Nekromanti Går det att spela historiska rollspel historiskt?

Krille

Super Moderator
Re: Historia med Gloria

"Vad beträffar konsten att leva sig in i hur folk tänkte och tyckte då, läser inte folk historia?"

Svaret på den frågan är "nej". Folk tenderar att undvika historia så långt det går. I den mån de exponeras för historia är om det skulle vara någon form av medeltids-Hamiltonhistoria à la Arn eller om Orlando Bloom gör huvudrollen i filmen.

Vad gäller att sätta sig in i rollen så är det inte det som är problemet. Problemet uppstår när det finns flera världsbeskrivningar: en som beskriver hur rollpersonerna ska uppfatta världen ("magi finns", "Jeanne d'Arc pratar med änglar"), en som beskriver hur världen var ur en historikers ögon ("magin fanns inte", "Jeanne d'Arc var förmodligen schizofren") och en som beskriver hur världen är rent gelémässigt ("magi finns inte", "änglar? är du go', ällä?").

I det här fallet förväntas spelarna spela rollen enligt beskrivning 1, när världen egentligen är som beskrivning 2 och 3. Resultatet blir allt för ofta ett mediokert rollspelande.

I mitt fall råkade jag ut för det i en Viking-kampanj. Spelarna blotade lite halvhjärtat och lade ingen större vikt vid gudar, folktro eller magi, för sånt fanns ju inte i reglerna. Det var först när en enögd främling drämde ett svärd i en takbjälke och siade att den som kunde dra ut svärdet ur bjälken skulle bli danernas kung som det blev annat ljud i skällan. Plötsligt var de inte så säkra vid att den där formella världsbeskrivningen, med "magi finns inte", faktiskt stämde.

Resultatet blev mycket bättre rollspelande.

Rickard

Urverk speldesign

"Vad beträffar konsten att leva sig in i hur folk tänkte och tyckte då, läser inte folk historia?"
Sedan när lärde lärarna ut hur man levde under en viss tidsperiod? Det var väl snarare att man skulle rabbla årtal och minnas folkförflyttningar. Varför en sak ledde till en annan och så vidare.

"Kan man inte sätta sig in i en roll och åtminstonde ge en kalkon variant på en 1600-tals människas sätt att tänka i sin rollgestaltning kanske man inte heller kan gestalta en Dvärg eller Alv."
Likväl borde väl rollspelet förklara hur människorna tänker, precis som rollspel förklarar hur dvärgar och alver tänker? Helst ser jag att man förklarar utifrån individen och inte den moderna människan "med facit i hand".

"...men det bör fortfarande inte gå helt över styr med fictionen (Som den mekaniska spindeln i den knäckusla filmen The Wild Wild West)."
Filmen är som tagen från horrorwesternrollspelet Deadlands, som är 16,5 gånger roligare än Western. :gremsmile:

/Han som mest gjorde inlägget för att påvisa Deadlands existens

kängtrollson

Veteran

Tja, Berätta hur de skall bette sig... Det är väl klart att spelet skall beskriva hur man gestaltar en karaktär under den perioden spelet utspelar sig i, det är självklart. Men skall man inte kunna utgå ifrån att de flesta vet att folk brändes på bål för häxeri och liknande? När vi spelade Götter Dämmerung förra året så letade vi lite efter info på nätet och snabbkollade lite på bibblan, svårare är det inte. Utgår man bara ifrån allmänbildningen kan man nog komma fram till att folk inte alltid tänkt på samma sätt. Kristina från Duvemåla trodde jag var obligatorisk läsning i skolan och i den finns det många exempel på hur människor påverkas av religion och liknande, sådant som definitivt var sant på den tiden. Berördes själv av stycket när dom ligger med varandra och fast de vet vad som kommer att hända och vet att de inte kan ta hand om och mata ett barn till, men de gör det ändå för gud har sagt att människan skall vara fruktsam. Det går att hitta mycket info på nätet och i böcker. Man behöver inte gräva hur djupt som helst för att kunna gestalta en Rollperson i ett historiskt rollspel på ett någorlunda trovärdigt Matinefilms sätt.

Vi känner oss nästan som om vi dumförklara människor med all den info som vi just nu trycker in i En Garde!. Givetvis skall de finnas info om seder och bruk och hur man gestaltar en person ifrån en annan värld eller tidsålder på ett trovärdigt sett, men jag menar att de som inte kan spela ordentligt bara för att de vet att spelet inte kommer att skicka Oden på dem, borde man nog ta och ha ett rejält snack med om man inte tycker att det passar sig att de spelar så, eller hänvisa till Bordtennis eller Fia.

Rickard

Urverk speldesign

"Men skall man inte kunna utgå ifrån att de flesta vet att folk brändes på bål för häxeri och liknande? När vi spelade Götter Dämmerung förra året så letade vi lite efter info på nätet och snabbkollade lite på bibblan,"
Nä, det ska man inte för det utesluter en de som inte läst just det ni förutsätter (andra skoluppväxter), inte har hunnit läst det (unga individer) eller de som är totalt ointresserad utav historia (som jag).

Om ett rollspel tvingar mig till att göra efterforskningar, så funderar jag ens på varför jag ens ska köpa rollspelet. Jag måste ju ändå göra allting själv. En rollspelsbok ska fungera som sammanfattning och inspiration till spelledare och spelare, annars är det menlöst att ens skriva boken. Då kan man lika gärna göra som Riotminds och bara pränta in en massa regler i sina böcker.

"Det är väl klart att spelet skall beskriva hur man gestaltar en karaktär under den perioden spelet utspelar sig /.../ Givetvis skall de finnas info om seder och bruk och hur man gestaltar en person ifrån en annan värld eller tidsålder på ett trovärdigt sett,"
Vissa personer på det här forumet har något emot metaspelande, alltså när man utnyttjar information som spelaren vet men inte rollpersonen. Jag har inget emot detta (eller snarare att använda det mot spelarna), men det bästa vore att på något sätt undslippa metaspelandet i längsta grad.

Visst dumförklarar jag mina spelare genom att säga på det sättet, men det är ungefär på samma sätt som jag använder en spelledarskärm. Jag hindrar mina spelare från att ta del av det som jag har skrivit ner. Inte för att jag tror att de vill kolla och sedan utnyttja det, men man kan ju råka ta en blick där. På samma sätt så vill jag inte försöka spela och lura mig själv till att jag tror på troll och knott i vikingamiljöer när jag lika gärna kan veta att det finns troll och knott i spelet och därmed tror på det direkt. Varför ska man ta den där onödiga sträckan med att försöka lura sig själv, förstår jag inte. Viking vet jag därför har haft med scenarion med troll och dylikt, trots historiskt rollspel.

Jag har köpte gamla En Guarde! förra veckan och kan säga att jag gillar reglerna om barnafödande (s. 113) för de beskrevs utifrån spelarens vy, alltså utifrån en individ dåtida samhället. Kläder och matvanor (s. 114) var intressant, men inte direkt djupgående. Hade gärna velat haft bilder, för de förutsatte att man visste vad exempelvis "hög krage med litet krås", "spetskragar" och "krioliner" var för något. Vetenskap och forskning (s. 116-119) var förvisso intressant att läsa (trots 15 stavfel på fyra sidor) men jag hade ingen aning om hur jag skulle använda det. Hade det däremot beskrivits utifrån en prästs synvinkel (som fördömer allt) eller en köpmans, så hade det genast blivit intressantare.

Vill ni att man ska spela som 1700-talsmänniskan (±50 år) eller vill ni att man ska spela ert spel med sina egna uppfattningar om hur det var? Jag föredrar den förstnämnda i ett spel där jag kan få inspiration via rollspelet. Annars kan jag lika gärna ta DoD och sedan sitta och läsa på nätet. "Bu!" för knastertorra faktabeskrivningar (såsom Vetenskap och forskningskapitlet) och "Hurra!" för vinklade beskrivningar från en människa som lever i den tidpunkten.

/Han som hade bråttom och därmed inte lyckades få fram någon röd tråd i inlägget (sista stycket är helt...!)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Här vill jag hänvisa till det eminenta spelet Warlords of Alexander, vilket i mitt tycke har lyckats mycket bra med att få in religion och ritualer som en del i den antika människans liv. En väl utförd stridshymn kostar PSY-poäng och boostar ens förmåga i strid -- ifall det sedan består i en magisk effekt eller bara spenderad "viljestyrka" och en moralhöjande effekt är upp till spelledaren. Sedan finns det lite mer uppenbara övernaturliga element om man vill ha med dem, men det är väldigt lätt att hålla spelet på en nivå där det övernaturliga hålls tvetydigt, även om rollpersonerna fortfarande belönas för att bete sig på ett tidsenligt vis.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Alla rollspel med historisk koppling (inklusive En Gardé!) måste vara tydliga med hur mycket som är historia och hur mycket som är något annat (mysterirollspel, skräck, swashbuckling etc.). Annars ställs man lätt inför olika motstridiga inslag, precis som Krille beskriver här nedan. Sedan tror jag att många gör ett misstag när de tror att spelvärlden skulle vara mer tillgänglig bara för att den tar avstamp i vår egen historia. Europa under 1700-talet kan man egentligen lika gärna betrakta som en ny värld som också måste beskrivas som en sådan. Även om vissa delar av informationen finns lättillgänglig på nätet eller biblioteket så kan man inte förvänta sig att varje intresserad spelledare själv ska lägga ner timmar på egna efterforskningar. I alla rollspel som avser att vara spelbara så bör där ingå en fullständig spelvärld och det gäller även historiska spel.

Rickard

Urverk speldesign
Åh, vad du skrev det bättre än mig :) *suckar* [NT

/Han som skulle vilja ta bort sitt inlägg

kängtrollson

Veteran

Kan påpeka att Världskapitlet i En Garde! är massivt, så kan jag nog med säkerhet säga att den historiska värld som En Garde! Utspelar sig i är bättre beskriven än vad många Fantasyvärldar är. Men man kan väl göra det hur seriöst man vill, det var mer det jag menade. Bara för att man spelar ett "Historiskt" rollspel behöver man väl inte vara så nitisk att man måste hålla det helt korrekt under alla spelsessioner. En Garde! kommer förhoppningsvis att ge såpass mycket info att man lungt kan fatta hur man spelar en 1600- tal människa på ett sådant sett att det stämmer överrens med vad många historieböcker säger. Sedan är det upp till spelarna att lägga så mycket energi de vill på sina rollgestaltningar.

"Historiskt" rollspel måste väl inte vara korrekt i alla lägen, rollspel skall vara kul,.Självklart strävar vi efter att ge så korrekt bakgrundsinfo vi bara kan, men man måste också kunna förbise den om man vill kunna tänja lite på sanningen och göra det spännande. Därför har vi redan ifrån början gjort så att vi tagit upp info på många ställen, som innehåller både myter och sanning, väl utsatt vad som är sant och vad som är falskt. Sedan får man välja hur man vill göra med det. Men man bör ju inte tänja så mycket på sanningen att man tillåter Drakar komma in och ta en whisky på saloonen så att säga.

Det var kul att höra vad ni tyckte och tänkte om historiska rollspel.
Efter vad jag har läst i den här debatten, så tror jag att alla inblandade kommer att bli nöjda med En Garde! :gremlaugh:

kängtrollson

Veteran

Den nya upplagan av En Garde kommer att innehålla mycket info som sagt. Nästan hela världskapitellet är skrivet i nutid. Till att börja med det finns ett kapitel om folktro och info till och med info om vad Kyrkan tyckte om olika frisyrer. Vi har som sagt tagit upp både fakta och fiction, allt för att spelet skall kunna passa allt ifrån nitiska historialärare till människor som inte har en susning om historia och vill spela utifrån en klassisk matinefilms världsbild. Vill inte uttala mig om kvalitet på konkurrenters produkter, men jag håller med om att man inte skall behöva samla info i flera veckor för att kunna spela spelet. Det jag menade med att man kan samla lite info på nätet och på bibiliotek, var mer för dem som inte hade en susning alls och vill kunna spela en karraktär utan att ha läst spelet. Säg till exempel för att deltaga i ett friformsspel med historisk inriktning på ett konvent, eller spela En Garde! utan att någon annan i gruppen än spelledaren läst spelet. Jag svarade då främst på kommentaren om att spela historiska rollspel trovärdigt, menandes att det inte alltid är så viktigt att ta det hela så seriöst.

Frågan är hur många som köpte Western bara för att få rollspela sina cowboydrömmar de hade som barn? Många förmodligen. :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Frågan är hur många som köpte Western bara för att få rollspela sina cowboydrömmar de hade som barn? Många förmodligen."

Finns det något annat skäl? :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Re: Går det att spela historiska rollspel historis

Klart man kan skapa historiska skrönor i vår historia utan att det hindrar att det blir en bra berättelse. Det handlar bara om vilken nivå man lägger den på. Om det handlar om bönder på landsbygden så berör de inte historiens vindslag men kan fortfarande ha en egen intressant historia att berätta.

Och så finns ju alltid chansen att skapa en historisk parallel, spela från den verkliga historien men låta den ändras av vad som sker i gruppens version.