Nekromanti Galleriforumet, tankar?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu har galleriforumet funnits ett tag, och jag skulle vilja höra vad folk tycker om det.

Först och främst vill jag säga att jag tycker det var utomordentligt att det infördes. Det var ett typiskt bra drag av redaktionen som lyssnade på medlemmarnas önskemål och erbjöd en eftertraktad tjänst.

Med andra ord har redaktionen gjort precis vad de ska, användarna då?

Däremot kan jag känna att galleriforumet inte blivit riktigt vad man hoppats på. Det är få personer som postar bilder, ännu färre som kommenterar bilderna, vilket skapar en ond cirkel eftersom man inte har lust att posta bilder om man inte får några kommentarer.

Är det för att folk inte hittat dit än?

Behöver vi som postar bilder kanske erbjuda någon tydligare diskussions-hook när vi postar?

Är tjänsten överflödig med tanke på hur många bildsidor som redan finns (deviant art, elfwood etc.)?

Tankar?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tror att det till stor del handlar om att galleriforumets inlägg inte hamnar under "senaste inlägg".

Rising

Vila i frid
Jag tror att det till stor del handlar om att galleriforumets inlägg inte hamnar under "senaste inlägg".
Exakt. All min navigation sker därifrån, så jag missar ofta saker. Jag försöker dock att ge någon kommentar när jag känner att jag kan, ty jag vet hur kul det är att få bli sedd och att någon tar sig tid att verkligen fundera lite över ens verk.

Johan K

Gammal & dryg
Jag gillar galleriforumena.
I & med att jag inte tittar runt på andra bildforum så mycket, så får man en chans att se vad folk pysslar med när de lägger upp sina bilder här. Det genererar ju åxå att man får tipps på vad det finns för bra sidor med folk som är kreativa måleriväg.
Så jag ger tummen upp dör galleriforumet, sedan så kanske det går att de inlägg som görs där, genereras på "framsidan" av forumet åxå. Så man vet att det har skrivits nått nytt där.

Anders Åstrand

Swordsman
Finns det någon medveten baktanke med att inte låta galleri-trådar dyka upp under Senaste inlägg, eller har det bara råkat bli så?

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns ju "Slumpad bild" som visar den senaste bilden som lagts upp, längst ned i högerkolumnen. Man kanske anser att det är tydligare ...

Gardener

Champion
Dom är inte forum i vanlig mening och hanteras därför annorlunda. Därför går det inte att få dem att listas där.

Dom syns ju däremot under aktiva trådar, och det är väl så de flesta läser forumet nu ändå?

En bild visas ju till höger på alla sidor, och galleriforumen finns i forumlistan.

Säkerligen går det att göra att de syns bättre, det är bara att komma med förslag.

Anders Åstrand

Swordsman
Säkerligen går det att göra att de syns bättre, det är bara att komma med förslag.
Att flytta bilden till vänstersidan (så den hamnar under Senaste inlägg) och döpa om boxen till "Senaste bild" eller liknande är nog en bra början.

Kanske även presentera titeln i rutan så man vet vad det är för något.

Gardener

Champion
Anders Åstrand said:
Att flytta bilden till vänstersidan (så den hamnar under Senaste inlägg) och döpa om boxen till "Senaste bild" eller liknande är nog en bra början.

Något annat?

Titel kräver att jag skriver en egen "island" som hämtar ut all info. Så det blir inte av just nu, och blir det av så kan jag lika gärna säkert göra lite mer saker.

Bunny

Crazy like a fool
Något annat?

Jag har tidigare föreslagit att flytta galleri-forumet från kategorin Övriga forum, där den delar plats med illa trafikerade forum likt Disciples of Shagul och Zinescene, till, säg, Allmän diskussion?

Vi som scrollar forumlistan hinner ofta få kramp i långfingret innan vi når ner till galleri-forumet. :gremwink:

Är det en möjlighet?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mannen med purpurkåpa said:
Jag har tidigare föreslagit att flytta galleri-forumet från kategorin Övriga forum, där den delar plats med illa trafikerade forum likt Disciples of Shagul och Zinescene, till, säg, Allmän diskussion?

[- - -]

Är det en möjlighet?
Your wish is my command.

Genesis

Ni dés ni maître
Anders Åstrand said:
Håller man muspekaren över bilden så ser man titeln som alt-text.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag, som givetvis navigerar forumet genom "Bevakade forum" som alla vettiga människor, ser alla nya illustrationer och kollar in varenda en.

Problemet är snarare oftast att jag inte har så värst mycket att säga. mest för att jag är en alldeles för kritisk och elak typ.

G

Guest

Guest
La precis dit min första bild... anledningen är att jag är en luddit som inte vågat skaffa digitalkamera ännu.

/Zorbeltuss

Tempelhand

Veteran
Slängde in en ny bild, nu när ni ändå håller på och diskuterar... hehe... och Krank, du får gärna komma med mer kritiska kommentarer på de grejer jag lägger upp :)

(På catahya.net anordnar dom små konsttävlingar. Skulle kunna funka här också, om det nu finns tillräckligt många som vill teckna/måla. Det skulle nog öka uppmärksamheten kring bildgallerierna.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tempelhand said:
Slängde in en ny bild, nu när ni ändå håller på och diskuterar... hehe... och Krank, du får gärna komma med mer kritiska kommentarer på de grejer jag lägger upp :)
Jag hör och lyder =)

Dilandau

Myrmidon
Jag hade ingen aning om att galleriforumet ens existerade innan jag såg den här tråden.

För egen del så kommer jag inte till wrnu för att titta på folks bilder.