Då har man tittat på drakhuset. Överlag är det ett bra avsnitt, en riktigt bra sådant faktiskt. Man har som ofta i adaptioner gått från källmaterialet och som ofta blir det ibland bra, ibland mindre bra.
En grej som är riktigt bra är självaste avslutet på hela avsnittet. I böckerna så anfaller Aemond Lucerys rakt upp och ned för att mörda honom, men i tv-serien handlar det mer om att han försöker tvinga honom att landa. Men i en nice callback till tidigare avsnitt, där man gör det klart att drakar inte är slavar som man kan kontrollera hur som helst, så gör drakarna lite som dom vill och allt går åt helvete. Inte för att Aemond behöver white-washing, men det säljer konceptet av drakarna bättre imo.
En grej som är riktigt kass är tyvärr, som återkommande, är så fort man ska börja prata om "A song of ice and fire". Jag bokstavligen talat gömde ansiktet i skämskudden så fort Rhaenyra tog upp det, det är som ett triggerord för mig som tar mig ur hela scenen och påminner mig om att det här är en TV-serie som av någon anledning försöker bygga hype för ett annan tv-serie som slutade sändas för runt tre och ett halvt år sedan.
Det är än mer smärtsamt eftersom man för chockvärdets skull låter Daemon strypa henne, vilket såklart är en intensiv scen. Men jag kommer äta upp ett rollformulär tillhörande rollspelet A song of ice and fire om det här stryptaget, ett ganska så extremt övergrepp i vilket förhållande som helst, påverkar deras relation nämnvärt. Rhaenyras ansiktesuttryck och reaktion gjorde gällande att det här inte är normen, men som sagt, misstänker att det skrevs för chockvärdet och inte kommer spela någon större roll framöver.
-------------------------------------------------
Vad jag verkligen,
verkligen ser fram emot är hur tv-serien ska hantera Tully-familjen och GRRMs meme-namn som han gav dom.
Vi pratar såklart om Grover (farfar), Elmo(Far), Kermit(son) och Oscar(son) Tully. Skitbra namnval, George.
View attachment 10425