Nekromanti Gûrder - ett liv i smuts

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har funderat lite på förhållandena inom tiraksamhället. Hur kan det egentligen komma sig att det finns så många gûrder? Gûrderna har ju lägst status(de manliga alltså) och får därmed para sig sist och mest sällan med tanke på den rådande bristen på honor. De borde därför egentligen ha minst chans av alla att föra sina gener vidare. Har det gått till såhär i åtskilliga tusen år så borde gûrderna ha varit utrotade för längesedan. Har ni någon förklaring till varför de fortfarande lever och frodas?

Hartland

Warrior
Kan vara för att gûrder är dom som får flest flickor av alla Tiraker. Sen så kan det också bero på att även om det går så kanske inte tiraker och thruker vill befrukta gûrder av någon anledning, vilket om det är så leder till att gûrderna får fler gûrder att fortplanta sig med.

/Hartland - för lat för att ta fram tiraker och kolla fakta

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Sen så kan det också bero på att även om det går så kanske inte tiraker och thruker vill befrukta gûrder av någon anledning, vilket om det är så leder till att gûrderna får fler gûrder att fortplanta sig med. "

Om inte jag minns fel så var gûrdflickor extremt eftertraktade. Även om gûrderna får flest flickor så borde deras avkomma bli alltmer lik de vanliga tirakerna eftersom det är de som kommer att vara fäderna i de flesta fall.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Sexuell evolution

• Det finns oproportionerligt många gûrdkvinnor jämfört med dom andra arterna.
  • Gûrdkvinnorna blir extra ofta befruktade på grund av deras sexuella attraktion till de alla tre arter.
  • När en tirak eller en trukh befruktar en gûrd så blir avkomman likförbenat en till klase med gûrder

dream

Hero
Det kanske verkar som om gurderna inte har mycket att säga till om i Tiraksamhällena, men naturligtvis har de det. De är sluga och beräknande, och detta torde låta dem föröka sig i både tid och otid. Gurderflickor är eftertraktade, ja, när de är vackra. Men det är det ju inte alla som är.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Sexuell evolution

Är det här en officiell förklaring eller något som du själv snickrat ihop? :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det kanske verkar som om gurderna inte har mycket att säga till om i Tiraksamhällena, men naturligtvis har de det. De är sluga och beräknande, och detta torde låta dem föröka sig i både tid och otid. Gurderflickor är eftertraktade, ja, när de är vackra. Men det är det ju inte alla som är."

Den bild jag får av gûrderna ifrån officiellt håll är att de är illojala, lömska, baksluga och inte särskilt begåvade. Dessutom är de mestadels trälar. I ett samhälle med stor brist på honor men gott om kåta manliga tiraker så tror jag att även den fulaste gûrdhona kan hitta någon att kela med. :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Är det här en officiell förklaring eller något som du själv snickrat ihop? :gremsmile: "

Det här har jag faktiskt belägg för :gremwink:

Jag ska ge dig lite sidhänvisningar så blir alla glada.

Jag sade: Det finns oproportionerligt många gûrdkvinnor jämfört med dom andra arterna.

<blockquote><font class="small">Citat från tirakboken s. 10. Fertilitet, andra stycket, femte raden:</font><hr />
Andelen födda flickebarn är större bland gûrderna men mindre blad trukherna, vilket även får inverkan på rasernas relativa storlek. [/quote]

Jag sade: Gûrdkvinnorna blir extra ofta befruktade på grund av deras sexuella attraktion till de alla tre arter.

<blockquote><font class="small">Citat från tirakboken. s. 7. Fysionomi, första stycket, fjärde raden:</font><hr />
Gûrderkvinnor är inte allt för olika misslor och betraktas därför som de vackraste av tirakerna.[/quote]

Det finns även mer insinuationer på s.7 "En Gûrderkvinna kan ofta spela på sitt utseende för att få männen /.../ att göra som hon vill"
Även "Dilkka, skönaste pärla" på sidan 84 påvisar att Tirakerna ser gûrderkvinnorna som väldigt attraktiva.

Jag sade: När en tirak eller en trukh befruktar en gûrd så blir avkomman likförbenat en till klase med gûrder

<blockquote><font class="small">Citat från tirakboken s. 10. Fertilitet, åttonde raden i tredje stycket:</font><hr />
Korsningar inom tiraksläktet, det vill säga mella tiraker och gûrder, tiraker och trukher eller trukher och gûrder förekommer däremot. Avkomman blir av samma ras som modern, men kan ibland ärva vissa mentala eller utseendemässiga drag från sin fader. [/quote]

Slutsats:
Det blir en jävla massa gûrder :gremwink:

/Naug, önskar att han kunde lära sig sin kurslitteratur lika lätt som Mundanarealia

walium

Ganska töntig, faktiskt

Du är uppenbarligen mer påläst än jag. :gremsmile:

Men är det inte lite konstig att gûrderna har så låg social position? Banden mellan barnen och deras moder är ju väldigt starka. Om fadern är byns främste krigare och modern en underskön gûrdhona så borde ju barnen drabbas av ett bättre öde än att bara bli slavar, eller i bästa fall ulvryttare.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Gûrdhonor, slavar eller härskare?

"Men är det inte lite konstig att gûrderna har så låg social position? Banden mellan barnen och deras moder är ju väldigt starka. Om fadern är byns främste krigare och modern en underskön gûrdhona så borde ju barnen drabbas av ett bättre öde än att bara bli slavar, eller i bästa fall ulvryttare."

Anledningen till att gûrder har låg status överlag anser jag är denna. Först så tror jag att det är viktigt att vi skiljer på gûrdmän och gûrdkvinnor. Gûrdkvinnor lär ha en tämligen hög status bland tiraker. Jag menar, dom är ju ändå kvinnor. Att dom är snygga, sexiga och har söta små klor gör inte direkt saken sämre.
Gûrdmän däremot har inga direkta kvalitéer. Dom mest låter, är odrägliga, stjäl saker och jävlas. Att dom är rätt korkade gör inte direkt saken bättre heller.

"Så om andemeningen är att männen är odugliga och kvinnorna är helt ok. Varför ser man inte då mer gûrdkvinnor på ledarplatser? "

För att det finns två ledarposter. Stamhövding och schaman. Schamanyrket är reserverat för män, och hövdingaskapet kräver en viss form av ledarskapskompetens. Alltså någon slags utstrålning, organisatorisk förmåga och en duglig klipskhet. Dessutom krävs en jäkla massa status för att ens få chansen.

Utstrålning och status kan gûrdkvinnor definitivt få. Utstrålning har dom nästan från grunden skulle jag säga och status får dom genom att föda många barn. Det lär knappast var svårt att få fina män som avelshingstar om man är åtrådd av större delen av samhället.

Däremot så brister deras organistoriska förmåga och deras intellekt. Gûrder tänker snabbt, men fel. Vilket inte alls passar sig för organisations- och/eller ledararbete. Så av dom två ledarrollerna så har dom inte tillgång till den ena och passar inte för den andra. Det hindrar dom dock inte att få en massa status och inflytande ändå. Titta bara på Dilkka, skönaste pärla för ett tydligt exempel på det fenomenet.

Allt det bästa
/Naug, tillskriver tirakiska tankar

Silvervarg

Warrior
Re: Gûrdhonor, slavar eller härskare?

En till grej, gûrder är inte starka...
Starkast bestämmer gäller även bland kvinnor, jag har iaf fått uppfattningen att det oftast är trukhkvinnor som trokkor....

Samt att Tirkaksläktets kvinnor gillar nog att slåss/supa lika mycket männen, annat skulle vara konstigt.

Silvervarg

Warrior
Men Tiraker sexuallitet styrs också av dofter...
Gûrd luktar gûrd oavsett utsende men snygghet kanske höjer doften (Inbillningens kraft är stor).

Sen är ju en trukhkvinna speciellt snygg ändå finns det trukher....

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"En till grej, gûrder är inte starka...
Starkast bestämmer gäller även bland kvinnor, jag har iaf fått uppfattningen att det oftast är trukhkvinnor som trokkor....

Samt att Tirkaksläktets kvinnor gillar nog att slåss/supa lika mycket männen, annat skulle vara konstigt. "

Sant, men kvinnor kan få status på annat vis än att bara vara fysiskt imponerande.
Styrkan är en fördel när man slåss, och slåss ska man göra för att hedra Den mörka gudinnan. Men kvinnor är på tok för värdefulla för att skicka ut i strid, så dom ska liksom inte slåss. Således är inte deras styrka ett socialt måste, som det är för männen. Däremot så ska dom föda en ämlans massa ungar och helst vara gravida så ofta dom kan, då det ger väldigt hög social status.

/Naug, som tror att tiraker oftast inte vågar slå tillbaka mot en tirakkvinna som bråkar

Helmgast
Binderakk

För att det finns två ledarposter. Stamhövding och schaman. Schamanyrket är reserverat för män, och hövdingaskapet kräver en viss form av ledarskapskompetens. Alltså någon slags utstrålning, organisatorisk förmåga och en duglig klipskhet. Dessutom krävs en jäkla massa status för att ens få chansen.
Jag har för mig att ledarrollerna var schaman, trokka och binderakk, inte nödvändigtvis i den ordningen. Fast det är nästan skitsamma, binderakk kan ju inte gûrderna bli ändå.

Helmgast
Men Tiraker sexuallitet styrs också av dofter...
Gûrd luktar gûrd oavsett utsende men snygghet kanske höjer doften (Inbillningens kraft är stor).
Att gûrdkvinnor är attraktiva betyder antagligen både att de är vackra och väldoftande.

Sen är ju en trukhkvinna speciellt snygg ändå finns det trukher....
Sålänge det finns fler kåta män än kvinnor så finns det lekkamrater till trukhinnorna. (bra term, Ymir? :gremwink: )

Silvervarg

Warrior

Men kvinnor är på tok för värdefulla för att skicka ut i strid, så dom ska liksom inte slåss.

I strid men det står i tirakboken att de är minst lika duktiga på jakt/lek som sina manliga stammfränder.

Silvervarg

Warrior
Re: Binderakk

Jag har för mig att ledarrollerna var schaman, trokka och binderakk

Jo
Binderakk - Ledare för krig, har enväldigt rätt att bestämma när man skall slåss mot andra stammar.

Schaman - Andlig ledare och för det mesta rådgivare åt trokkan.

Trokka - Stammens ledare.

Någe sånt är det...

Maynewal

Veteran

hehe. Gud vad skoj.
Då får man ju nästan göra en karaktär som är en Gûrd!!
Fast det går kanske lika bra att ha en alv som bor eller lever med Vanarer, jag menar Vanarerna tycker ju att alla alvraser är såå attraktiva. :gremlaugh: