Nekromanti Götterdämmerung

solvebring

Superhero
Ja, jag hade precis tänkt att nämna det. Saken är just den att - som man kan läsa på Riot-bloggen - de håller på att göra precis det som alla önskar; de kapar ned regelverket och alla förbaskade färdigheter. Hoppas bara att det betyder mer värld och mer historiska fakta. Det vore inga fel.

Då kanske en annan också kommer att köpa spelet, vilket jag alltså inte gjort vad det gäller version 1.0 eftersom jag bara hört negativa saker om det, på det stora hela.

Snow

Swashbuckler
Hoppas bara att det betyder mer värld och mer historiska fakta.
Men historiska fakta kan man ju hitta på andra platser, helt gratis. Den världsinformation man vill ha är ju den som inte går att hitta på wikipedia. Vilka sällskap som ägnar sig åt att utrota vampyrer, vilka adelssläkter som svurit sig till demoner etc etc. Kort sagt världsinfo som hjälper en att skriva äventyr.

Inte för att man inte ska ha någon historisk fakta alls, men det som finns där räcker gott.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Snow said:
Men historiska fakta kan man ju hitta på andra platser, helt gratis. Den världsinformation man vill ha är ju den som inte går att hitta på wikipedia. Vilka sällskap som ägnar sig åt att utrota vampyrer, vilka adelssläkter som svurit sig till demoner etc etc. Kort sagt världsinfo som hjälper en att skriva äventyr.
Bör påpekas att det inte bara är sådan fakta som är knivig att få fram. Det kan också t.ex vara svårt att hitta information dels om hur livet tedde sig för "vanligt folk", vilka lokala sedvänjor som gällde, och så vidare. Väldigt mycket av den historia man kan hitta, framförallt för enskilda städer, är ganska... inriktad, kan vi väl säga. Det blir mycket berömda typer, årtal och slag. Och att hitta rent negativ information om städer är svårt, eftersom wikipediasidorna bevakas och redigeras av folk som gillar städerna...

solvebring

Superhero
krank said:
Snow said:
Bör påpekas att det inte bara är sådan fakta som är knivig att få fram. Det kan också t.ex vara svårt att hitta information dels om hur livet tedde sig för "vanligt folk", vilka lokala sedvänjor som gällde, och så vidare. Väldigt mycket av den historia man kan hitta, framförallt för enskilda städer, är ganska... inriktad, kan vi väl säga. Det blir mycket berömda typer, årtal och slag. Och att hitta rent negativ information om städer är svårt, eftersom wikipediasidorna bevakas och redigeras av folk som gillar städerna...
Indeed. Du tar verkligen fram ett problem här, det att den mesta historiska faktan för det mesta är vad man redan läst. Det är för det mesta alltid klassisk historieboksfakta. Jag menar, vi vet hur 1700-talets Stockholm såg ut och vilka snajdare som rörde sig där då.

Det vore roligare om, som du säger, den historiska faktan istället kunde plocka fram gemene man och försöka visa hur själva livet var för t.ex. en svensk kring 1700. Också hur livet var för den som var bonde eller dylikt på landet, för den som levde småbyarna, för den i städerna, storstäderna, etc. Så att man kan få ordentliga exempel på hur man levde beroende på vart och hur man levde. Det känns som om man kan bygga en riktigt bra miljö som verkligen känns påtagligt äkta.

Det tycker nämligen jag är en viktig del i historiska rollspel, att även om de innehåller awesome prylar och en del orealistiska saker så bör i alla fall den så kallade historiska grunden som lägger rollspelet i denna genre verkligen kunna presentera sig som historisk, och alltså kännas riktig. Det är ju liksom ingen idé att kalla ett rollspel för historiskt om det egentligen bara är whatever i en rippad historisk miljö.

Fast iof tror jag att ett rollspel som Götter skulle göra sig bättre helt utan historiska fakta. Det vore mer najs, tycker jag, om det körde denna ockulta "spooky spooky"-grej "fritt". Alltså byggde en fiktiv värld omkring den, fullständigt byggd för just spelkonceptet, och helt struntade i att ha det historiskt.

solvebring

Superhero
Snow said:

Inte för att man inte ska ha någon historisk fakta alls, men det som finns där räcker gott.
Nå, jag säger precis som Krank. Man vikll ju ha vettig historiskt fakta. Den vanliga informationen om hur Stockholm styrdes och vilka som gjorde det, vilken sorts krigsföring Karl XII förde och hur han drog fram har vi redan hört och läst, och kan ta fram i vilken historiabok som helst. Det är allså helt boooring.
Det som man vill ha i en rollspelsbok är mer detaljerad fakta som verkligen känns nödvändig för att stödja byggandet av en fullt trovärdig och äkta historisk miljö.

krank

solvebring said:
Det tycker nämligen jag är en viktig del i historiska rollspel, att även om de innehåller awesome prylar och en del orealistiska saker så bör i alla fall den så kallade historiska grunden som lägger rollspelet i denna genre verkligen kunna presentera sig som historisk, och alltså kännas riktig.
JA. För mig är det en mycket starkt positiv upplevelse att spela i en miljö och sedan kunna kolla upp och se att - "helvete, det stämmer ju!"

Att blanda verklighet med fiktion blir så mycket mer intellektuellt tillfredsställande om verkligheten är korrekt beskriven och fiktionen sedan infogats på ett snyggt sätt, istället för att man bara rafsar ihop nåt.

För exempel på hur man gör, kolla GURPS-böcker - en del information där har man väl läst innan, men aldrig anpassad och disponerad för rollspelssyften. Plus en del information som inte ansågs tillräckligt viktig för wikipedia, till exempel.

Mitt favvoexempel är Gurps Russia, som ger en verktygen att spela alla möjliga kampanjtyper i förtsariska ryssland (alltså den del av rysk historia som ALDRIG får vara med).

solvebring

Superhero
Att blanda verklighet med fiktion blir så mycket mer intellektuellt tillfredsställande om verkligheten är korrekt beskriven och fiktionen sedan infogats på ett snyggt sätt, istället för att man bara rafsar ihop nåt.
Kunde verkligen inte ha sagt det bättre själv. Du slår precis huvudet på spiken. Det är just det att det finns ju ingen nytta med det historiska annars.

Dock har jag faktiskt aldrig lirat något GURPS, dock läst lite grann i typ Swat och dylika böcker.

Snow

Swashbuckler
Tja, jag håller inte med alls, förvånande va?
Jag spelar mycket hellre en cool ockult historia än en som är träig 100% historisk korrekt. Varför ska jag spela Götter om jag vill ha historisk korrekthet? Det är ju ett fiktivt 1700.

krank

solvebring said:
Dock har jag faktiskt aldrig lirat något GURPS, dock läst lite grann i typ Swat och dylika böcker.
Tja, GURPS som regelsystem är ju verkligen bollocks, men tilläggsböckerna har ofta rätt lite mekanik och rätt mycket matnyttig och användbar information. Jag försökte spelleda med Gurpssystemet en gång och lär inte ge mig på det igen, men jag köper fortfarande tilläggsböcker.

Gurps Space är till exempel den ballaste bok jag läst vad gäller att bygga kampanjer som på ett eller annat sätt har med rymden att göra.

Det som är coolast är att författarna oftast har en grund i väldigt god pålästhet; de presenterar den historia bakgrunden eller de faktiska vetenskapligt korrekta teorierna, och sen ger dem en en verktygslåda för att skita i valda delar om man vill det. Typ "såhär tror vi att det funkar idag, men om du vill ändra så kan man t.ex ändra de här förutsättningarna för att få de här effekterna". Min favvo när det gäller sånt är nog Gurps Weird War II, där de går igenom diverse alternative historieförlopp och ball weird science-teknologi och sånt.

jag har hört att Gurps Biotech använts som studielitt på vissa universitet (i USA då, men ändå) i såna ämnen...

krank

Snow said:
Tja, jag håller inte med alls, förvånande va?
Jag spelar mycket hellre en cool ockult historia än en som är träig 100% historisk korrekt. Varför ska jag spela Götter om jag vill ha historisk korrekthet? Det är ju ett fiktivt 1700.
Dina historialärare ska ha spö. "Träigt", vad har du fått det ifrån?

Det jag förespråkar är ju coola ockulta historier i ett i övrigt hyfsat korrekt 1700-tal. äta kakan och ha den kvar. Historia är inte träigt eller torrt, historia är spännande och häftigt; om man väljer att det ska vara det. Liksom, varför innebär det ett problem att utgå från en riktig tidsperiod och använda dess kläder och kultur som "yta" och sedan låta ockulta ting ligga bakom alltihop?

Eller är det det gamla vanliga tjafset om att allt som är likt vår värld automatiskt är tråkigt?

Snow

Swashbuckler
Dina historialärare ska ha spö. "Träigt", vad har du fått det ifrån?

Det jag förespråkar är ju coola ockulta historier i ett i övrigt hyfsat korrekt 1700-tal. äta kakan och ha den kvar. Historia är inte träigt eller torrt, historia är spännande och häftigt; om man väljer att det ska vara det. Liksom, varför innebär det ett problem att utgå från en riktig tidsperiod och använda dess kläder och kultur som "yta" och sedan låta ockulta ting ligga bakom alltihop?

Eller är det det gamla vanliga tjafset om att allt som är likt vår värld automatiskt är tråkigt?
Offrar man sidantal äventyrstips för att lägga in mer historiskt korrekt information så tror jag risken är att historien blir mer träig.

Dessutom, den som är intresserad av historisk korrekthet kan hitta informationen. Wikipedia är inte den enda källan. Köp en historiebok. Däremot, information om hur man spelar Götter kan per definition bara finnas på ett ställe, i rollspelet.

Storuggla

Champion
"Det kan också t.ex vara svårt att hitta information dels om hur livet tedde sig för "vanligt folk", vilka lokala sedvänjor som gällde, och så vidare."

Vad för mat får jag på värdshuset? Om jag dödar en snubbe i en stad eller på landet, vem kommer jaga mig (polis? ha!)? Det är väsentliga frågor i mina ögon. Vem som är kunga av transruretanien just detta år.. inte lika viktigt och där hjälper wikipedia oss ändå. En torr text som rapar upp kunganamn är inte så rollspelsvänlig.

Storuggla, glöm inte sjön heller

Jag vet ju att det arbetas på en bok om Europa, eller arbetades på ska jag väl snarare säga eftersom jag inte vet hur läget är just nu med den saken i dagsläget.

Men jag håller med de som tycker att Götter först och främst borde fokusera på en stad, eller två, kanske tre och sammla dessa i en tjock fin bok och göra det riktigt smaskigt.

Å andra sidan så känns det som att landsbygden precis som staden kan vara en charmerande sida också där en helt annan känsla än den som finns i staden kan byggas upp!

Arfert

Facit
...jag tycker visserligen att det är smart att utgå från en stad (Paris kanske). men sen är landsbygden allt annat än oviktig; eftersom de flesta, även adel, faktiskt bodde på landet på 1700-talet. Sen kanske man även hade en kåk i stan, men ens huvudsakliga residens låg på vischan.

Och jag vill också ha svar på saker som togs upp tidigare i tråden som ger flavour: Hur bor en borgare på resa? Hur tar man sig från London till Paris? Vem har råd med sånt? Hur skickar man ett brev? Vad dricker man? osv... en hel del kan man säkert hitta på nätet (eller i EnGarde!), men jag vill slippa hålla på att söka efter den typ av info. Jag vill ha det snyggt paketerat direkt för spelledaren, tack.

solvebring

Superhero
Vad för mat får jag på värdshuset? Om jag dödar en snubbe i en stad eller på landet, vem kommer jaga mig (polis? ha!)? Det är väsentliga frågor i mina ögon. Vem som är kunga av transruretanien just detta år.. inte lika viktigt och där hjälper wikipedia oss ändå. En torr text som rapar upp kunganamn är inte så rollspelsvänlig.
Det här är just det som är grejen, ja. Det är väsentligt för en "korrekt" - bra - upplevelse i ett historiskt spel. Vad åt man, hur åt man, vart arbetade man, hur och när osv. Allt det där som rör att leva i den tiden.

Det är just det som vi försöker förklara för dig, Snow.
Just därför vill jag också säga till dig att allt det hittar du knappast i ett svep genom att glutta på Wikipedia eller i en common historiabok. Det är detaljer som kräver väldigt inriktad litteratur, varför det vore najs om de som skrev historiska rollspel ville lägga ned sig lite och just ge en allt detta underlag som skapar hela miljön i det historiska. ... Träigt, nej, intressant! :gremlaugh:

Däremot kan jag hålla med om, och jag har dessutom just sagt det i den här tråden, att Götter hellre skulle få ha en fiktiv värld för min del, för hellre det än dålig historisk grund. Kunde dock RM fixa en bra historiskt grund, ja då vore det fläskigt najs.

Arfert

Facit
mm håller kanske med.. Götter skulle ju kunna utspela sig exempelvis i Trudvang 750 är senare.. eller i ett alternativt 1700-tal på jorden (som Aces & Eights gör.. med sitt alternativa vilda western...)

Men likförbannat vill jag ha med saker som vad folk käkar, hur de klär sig osv...

krank

Snow said:
Offrar man sidantal äventyrstips för att lägga in mer historiskt korrekt information så tror jag risken är att historien blir mer träig.
Då presenterar man det fel. Sedan tycker jag inte att det är äventyrstips som ska vika, utan regler.

Sen är det egentligen minst lika viktigt att ge information om hur man bygger egna äventyr som det är att presentera färdiga äventyrstips - då föredrar jag en mustigt beskriven värld med många fästytor och krokar framför en massa färdiga äventyr.

Felet många spel gör idag är ju att de varken ger en "rollspelsvänlig" och inspirerande skriven värld eller äventyr och äventyrstips. Man ska vara glad om man får ett jätterälsat och tråkigt introäventyr och en lista med de vanliga klichéäventyren a' frakta en väska från X till Y eller följa en karta...

Alltså; vad jag vill ha är ett Götter där man samlat en massa inspirerande, häftig och rolig information om 1700-talwets europa, transplanterat in lagom mycket "weirdness" för att göra det lite extra intressant, och sedan presenterar ett antal fraktioner och andra aktörer, opch alltsammans på ett sätt som gör att man istället för tio äventyrsuppslag sitter med hundra idéer till kombinationer och utmaningar man kan skapa med hjälp av de delar, pusselbitar och föreslagna strukturer spelet presenterar.

Och som regelsystem nåt i stil med Gumshoe/Esoterrorists, med stöd för både automatiskt ledtrådshittande och lagom skräckig semiaction.

Snow said:
Dessutom, den som är intresserad av historisk korrekthet kan hitta informationen. Wikipedia är inte den enda källan. Köp en historiebok. Däremot, information om hur man spelar Götter kan per definition bara finnas på ett ställe, i rollspelet.
Historiaböcker är också notoriskt skitdåliga på den typen av information jag snackar om. Dessutom är informationen intye alls anpassad till eller skriven för rollspelsmediet, så man får aldrig den där "wow! Det där kan man ju bygga säkert 5-6 äventyr på!"- känslan man kan få av vettigt skriven information.

Arfert

Facit
Håller med om rubbet... om man måste sitta och köpa till historieböcker och söka info på nätet så är ett spel inte färdigt. Jag vill ha med allt jag behöver från början. Sen kan man ju ägna sig åt att inspireras från diverse andra källor, men det ska inte vara nödvändigt.

Snow

Swashbuckler
Jag håller med om att om man MÅSTE titta i andra källor, så är det för lite information i böckerna. Men så är det inte ens nu.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Alltså; vad jag vill ha är ett Götter där man samlat en massa inspirerande, häftig och rolig information om 1700-talwets europa, transplanterat in lagom mycket "weirdness" för att göra det lite extra intressant, och sedan presenterar ett antal fraktioner och andra aktörer, opch alltsammans på ett sätt som gör att man istället för tio äventyrsuppslag sitter med hundra idéer till kombinationer och utmaningar man kan skapa med hjälp av de delar, pusselbitar och föreslagna strukturer spelet presenterar.

Och som regelsystem nåt i stil med Gumshoe/Esoterrorists, med stöd för både automatiskt ledtrådshittande och lagom skräckig semiaction.

Snow said:
Historiaböcker är också notoriskt skitdåliga på den typen av information jag snackar om. Dessutom är informationen intye alls anpassad till eller skriven för rollspelsmediet, så man får aldrig den där "wow! Det där kan man ju bygga säkert 5-6 äventyr på!"- känslan man kan få av vettigt skriven information.
Det som är lite konstigt är att Riotminds egentligen är ganska bra på sådanhär information krank snackar om som ger en idéer. Jag menar, spelledar- och äventyrskonstruktionstipsen i DoD6R och DoDT var ganska värdelösa, men både innan och efter Götter har Riotminds producerat intressanta supplement (Osthem, Mittland och Vastermark är alla bra i min mening) som man kan bygga äventyr på.

Varför det ska vara svårt när man flyttar in i en 1700-talsmiljö förstår jag inte.