Helvete vilken bra skådespelarinsats från Viserys skådis. Han gör verkligen ett utmärkt jobb med att porträttera sin roll. Den kungliga jakten var verkligen natt och dag jämfört med Game of Thrones, där de var typ tre snubbar som var ute och knatade i en skog, jämfört med här, med hundratals tält, ett riktigt hov, politik, jägare som mer eller mindre fångade in och höll bytet åt kungen, och så vidare.
Annan random tanke: Jag får intrycket att seriens skapare vill att man ska heja på Rhaenyra, men samtidigt uppvisar hon nästan bara kvalitéer som skulle göra henne till en dålig härskare. Hon är gnällig, konfrontativ och förstår inte vikten av att ta politiska beslut man inte gillar. Hon förlolämpar högburna individer left and right utan att förstå att hennes maktbas kommer från dom. Visserligen hanterade hon Daemon på ett utmärkt vis, men på det stora hela presenteras hon som en ganska så usel arvinge utifrån sitt beteende.
Apropå Daemon så ogillar jag att hans plan var att spela dynasty warriors. Han är inte riktigt karaktären från böckerna, där beskrivs han som mycket mer slug än arg och impulsiv, men det är okey. Jag gillar loser-vibbarna han har. Han kommer tvåa i turneringen, han blir arg och gnällig som ett barn när saker inte går hans väg, och han fortsätter att misslyckas igen och igen. Men det går i väldigt skarp kontrast till hans dynasty warriors mode, vilket inte behövdes. Det hade kunnat göras lite annorlunda.
Jag förstår inte överhuvudtaget hur de kunde vara pressade faktiskt. Crabfeeders pirater sitter på ett gäng öar, och motståndaren har drakar. Bara bränn alla skepp också svälter de till döds på sin satans ö. Drakar ger naval supremacy deluxe. Är också väldigt glad att crab feeder är borta. Han var verkligen en James Bond skurk, där missbildning/konstigt utseende representerar inre moraliskt förfall. En ganska så trött och tråkig trope, tbh.
Men generellt ett mycket bra avsnitt, som fortsätter på spåret jag varit inne på tidigare: House of the Dragon är närmre feodalpolitikens grymma verklighet än någonting från Game of Thrones. Den här serien har absolut potentialen att faktiskt bli en bättre serie än sin moderserie.