon
Dels, Som DeBracy sa (jag svarade inte på en gång för att jag är inne i att skriva ett mejl till Theo om stämningstexten till Götterdämmerung), tycker jag att det är svårare att motivera, men ja, jag tycker att det är svårare att upptäcka. Dels för att man faktiskt måste hålla reda på sammanhanget hela tiden. Man kan korrläsa en ensam mening för typos utan större problem, men du kan inte direkt bedöma ordvalet eller stämningen i den utan sammanhanget.

Och dels för att stavfel och typos, för att tala mild engelska, sticks out like a sore thumb. De syns. De stoppar flytet i läsandet på ett annat sätt än en felformulering eller ett felaktigt valt ord. "Hopp, där missade vi visst ett R" slår till i hjärnan snabbare än "Vänta nu... det där låter inte riktigt rätt". Du behöver aldrig läsa en typo två gånger för att bekräfta den, liksom. Man behöver läsa meningar som är knasiga flera gånger för att få ett ordentligt sammanhang och för att fundera ut ett vettigt ändringsförslag.

Brunalven

Warrior
Ja, och jag menar att det är värt att anstränga sig för att få till en ändring av mening X.

Det kan vara värt att lägga ner runt 30-40 timmar korrektursläsande på ett arbete ngn spenderat 6 månader på att skriva.

Jag vill givetvis inte tala om för andra att de är så de ska göra, men jag tycker att man ska göra så och jag gör så själv.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Eldsjäl tog mig 17 timmar att korrekturläsa med kommentarer. Mittland tog mig uppemot 30 timmar."

Hur långt tid det tar att korrekturläsa en text är väl högst individuellt? Människor läser olika fort och är bättre eller sämre på att spåra upp konstigheter och märkliga formuleringar. Det finns ingen som kan komma och säga att man inte tar sitt uppdrag på allvar bara för att man inte lägger ner 40 timmar på att korrekturläsa en text. Det är ju knappast så att någon bestämmer att pågarna på Riotminds måste lägga ner exakt 7, 5 månader på att skriva en modul annars så är de inga riktiga rollspelsskapare. Ingen korrekturläsare är den andra riktigt lik, just därför tjänar man alltid på att ha flera.