Nekromanti Galaktiska koordinatsystemet?

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Är det någon som vet om man kan hitta information om positionen för olika stjärnor i våran närhet? Helst i x,y,z form men det går även bra med vinkalr.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som vet om man kan hitta information om positionen för olika stjärnor i våran närhet? Helst i x,y,z form men det går även bra med vinkalr."

På den här sidan finns en databas på 1,4 Mb med stjärndata. Position anges med vinkel och avstånd. Det finns en länk till ett program för att visa saker i 3D där också, samt ett program som visar stjärnhimlen från andra världar.
 
G

Guest

Guest
Alltså skall nu skall jag ge dig ett enkelt tips.

KÖP GURPS Space!!!!!

Där står det hur man enkelt kan börja på att göra en egen stjärnkarta. Visst du kanske vill ha en på våran redan existerande galax, men betänk då också hur många stjärnor känner vi egentligen till av de som existerar där ute.
Undrar om inte det fanns några stjärnkartor någonstans på NASAs hemsidor. Prova skumma runt lite på NASA

Tänk lite Columbus när du skapar en rymdkampanj inte visste han att America råkade ligga i vägen när han skulle resa till Indien. Lite så känner jag att man bör se rymden som, bara för att man inte ser någonting där betyder det inte att det inte finns.

Angående GURPS Space så anser jag att den är oumbärlig när man skall spela rollspel (oavsett regelsystem) i rymden.
Där finns stuff och tips för allt som hjälper en när man skall skapa en egen Rymdbaserad kampanj. Faktum att det är en av de bästa böckerna till GURPS jag har köpt och jag använder den inte bara till GURPS kan jag säga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Tack!

KÖP GURPS Space!!!!!
Jag ville säga samma sak från första början, men om jag förordar GURPS oftare så börjar jag snart låta som en D&D-taliban, fast GURPS.

Jag rekommenderar även (lite beroende på vilken typ av värld man vill ha) att man tittar på GURPS Space Atlas (finns flera stycken), GURPS Aliens, GURPS Speace Bestiary, GURPS Terradyne, GURPS Humanx, GURPS Star Wars och GURPS Traveller.

Även om du inte kör GURPS eller tänker använda supplementen specifikt, så finns det massor av material, ideer,riktlinjer för att skapa alienraser, saker att tänka på och annat av generell natur. Det finns också mycket om vilka spelmässiga orsaker som ligger bakom olika varianter. Jag skulle gissa att i ett genomsnittligt GURPS-supplement så är 10-15% av innehållet GURPS-specifikt, resten kan användas med godtyckligt system (Inom rimliga gränser, man får ju ha lite sunt förnuft också.).
 
G

Guest

Guest
OT!

Hehe hmm undrar vad jag är som spelar både D&D och GURPS?

Nä du behöver inte oroa dig, har faktiskt projekt på att konvertera alla mina favoritkampanjer till GURPS. Håller för närvarande på med Star Wars. Målet är att få använda bara ett regelsystem till alla kampanjer vilket är delvis hela ideén med GURPS tanke. Sen att jag tycker det är bra regler är en annan sak.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: OT!

Hehe hmm undrar vad jag är som spelar både D&D och GURPS?
Nejdå, det gör jag också. Jag spelleder dock inte D&D (när man spelleder kan man välja...).

Nä du behöver inte oroa dig, har faktiskt projekt på att konvertera alla mina favoritkampanjer till GURPS.
Själv håller jag på med ett eget system som för närvarande i princip är ett tungt modifierat GURPS, egentligen är det mitt system med GURPS listor för färdigheter, advantages och disadvantages. Inte för att jag inte gillar GURPS utan för att jag vill leka med lite ideer.

Håller för närvarande på med Star Wars.
Känner du till GURPS Star Wars, en inofficiell produkt som kan tankas hem gratis (kommer inte ihåg var)? Den håller nästan samma kvalitet som de officiella supplementen (jag tittade flera gånger i den innan jag insåg att det inte var SJG som låg bakom den). Misstänker att George Lucas inte så positivt inställd till den, men det är författarnas problem.

Målet är att få använda bara ett regelsystem till alla kampanjer vilket är delvis hela ideén med GURPS tanke.
Håller med. Enda undantagen jag gör är för mitt eget system (av någon outgrundlig anledning passar det mig bättre... :gremsmile:), snabb och lättsam komedi (kräver simplare system) och extremt heroiskt spel (GURPS skalar inte så bra i den änden av spektrumet (GURPS Supers är dock rätt OK, likaså nutida honkong-action med reglerna för filmatisk action.)).

Sen att jag tycker det är bra regler är en annan sak.
Jag håller med. Framför allt att man fokuserar på karaktären snarare än egenskaper eller hur bra han/hon slåss. Några svaga bitar finns dock. Jag är ingen stor älskare av initiativsystemet. Rustningssystemet är lite onödigt rörigt. Det är lite för lätt att maxa karaktärer om spelledaren inte sätter mot.

Menpå det hela taget är det det bäst genomtänkta spelet, med bra och seriösa supplement. Det finns nästan inga dåliga eller ens halvdåliga supplement, och de är alla bra researchade.
 
Top