Nekromanti Gagntrådar och nörver (DoD6)

Hasse

Hero
I kapitlet om magi står det att det finns gagntrådar som löper över hela världen där den magiska energin flödar fritt samt där trådarna korsar varandra så uppstår det magiska knytpunkter sk nörver.

Det jag undrar är på vilket sätt påverkas en magiker av att befinna sig i närheten av en gagntråd eller nörv? Har antalet gagntrådar som korsar varnadra betydelse för hur mycket nörven påverkar magikern och på vilket sätt?

Finns det andra effekter som gagntrådar och nörver har på magin?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
I kapitlet om magi står det att det finns gagntrådar som löper över hela världen där den magiska energin flödar fritt samt där trådarna korsar varandra så uppstår det magiska knytpunkter sk nörver.

Jag tolkar det stycket som om dessa gangtrådar är som jättelika rasande floder som går utan hinder tvärs över hela världen, sedan precis som vilken annan flod som helst "vattnar" dessa gangtrådar världen. Sedan står det lite om "magisk bakgrundsstrålning" vilket jag tolkar att det finns magi överallt precis som grundvattnet för att fortsätta jämförelsen.

Nörvar (borde det inte stå Norvar? /images/icons/wink.gif) borde vara ganska mäktigt att se, tänk dig två stora floder bara "krockar".

Men det är ju så som jag ser det hela...

Det jag undrar är på vilket sätt påverkas en magiker av att befinna sig i närheten av en gagntråd eller nörv? Har antalet gagntrådar som korsar varnadra betydelse för hur mycket nörven påverkar magikern och på vilket sätt?

På vilket sätt? Det finns nog ingen officiell förklaring på det (hittar ingen i vildhjarta), men jag är dramatiskt och kommer den dagen jag använder dessa att se till så att det är typ lika farliga som den där stora floden... för magikerna alltså. Om magikern hamnar i en nörv skall jag nog beskriva hur den stackars magikern slits i stycken av all energi.
Det där därför "Drömmarnas torn" finns för att man skall slippa hamna mitt i orkanen, och i Uskirs spricka skall man nog inte hoppa ned i...

Men men, föklaring kommer väl sen...

Finns det andra effekter som gagntrådar och nörver har på magin?

Effekter? Vad jag kan förstå finns det inte olika sorters gangtrådar, energi som energi... jag vill ha dem till farliga för magiska varelser att det kanske föds lite mer magiska varelser i området runtomkring, men inget sådant att det blir extra bördigt, extra fint väder eller nått.

/images/icons/smile.gif
Det finns en nörv här på jorden och den finns på Mårdvägen i Huddinge gagntråden fortsätter ned till kalmar och det lär visst finnas någon nörv där med på något okänt ställe för allmänheten.
/images/icons/smile.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
"På vilket sätt? Det finns nog ingen officiell förklaring på det (hittar ingen i vildhjarta), men jag är dramatiskt och kommer den dagen jag använder dessa att se till så att det är typ lika farliga som den där stora floden... för magikerna alltså. Om magikern hamnar i en nörv skall jag nog beskriva hur den stackars magikern slits i stycken av all energi.
Det där därför "Drömmarnas torn" finns för att man skall slippa hamna mitt i orkanen, och i Uskirs spricka skall man nog inte hoppa ned i..."

Jag funderade inte på något så dramatiskt faktiskt utan om mer snälla effekter som att det inte kostade några SPI-poäng att kasta en besvärjelse då man befann sig vid/på en gagntråd eller nörv. Eller att SPI-poäng återvanns snabbare på sådana ställen. Eller att besvärjelsen hade kraftigare effekt m.m.

Hasse

Pink Floyd

jonix

Warrior
Jag funderade inte på något så dramatiskt faktiskt utan om mer snälla effekter som att det inte kostade några SPI-poäng att kasta en besvärjelse då man befann sig vid/på en gagntråd eller nörv. Eller att SPI-poäng återvanns snabbare på sådana ställen. Eller att besvärjelsen hade kraftigare effekt m.m.

neeee, va trist! /images/icons/smile.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
Jepp efter att ha läst ditt inlägg inser jag det. Kommer därför vänta med att använda mig av dessa tills Riotminds släppt lite mer info om dem i någon modul.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
I äldre versioner

Har för mig att det fanns nåt liknande i de äldre vers. *Sliter fram min kampanjbok till Ereb och läste lite om maginoder.* Helt annorlunda.. Men jag har för mig det.. Är rätt säker på att det fanns. Fast det kanske är jag som kommer ihåg fel. Men ändå...

/[color:green]Han</font color=green> som kommer ihåg att det var ett torn som var byggt på en sådan där "mötesplats"

Zire

Swashbuckler
Kombinera

Varför inte kombinera idéerna, med lite inspiration från Wheel of Time.
Om man är nära en nörv får man mer energi (vilket jag tycker verkar vara det mest logiska om det nu är två kraftströmmar som "krockar"). Vilket gör besvärjelser starkare, mindre kostnadskrävande o.s.v. Men samtidigt som kraften gör gott för besvärjelserna så innebär det en risk att magikern inte lyckas tygla krafterna och slits isär av dem.

- Zire

Runde Rolf

Swordsman

Hasse

Hero
Re: Så kanske...

Det låter bra. Sedan kan det även vara så att ju fler gagntrådar som bildar en nörv dessto mindre SPI-kostnad samt effekt men oxå ännu svårare PSY-slag.

Detta innebär att det troligtvis finns artefakter som gör att man kan leda magin i nörvor utan risk eller med mindre risk för livet.

Hasse

Pink Floyd