Nekromanti Götterdämmerung

Krille

Super Moderator
Re: Medeltal, för sjutton! [ANT]

"kanske det kanske... men jag tycker att om man placerar ett rollspel i "vår värld" så blir det lättare att köpa "det overkliga" om man blandar upp det med bra research... som CoC... eller Western (Gillbringarna är ju tokbra på att ta fram en massa fakta för att göra western-myten trovärdigare)."

Möjligt, men det är inget självändamål, speciellt inte om vi börjar tala alternativa jordar eller ukronier. Sen finns ju alltid möjligheten att skita i researchen, för att det helt enkelt kommer ivägen för ens vision. Och visionen är faktiskt överordnad all research i Småland. Kommer verkligheten ivägen för min vision så har verkligheten fel.

Lindenius

Swashbuckler

Kommer verkligheten ivägen för min vision så har verkligheten fel.
Sant! Verkligheten har dessutom en tendens att vara extremt subjektiv. Ju längre tillbaka i tid den är, desto mer tenderar den dessutom att vara styrd av de som för tillfället satt på maktpositionerna. Bla bla filosofi filosofi idéhistoria idéhistoria. Så mycket research är inte nödvändigtvis en garanti för någonting.

//erik. glass med choklad och kaffebönor är kind of mumsisch.

Arfert

Facit

det var ju knappast det jag menade, utan att kunskap/research hos författaren ger en bättre känsla av att "vara där" hos läsaren...

.. research kan givetvis ersättas med fantasi/vision, där det självklara exemplet är Tolkein... men det kräver så mycket mer av författaren för att uppnå ovanstående känsla.

ripperdoc

Myrmidon

Om det var något Tolkien var bra på så var det väl research? Tänker iofs främst då på språk och språkhistoria, men jag har svårt att tro att han inte researchade även annat som den akademiker han var.

/RD

Arfert

Facit

ja, du har nog rätt där om språken.. fast jag tror knappast han snöade in på att svärdstyper eller rustningar skulle vara korrekta ;-) .. ja du fattar...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ah, underbart

Väldigt lovande omslag och inriktning. Hoppas bara att ni har lärt av era misstag och kommit ihåg det där med korrekturläsning också. :gremwink: