Re: OT!
Hehe hmm undrar vad jag är som spelar både D&D och GURPS?
Nejdå, det gör jag också. Jag spelleder dock inte D&D (när man spelleder kan man välja...).
Nä du behöver inte oroa dig, har faktiskt projekt på att konvertera alla mina favoritkampanjer till GURPS.
Själv håller jag på med ett eget system som för närvarande i princip är ett tungt modifierat GURPS, egentligen är det mitt system med GURPS listor för färdigheter, advantages och disadvantages. Inte för att jag inte gillar GURPS utan för att jag vill leka med lite ideer.
Håller för närvarande på med Star Wars.
Känner du till GURPS Star Wars, en inofficiell produkt som kan tankas hem gratis (kommer inte ihåg var)? Den håller nästan samma kvalitet som de officiella supplementen (jag tittade flera gånger i den innan jag insåg att det inte var SJG som låg bakom den). Misstänker att George Lucas inte så positivt inställd till den, men det är författarnas problem.
Målet är att få använda bara ett regelsystem till alla kampanjer vilket är delvis hela ideén med GURPS tanke.
Håller med. Enda undantagen jag gör är för mitt eget system (av någon outgrundlig anledning passar det mig bättre...
), snabb och lättsam komedi (kräver simplare system) och extremt heroiskt spel (GURPS skalar inte så bra i den änden av spektrumet (GURPS Supers är dock rätt OK, likaså nutida honkong-action med reglerna för filmatisk action.)).
Sen att jag tycker det är bra regler är en annan sak.
Jag håller med. Framför allt att man fokuserar på karaktären snarare än egenskaper eller hur bra han/hon slåss. Några svaga bitar finns dock. Jag är ingen stor älskare av initiativsystemet. Rustningssystemet är lite onödigt rörigt. Det är lite för lätt att maxa karaktärer om spelledaren inte sätter mot.
Menpå det hela taget är det det bäst genomtänkta spelet, med bra och seriösa supplement. Det finns nästan inga dåliga eller ens halvdåliga supplement, och de är alla bra researchade.