Nekromanti GAAAAAH!

Ram

Skev
Jag började snickra på ett spel för Krilles Predator-utmaning, men blev otillräckligt nöjd med det gentemot dess designregler men tyckte ändå att det blev lite ballt.

Så här:
Spelarna
Varje karaktär har tre egenskaper, en med FV6, en med FV5 och en med FV4. Egenskaperna används för att bekämpa Hotet och en egenskap kan inte användas om igen fören de andra har använts.

Att skada Hotet
Hotet är alltid osårbart för konventionella vapen. Skadan från vapen på Hotet kan maximalt ge effekten Hindrad eller det kosmetiska Sårad.

Skador
Skador mäts i condition-liknande speleffekter. Hindrad, Sårad, Skadad*, Lätt galen, Galen*. *-märkta conditions ger effekter. Skadad ger effekten -1 på alla FV, Galen gör att man förutom sitt färdighetsslag så slår man 1T10, på 1-4 så räknas inte resultatet.

Scener
Spelet delas in i scener. En scen har lämpligen också en bestämd ändpunkt. Varje scen kan ge som slutresultat endera en ledtråd till en Svaghet eller en Plats. En svaghet är en ledtråd som ger spelgruppen en möjlighet att förstå hur de skall kunna döda Hotet. En plats är en förutsättning där spelgruppen har ett taktiskt överläge. För att kunna besegra Hotet så måste man angripa en Svaghet på en Plats som har de rätta förutsättningarna.

En scen tar exakt 7 min. Man har 10 Försprångspoäng till Hotet. Alla beskrivningar är helt fria. Varje spelare beskriver hur de agerar. En bra beskrivning ger +1 på slaget. När alla har formulerat en beskrivning så slås ett slag. Om inget slag slagits på (40 + antal spelare) sekunder så dras tre Försprångspoäng av. Varje slag slås av alla spelare och det bästa jämförs med Hotets. Om spelarna vinner så dras inga försprångspoäng av. Om spelarna vinner med mer än tre så får Hotet conditionen Hindrad ger tillbaka en försprångspoäng. Om Hotet vinner så dras tre Försprångspoäng av. Om Hotet vinner med mer än tre så dras fyra poäng av och en av spelarna får Condition:en Hindrad vilket gör att denne inte får slå något slag under nästa minut. SL väljer. Om Hotet vinner och Försprångspoäng är noll så får någon (SL väljer) en condition (spelaren väljer). Hotet får alltid minst fem ageranden så om spelarna snattrar alltför mycket så kommer Försprångspoängen att ätas upp av enminutsregeln och scenen kommer att avslutas med flera ageranden av Hotet.

Dödsscen
Om någon spelare redan har både Conditionet Skadad och Galen alternativt väljer att Offra sig för gruppen så blir denne dödad av Hotet. Denne får då beskriva sin dödscen och slå ett slag mot Hotet med +1 om denne beskriver bra. Om denne vinner så går Försprång upp med 2, om denne vinner mer mer än tre så får gruppen en Ledtråd.

Scenens slut
Vid slutet på en scen så får man om man har Försprångspoäng kvar i slutet på förra scenen tre minuter på sig att begrunda ledtrådarna. Om man inte hade försprångspoäng kvar så får man bara 1 min. Man får välja att endera få en Ledtråd, att välja en Plats som ger strategiskt övertag (ger +1 på alla slag under nästa scen) eller att välja en plats där man kan dra nytta av sin Ledtrådar för att döda Hotet.

Felaktig slutsats
Om slutsatsen är fel så spelas scenen ut som en vanlig scen.

Slutscen
En slutscen spelas ut som en vanlig scen med undantaget att om spelarna vinner så får Hotet en Skada. Hur många skador Hotet tål är upp till dess design. Man har också bara 5 Försprångspoäng i Slutscenen.

Hotet
Hotet skall ha 6-10 ledtrådar som leder fram till 1-3 svagheter. Det har även ett FV som mäts mot det bästa slaget ur spelargruppen samt ett antal Skador som det tål. Vissa Hottyper kan ha flera FV:n.

Slag
Alla slag är 1T8 + FV.

Att pausa klockan
SL kan om denne vill pausa klockan för sådana saker som utvärdering av beskrivning och analys av resultat. Under den tiden så förväntas spelarna vara tysta.

Ram

Skev
Det som är det tråkiga med detta spel är att spelarna har extremt låg möjlighet att påverka hur spelet utvecklar sig. Det är i princip en tidspressad slumpresa fram till nästa ledtråd och analys. Hur lägger man till relevanta val utan att sänka tempot och ändra spelflödet alltför mycket?

Ram

Skev
Som brädspel är det inte mycket att ha tror jag. Den bit som är kul är att beskriva mellan slagen under stress och utan begränsningar samt att hantera ledtrådarna mellan scenerna. Man får nog göra om rätt mycket för att det skall bli ett bra brädspel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Spontant tänkte jag på Red november och ... ett rymdspel där man har en enerverande röst som talar om hur lång tid det är kvar innan allt måste avslutas. Men jag har missuppfattat.