Nekromanti Game of Thrones efter två avsnitt

Storuggla

Champion
Nu har jag två avsnitt under bältet och har fått en mer balanserad syn på serien än efter pilotavsnittet.

Det är bra. Det är skitigt (förutom drottningen, den högst obehaglige Joffrey, Jaime och Daenarys) och de verkar ha lagt en del krut på små detaljer. När Jon Snö skiljs från farsan och man ser hans farbror rida före - farbroderns mantel är sliten och skitig i nerkant. SOm om han haft den ett tag och den faktiskt använts (annars brukar folk på tv och film ha helt nya skor, deras skosulor är aldrig det minsta slitna) vilket känns helt rätt och förtroendeingivande att de tänker på småsakerna.
Skådespelarna är gedigna än så länge, Robb är platt och träig men som jag påpekade tidigare så misstänker jag att han blommar upp tids nog. Jaime försöker sno alla scener han är med i, men han lyckas bara när han inte delar scen med dvärgen, eftersom dvärgen tar varje scen och springer iväg med dem.
Bra serie. Även om man inte läst böckerna, misstänker jag starkt.

Storuggla, tar fram maskinen

G

Guest

Guest
Storuggla said:
Bra serie. Även om man inte läst böckerna, misstänker jag starkt.
Instämmer. Jag hade inte befattat mig med A Song of Fire and Ice tidigare och tycker att tv-serien sparkar draktestiklar.
Nu sitter jag dock och försöker värja mig för att köpa böckerna och sträckläsa.

Necross

Swashbuckler
Instämmer. Även om jag hade skyhöga förväntningar så funkar det helt ok, än så länge i alla fall. Märks att Martin själv har kontroll, och han har ju jobbat mycket med tv.

Jag antar att det kommer bli svårt att få samma djup i karaktärerna som i böckerna, och få ordning på bakgrunden (gamla krig och sånt).

Förmodligen är det svårt för de som inte läst böckerna att hålla reda på namn på folk och platser. Hoppas det lämpliga förenklingar gjorts där.

VildKatt

Warrior
Jag såg båda avsnitten igår först och trots konvents-lagg så tyckte jag inte annat än att det verkar riktigt bra. Nu har jag inte läst boken (böckerna?) alls så jag ser fram emot att få se hela serien sedan få läsa om det hela också.

Än så länge har jag inte heller problem med att hänga med i varken handling eller vart de befinner sig på kartan, eller i vilken ordning de är släkt med varandra, så jag antar att de fått ihop det också för n00bs som jag.

Längtar efter mer!

So far, so good!

Storuggla said:
Jaime försöker sno alla scener han är med i, men han lyckas bara när han inte delar scen med dvärgen
Och lite så är det ju faktiskt i böckerna också. Det är lite så med Tyrion överlag så jag tycker det är klockrent!

Det enda negativa att anmärka på är att det är en veckas väntetid mellan varje avsnitt, det gör det till en smått smärtsam process att se serien hehe!

Storuggla

Champion
"Jag såg båda avsnitten igår först och trots konvents-lagg så tyckte jag inte annat än att det verkar riktigt bra. Nu har jag inte läst boken (böckerna?) alls så jag ser fram emot att få se hela serien sedan få läsa om det hela också.

Än så länge har jag inte heller problem med att hänga med i varken handling eller vart de befinner sig på kartan, eller i vilken ordning de är släkt med varandra, så jag antar att de fått ihop det också för n00bs som jag."

Nu anser jag att min teori om att folk som inte läst boken greppar serien bra vid det här laget är empiriskt och statistiskt bevisad. När jag skrev det hade jag inget annat underlag än att jag druckit en öl och ätit glass när jag tittade på avsnitt två, vilket kanske inte håller helt och hållet vetenskaplig standard.

Storuggla, victoly is mine

Ymir

Liten kantbaron
Se upp dock; om du tex kollar upp böckerna på sfboks hemsida blir du megaspoilad bara i sammanfattningen av handlingen.

Överlag tror jag det är ett problem med serien; som ny på hela grejen har man fantastiska plottwists framför sig, men risken att få dem spoilade är skyhög om man hänger i nördkretsar, eftersom var och varannan kotte läst böckerna redan.

Storuggla

Champion
Till och med adlibris spoilar i sin beskrivning av Clash of Kings. :gremfrown:
Man får helt enkelt köpa en bok åt gången.

Storuggla, tysta vagnar där man skriker

CapnZapp

Myrmidon
(Nedanstående innehåller ***SPOILERS***, även om de mestadels är vaga och icke-specifika)

Jag har läst den första boken och kan därmed handlingen för hela första säsongen.

Jag tycker att serien är tillräckligt bra för att inte jag automatiskt ska stänga av (som jag tvingas göra med nästan all annan TV-fantasy), men jag är fortfarande tveksam.

Jag plågas nämligen av min vetskap om handlingen: anledningen till att jag bara läst första boken är att jag drabbades av en plågsam insikt att GRRM inte skriver med något specifikt mål i sikte. Han sitter mer eller mindre med sin tjugosidiga tärning och slumpar fram vad som ska hända och vem som ska dö.

Det, att vem som helst kan och kommer att dö, utan att ha slutfört någon form av dramatiskt öde, är kanske realistiskt, men är alltför frustrerande för mig. Det blir en hattig historia utan början och slut, och det är inte det jag söker i min fantasy eller i mitt TV-tittande.

Som en sagoberättare som sitter vid lägerelden, men som hittar på allteftersom, istället för att redan från början ställt upp ett tydligt ramverk för sin story, med en klar idé.

Lite samma känsla som Rome, andra säsongen av en TV-serie som ändå var extremt bra. Det blev lite av att bara berätta för berättandets skull. Första säsongen var däremot episk, just för att de höll sig inom givna ramar, med ett tydligt slut och ett tydligt dramatiskt crescendo.

Denna typ av berättande kanske funkar bättre som TV än som bok, men då när man inte redan kan storyn. (Det hade fungerat alldeles storartat som rollspel; och jag säger också att GRRM hade nog varit en storartad spelledare).

Jag önskar med andra ord att jag inte kände till handlingen, så jag kunde bry mig mer om de som jag nu vet kommer dö en meningslös slumpartad död, och fortfarande kunde hoppas på att de "elaka" skulle få vad de förtjänar.

Kanske jag får detta när väl andra säsongen börjar...

---

Jag håller också med de kritiska röster som anklagar serien för att ligga för nära boken. GRRM har gjort några val som definitivt inte skapar bra drama.

Det bästa exemplet är ju hur vansinnigt långt det tar från att Daenerys introduceras tills hon kommer till skott. En bok är väl inget ur en fantasyälskares perspektiv, men en hel säsong tv-avsnitt?!?!

Nej, jag hade definitivt tyckt det var mer spännande om TV-skaparna tagit GRRMs story (nu när de känner till flera böcker) och plockat russinen ur kakan, och bakat en ny kaka, där man hoppat över de flesta av de trådar som inte leder någonstans.

Antingen introducerar man inte Daenerys förrän i den säsong hon får till det, eller så tidigarelägger man de händelser hon blir inblandad i. Att våga gå emot GRRM och se hennes transformation från offer till viljestark som den dramaturgiskt irrelevanta transportsträcka den är.

Och med det menar jag inte att skippa hennes backstory. Bara att koka ner den till en längd som passar TV-mediet. En bra filmregissör behöver helt enkelt inte en hel säsong för att berätta hennes historia, och att GRRM behövde det gör att jag än mer upplever att han behandlar henne som en spelarkaraktär i en kampanj (play-by-mail kanske, för en spelare som tagit ett år utomlands?) snarare än som det verktyg för att berätta en historia en bra manusförfattare använder henne som.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
CapnZapp said:
Jag plågas nämligen av min vetskap om handlingen: anledningen till att jag bara läst första boken är att jag drabbades av en plågsam insikt att GRRM inte skriver med något specifikt mål i sikte. Han sitter mer eller mindre med sin tjugosidiga tärning och slumpar fram vad som ska hända och vem som ska dö.
Säg mig, vilka dödsfall tyckte du var slumpmässiga? För min del känns det som om alla viktiga karaktärer som dör i bok ett gör det som en del i en utveckling som är ganska narrativt klar och fullt logisk inom världens ramar.

(Eftersom det rör sig om fetspoilers är det nog en god idé om du svarar inom spoilertaggar).

Storuggla

Champion
"Han sitter mer eller mindre med sin tjugosidiga tärning och slumpar fram vad som ska hända och vem som ska dö."

Det är intressant att höra dig säga så, eftersom jag upplever det annorlunda.

" (Det hade fungerat alldeles storartat som rollspel; och jag säger också att GRRM hade nog varit en storartad spelledare)."

Hans val av spel är GURPS, om jag minns någon intervju korrekt.

"Det bästa exemplet är ju hur vansinnigt långt det tar från att Daenerys introduceras tills hon kommer till skott."

Jag tycker att hon kommer till skott redan avsnitt två, jag. Där börjar hon. Det är ett svårt val de har dock, att antingen följa bokens rytm slaviskt med resultatet att det går som sirap, eller speeda upp det och klippa i storyn vilket innebär att saker faller bort. Jag tycker än så länge att de gjort en bra avvägning. Den fungerar nu i början när det finns vadå, fyra Point of View-karaktärer; Eddard, Jon Snö, Tyrion och Daenarys och dessa förekommer oftast i sällskap med varandra än så länge (med undantag av Daenarys då). Men när vi kommer upp i nästa säsong och det blir fler och fler PoV-karaktärer som dessutom splittras och inte kan vara med i samma scener? Hur fan ska de lösa det, det kvarstår att se.

Storuggla, det blir pytt i panna

kefka

Hero
Svarte faraonen said:
Säg mig, vilka dödsfall tyckte du var slumpmässiga? För min del känns det som om alla viktiga karaktärer som dör i bok ett gör det som en del i en utveckling som är ganska narrativt klar och fullt logisk inom världens ramar.
Big spoiler!
Jag hàller med. Ur ett story-perspektiv är det nästan nödvändigt att Ned dör. Det är svàrt att bygga upp hans barn som huvudkaraktärer om den starke fadern finns där att fixa alla problem. Det hindrade mig ändà inte att bli förvànad när det hände, även om man egentligen borde gissat sig till det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: SPOILERS!!!

Jag är beredd att sätta pengar på att Tyrion, Arya, Daenerys, och Jon Snow inte kommer att dö någon gång snart. De två första för att de är solklara författarfavoriter, de andra två för att de är solklart superviktiga för narrativet (Jon är en Targaryen och Daenerys är en Targaryen och därtill är de halvsyskon eller nåt sånt (kommer inte ihåg Rhaegars släktskap till Daenerys exakt) så de mer eller mindre kommer få ihop det förr eller senare, och tillsammans battla fasorna från norr i ståryns final).

Med andra ord, du har fel. Karaktärerna fyller helt klart narrativa funktioner, och GRRM verkar ha både känslor och tankar kring vilka han är beredd att offa.

Storuggla

Champion
Ymirs svar har spoilers och/eller teorier

Jons släktskap är inte fastställt, inte än iaf. Tyrion har jag för mig beskrivits av Martin själv som "Den ende med plot immunity".

Storuggla, den jävla hoben till författare

CapnZapp

Myrmidon
Re: Ymirs svar har spoilers och/eller teorier

Jag vet att många älskar att GRRM inte ger sina karaktärer "plot immunity". Det gör jag med.

I rollspel. Det är ju själva kärnan i lockelsen, att man inte vet sitt öde som spelarkaraktär.

Men då vill jag vara Ned eller Arya eller Daenerys. Spela karaktären.

(Notera att jag inte tog med dvärgen nu. Som rollspel funkar Tyrion inte alls. Det finns ju inget värre än spelledarens favorit-NPC som inte kan dö. Som film fungerar det däremot utmärkt.)

Cybot

Mest spelbar

Ymir said:
(Jon är en Targaryen och Daenerys är en Targaryen och därtill är de halvsyskon eller nåt sånt (kommer inte ihåg Rhaegars släktskap till Daenerys exakt)
Om nu Jon Snow är son till Rhaegar Targaryen och Lyanna Stark så skulle Jon vara brorson till Daenerys.

Ymir

Liten kantbaron

Om Jon inte är son till Rhaegar och Lyanna så donerar jag samtliga mina strumpor till Frälsningsarmén...

Men okej, så Daenerys pappa är Caligula-kungen?

omgbambi

Veteran

tråkigt andra filler avsnitt, om det skall fortsätta såhär kollar jag hellre om SG:U..

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hahaha!

It’s only been on for two episodes, but HBO’s Game Of Thrones is already responsible for at least one “the media inspires violence” story: As reported on The Smoking Gun, two cousins in Manatee County, Florida were watching an episode of the show when they got into an argument over which of the characters was going to “win.” Win what, exactly? It doesn’t matter—all that matters is that the fight got so heated that Michael Podniestrzanski took a swing at his cousin, then threw him into his living room window, leading to his arrest. Not that this would have helped, considering a “winner” has yet to be named in George R.R. Martin’s Song Of Ice And Fire saga, but neither of them ever stopped to consult the books or even so much as a Wikipedia page, because that is what pussies do.
Florida, alltså.