Nekromanti Game of thrones spoiler tråden

Mundo

Myrmidon
Det är vår favorit och vi vet alla om det.
Ingen Tywinn som kan leda Lannister trupper, Boltons är ogillade av alla i "the north".
It is time for the Mannis.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Två frågar:

Har man i TV-serien fått reda på varför Cersei verkar avsky Pycelle? Jag minns bara att hon vid flera tillfällen verkar ogilla honom intensivt.

Har man (än en gång i TV-serien) fått reda på vad som hände med den där smeden efter att den röda häxan tog lite av hans blod med blodiglar? Lever han än?
Mundo said:
Cersi avskyr Pycelle för han är en gammal snuskhummer.

Vi vet att smeden som den röda häxan tog blod av fick hjälp av Ser Davos att fly från deras fort. Han sågs ro iväg i en liten eka, men sen dess har vi inte sett honom. Gendry heter han.
Rymdhamster said:
Ah! Nu kommer jag ihåg ekan ja. Tackar!

Kärlekscraft

Swordsman
chrull;n28454 said:
Men det var sjuuukt länge sedan och däremellan kom det där urusla Night Watch-avsnittet som bara ledde till att man ville sluta titta på serien för att det var så tråååååååkigt :D
Ja, men ville ju heller se hur det går för Tyrion med tanke på duellens utgång i avsnitt 8, man vill då inte matas med ett helt avsnitt snö-och-is mosande mot en vägg. Kanske bättre om avsnitt IX(9) tagit avsnitt VII(7):s plats istället eller kanske avsnitt VIII(8)?
Arfert said:
Tyrion kommer tillbaka i sista avsnittet, om du inte sett det än. ;)
Kärlekscraft said:
Jag har sett det. Men störde mig på väntan mellan avsnitt 8 och 10. :/
Arfert said:
Det är en jävla massa väntande i böckerna också mellan favoritkaraktärerna. ;)

chrull

Stockholm Kartell
Rymdhamster;n28501 said:
Två frågar:

Har man i TV-serien fått reda på varför Cersei verkar avsky Pycelle? Jag minns bara att hon vid flera tillfällen verkar ogilla honom intensivt.

Har man (än en gång i TV-serien) fått reda på vad som hände med den där smeden efter att den röda häxan tog lite av hans blod med blodiglar? Lever han än?
Minns inte något av dem. Men jag tror att Cersei inte gillar Pycelle för att han är en gammal stofil som inte går att lita på överhuvudtaget? :D
Bolongo said:
Alltså: Pycelle är ju pålitlig i den bemärkelsen att han har varit Lannisters kreatur hela tiden. Men han gör inte precis VAD som helst för pengar, han är ganska konservativ och vill hålla på formerna också. Det gör honom i slutändan oanvändbar för Cersei, som skiter blankt i traditioner.

Sedan har de i serien lagt till den detaljen som andra nämnt, hennes avsmak för hans gubbsjukhet. Men det är nog bara ett försök att göra Cersei något mer sympatisk.

chrull

Stockholm Kartell
Kärlekscraft;n28505 said:
Ja, men ville ju heller se hur det går för Tyrion med tanke på duellens utgång i avsnitt 8, man vill då inte matas med ett helt avsnitt snö-och-is mosande mot en vägg. Kanske bättre om avsnitt IX(9) tagit avsnitt VII(7):s plats istället eller kanske avsnitt VIII(8)?
Det vettigaste hade ju varit att skurit ner striden vid Castle Black till 15 minuter (det var max 15 minuter som behövdes för att säga vad som skulle sägas) och sen fylla resten av avsnittet med något intressantare. Brienne och Podrick kunde ha vandrat över en hed och frusit i 40 minuter tex.
Arfert said:
äh vad du gnäller. ;) Det tar en massa plats i boken också.

Dilandau

Myrmidon
Är det någon som gjort någon överskådlig grafik om hur långt de olika storylinesen kommit jfm boken? För om jag minns det rätt så diffar det ganska rejält. Exempelvis:

Bran - mitten bok 5
Arya - slutet bok 3
Sansa - typ beyond bok 5?

Osv.
Arfert said:
Det verkar som om de så smått börjar skilja tv och böckerna åt.
Bolongo said:
Det allra mesta är i slutet av bok 3 nu, så vitt jag kan minnas är det bara epilogen som saknas.
Bran är nästan i slutet av bok 5, det är typ en eller två scener kvar bara. På sätt och vis har de kommit längre i serien - jag minns inte att Jojen är död ännu i böckerna?
Brienne/Pod och Sansa/Littlefinger har spunnit iväg i radikalt annorlunda riktningar, så de går knappt att jämföra med böckerna längre.
Arfert said:
SPOILER: Man undrar om Zombie-Catelyn kommer dyka upp angående Brienne. Eller om hon är bortskriven.
Bolongo said:
De ville nog inte anlita skådisen för enbart en cliffhanger. Bättre om hon får fler scener i nästa säsong.

Här är min förutsägelse: de kommer att ändra så att hon inte ser fullt så hemsk ut, och kan prata åtminstone litegrann.

roboman

Veteran
Nu ska jag fokusera helt och hållet på de dåliga sidorna av säsongen:

I under lågsäsongen (de 42 veckor som inte är GoT) var jag supersugen på att se hur det skulle gå när Yara Greyjoy begav sig ut för att hämta tillbaka sin bror. Det kändes mäktigt när hon samlade ihop en grupp och gav sig av mot Bolton-bastarden. Men HUGA, vilken besvikelse den här säsongen var i den bemärkelsen. Knappt något fokus alls, och det lilla som visades var inte mycket att ha det heller.
Den tidslinjen kan det inte ha gått så fort i.

En av de tristaste karaktärerna är förstås den initiativlösa, närmast apatiska, kung Stannis. Ni vet, han som inte fick låna pengar i Braavos och som då sa "okej då" och gjorde sig beredd att åka hem, och som så hade gjort om inte Ser Davos visat lite stake och hållit ett brandtal. Synd att han hänger med den vidriga häxan, om möjligt än mer ointressant än Stannis.

Det tråkigaste gänget att följa är dock Hodor-gänget, även kända som busungarna. När inte Jojen och Bran spenderar tid för hemliga möten med "Karlakarlarnas tjejhatarförening" eller sjunger in julsånger, går de bara runt (alternativt blir burna) och är oförskämt ointressanta och kolossalt irriterande. Trist för Hodor att han måste hänga med dem.

Förresten, på tal om vem Hodor hänger med... (mina tankar seglar förbi att Hodor är välhängd vilket Osha blev varse...) Osha! Varför har vi inte sett Osha och Rickon den här säsongen? Jag saknar dem! I alla fall henne.

Mogger

Hipsteranka
Ok, det finns fakiskt en del som jag är nyfiken på inför säsong 5:
  • Sansa Stark. Nu har omgivningen våldfört sig på henne i 4 säsonger. Its payback time!
  • Arya Stark. Jag fattade visserligen inte om hon skulle åka till North eller Braavos men nu verkar hennes story börja (till skillnad från att hänga på fångväktare hit och dit)
  • Jon Snow. Ok, han är träigare än trä, men kanske har hans familjs öde fått mig att smälta en aning, och hoppas på stordåd. Det är iofs inte bara Jon jag är nyfiken på, (snarare minst av allt) utan mer hela situationen uppe i norr. Den ser ut att kunna dra åt alla möjliga olika håll). Jag räknar även in Stannis Baratheon här.
  • Tyrion Lannister. Han regerar alltid, så det är ju en no brainer.
  • Cercei Lannister. Vad gör hon nu, när pappa är borta och Tyrion änligen försvunnit? Hu!
  • Jamie Lannister. Se ovan. Men med intakt moralisk kompass kan det här bli en tuff säsong för Jamie!
  • Daenerys Targaryen. Of course! Ska hon segla över snart?
  • Tyrells verkade försvinna ur serien, men jag gillar verkligen hela det gänget!
Besvikelser i säsong 4:
  • Uppföljningen efter duellen mellan Oberyn och Clegayne. Ok, var det allt? Säsongens starkaste avsnitt och sedan...Inget? (The Mountain som odött mosnter tilltalar mig inte alls...). Hoppas på någon hård släkting (hans döttrar?) som kan styra upp det här!
  • Greyjoys. Stenhårda pirater med salt istället för blod? Ehhh...Nä, en bunt mesar som behandlades illa av manusförfattarna.
  • Boltons. Ok, har man typ 7 Iron Born som enda fiende behövs kanske inte så mycket finess, men vafan... Hur kunde de här pajasarna erövra hela The North????
  • Brann Stark. Määhhhh...
Bolongo said:
Ja, the Ironborn har blivit seriemakarnas bitches den här säsongen. De har felkaraktäriserats fullständigt, bara för att få till några meningslösa filler-scener.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n28565 said:
[*]Arya Stark. Jag fattade visserligen inte om hon skulle åka till North eller Braavos men nu verkar hennes story börja (till skillnad från att hänga på fångväktare hit och dit)
Till Braavos blev det! För att lära sig döda folk som Jaqen H'ghar.

"A girl would give a man his own name?"

God45

#PrayersForBahakan
roboman;n28554 said:
Nu ska jag fokusera helt och hållet på de dåliga sidorna av säsongen:

I under lågsäsongen (de 42 veckor som inte är GoT) var jag supersugen på att se hur det skulle gå när Yara Greyjoy begav sig ut för att hämta tillbaka sin bror. Det kändes mäktigt när hon samlade ihop en grupp och gav sig av mot Bolton-bastarden. Men HUGA, vilken besvikelse den här säsongen var i den bemärkelsen. Knappt något fokus alls, och det lilla som visades var inte mycket att ha det heller.
Den tidslinjen kan det inte ha gått så fort i.

En av de tristaste karaktärerna är förstås den initiativlösa, närmast apatiska, kung Stannis. Ni vet, han som inte fick låna pengar i Braavos och som då sa "okej då" och gjorde sig beredd att åka hem, och som så hade gjort om inte Ser Davos visat lite stake och hållit ett brandtal. Synd att han hänger med den vidriga häxan, om möjligt än mer ointressant än Stannis.

Det tråkigaste gänget att följa är dock Hodor-gänget, även kända som busungarna. När inte Jojen och Bran spenderar tid för hemliga möten med "Karlakarlarnas tjejhatarförening" eller sjunger in julsånger, går de bara runt (alternativt blir burna) och är oförskämt ointressanta och kolossalt irriterande. Trist för Hodor att han måste hänga med dem.
Förresten, på tal om vem Hodor hänger med... (mina tankar seglar förbi att Hodor är välhängd vilket Osha blev varse...) Osha! Varför har vi inte sett Osha och Rickon den här säsongen? Jag saknar dem! I alla fall henne.
Kung Stannis och den röda kvinnan är ju några av de bästa karaktärerna i hela serien. Inte minst för att när de får reda på att onda is-zombies anfaller världen så samlar de en arme och ger sig av för att stoppa den skiten istället för att fibbla med en massa politiska intriger. Men tjänar man den enda guden så har man sina prioriteter rätt antar jag.

Stannis har mer eller mindre samma handling som Daenerys. Den rättmätiga regenten driven i exil som finner en övernaturlig kraft och drar ihop en arme. Förutom att Stannis gör det för att rädda världen medan han är den isigaste och mest målmedvetna jäveln i världen och Daenerys gör det för att få tillbaks sin tron medan hon inte riktigt verkar veta vad hon vill.

"There is only one hell, child" är förövrigt ett av de bästa citaten i serien :D

Hodor gänget har magi och en magisk quest för att hitta alver och magi och grejer på gång vilket är härligt att se. Sedan slåss dem med skelett och coola psychic powers är inblandande. Det här är gruppen som tar itu med "magin kommer tillbaka" plot linen och det är en av mina favorit grejer med serien så det vill jag se mer av.
Arfert said:
Stannis och Daenerys borde gifta sig.

Kärlekscraft

Swordsman
Har nu läst ut boken som står i min hylla(tredje boken), läser vartefter jag har sett tv-serien:
Sett hela säsong 2 = Då läser jag andra boken.
Lite lustig ändring har de dock gjort i boken, de allra sista som inträffar är att Lillefinger knuffar ut Lysa Arryn för en flygtur genom Måndörren, sen slutar boken. Och detta inträffade i mitten av tv-serien, men den baserar ju sig på delar av 'A feast for crows' och 'A dance with dragons', tidsrymden fick anpassa sig efter karaktärerna. Då får man snällt vänta 2 säsonger till, innan dessa två böcker också kan läsas.
Kärlekscraft said:
Skriv gärna inga vidare spoilers för de kommande säsongerna, som svar till mig tack!
God45 said:
Det här är en spoiler tråd. Här förekommer spoilers. Vill du inte ha spoilers skulle du inte ha skrivit i tråden och att du börjar använda spoiler tags här uppskattas inte.
Kärlekscraft said:
:(
Tänker på andra, spoiler tags är bara en detalj. Inget heller som explicit förbjuder tags i tråden.
#2, Iakttagelse: Ligger inte husen Lannister och Tyrell områden lite fel? De är ju de rikaste och mäktigaste husen i riket - men omfattande handel beskrivs med östländerna - men där ligger ju husen Arryn och Baraethon som inte är lika exquisita. Liknande diskussion har förts angående Muhads huvudstad i Eon som ligger på helt fel kust.
Bolongo said:
Angående din ekonomiska fråga förstår jag inte riktigt: tror du att handel med öst är den enda källan till rikedom? Lannister och Tyrell får sin rikedom från råvaror.

Sedan är det en annan fråga att tv-serien regelbundet misshandlar geografin. Kartan som Jorah tittar på som visar Mereen i förhållande till King's Landing är ju helt uppåt väggarna fel.

Kärlekscraft

Swordsman
God45: Informationen stannar inte direkt i tråden: i den högra spalten kan man ju se nya inlägg och kommentarer - och man ser också början på inläggen - vilket innebär om någon inleder med att skriva "person x dödar person x!" och liknande så kommer det ofrivilligt att delas med till andra om de inte vänder bort blicken snabbt. Är som på youtube: man måste akta sig för att läsa kommentarerna när man ser game-of-thrones-material. Därför har jag med spoiler-tags - som också bara behöver ett enda klick.
Diskuterar gärna personligen spoilers angående bok 1-3 - men inte från bok 4-5 and beyond - om någon skulle få för sig att posta en ankedot från bok 4 och framåt till mig personligen.
(Och jag överskred kommentargränsen med 99 ord över 500, så jag får posta inlägg istället)

God45

#PrayersForBahakan
Kärlekscraft;n28592 said:
God45: Informationen stannar inte direkt i tråden: i den högra spalten kan man ju se nya inlägg och kommentarer - och man ser också början på inläggen - vilket innebär om någon inleder med att skriva "person x dödar person x!" och liknande så kommer det ofrivilligt att delas med till andra om de inte vänder bort blicken snabbt. Är som på youtube: man måste akta sig för att läsa kommentarerna när man ser game-of-thrones-material. Därför har jag med spoiler-tags - som också bara behöver ett enda klick.
Diskuterar gärna personligen spoilers angående bok 1-3 - men inte från bok 4-5 and beyond - om någon skulle få för sig att posta en ankedot från bok 4 och framåt till mig personligen.
(Och jag överskred kommentargränsen med 99 ord över 500, så jag får posta inlägg istället)
Jag utformade startposten och titeln på tråden för att specifikt slippa sådant här. Den här tråden är full med spoilers. Det var menat att skapa en ordentlig stämning för en öppen och kul diskussion vilket det gjorde. Jag vill inte vara taskig eller något men du har ingen rätt att komma in i tråden och begära att folk inte spoilar något i tråden som är uppsatt för att prata fritt om saker utan att behöva bry sig om folk som inte vill ha saker avslöjade för sig. Så jag kommer posta saker som händer i alla böckerna framåt här, vill du inte läsa det läs inte i den här tråden eller i sidspalten där du ser den här trådens namn. Jag kommer inte använda spoiler tags i den här tråden och jag vill inte att någon annan gör det heller, tråden är tydligt märkt så läs den inte om du inte vill veta saker.

Och eftersom jag specifikt gjorde tråden för att slippa den här diskussionen uppskattar jag om du slutar prata om det.

Kärlekscraft

Swordsman
God45;n28593 said:
Jag utformade startposten och titeln på tråden för att specifikt slippa sådant här. Den här tråden är full med spoilers. Det var menat att skapa en ordentlig stämning för en öppen och kul diskussion vilket det gjorde. Jag vill inte vara taskig eller något men du har ingen rätt att komma in i tråden och begära att folk inte spoilar något i tråden som är uppsatt för att prata fritt om saker utan att behöva bry sig om folk som inte vill ha saker avslöjade för sig. Så jag kommer posta saker som händer i alla böckerna framåt här, vill du inte läsa det läs inte i den här tråden eller i sidspalten där du ser den här trådens namn. Jag kommer inte använda spoiler tags i den här tråden och jag vill inte att någon annan gör det heller, tråden är tydligt märkt så läs den inte om du inte vill veta saker.

Och eftersom jag specifikt gjorde tråden för att slippa den här diskussionen uppskattar jag om du slutar prata om det.
Folk får gärna spoila så mycket de vill, såvida de inte citerar/kommenterar till mig med sina inlägg. Och problemet kvarstår:
JAG KOMMER INTE ATT KUNNA ANVÄNDA DET HÄR FORUMET FÖR ATT DU ENVISAS MED ATT UNDVIKA SPOILER-TAGS VARAV SPOILERS KOMMER ATT SYNAS,EFTERSOM DEN INLEDANDE TEXTEN SYNS OCH DÄRMED FÖRSTÖRA FÖR MIG OCH ANDRA.

Mogger

Hipsteranka
Fast vi pratar TV-serien främst va? Bokspoilers om sådant om TV-serien inte tar upp än är jag inte inteesserad av. Ska jag undvika tråden?
Måns said:
Aha, svaret stod redan. Då drar jag!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING!

Den här tråden är namngiven på ett sådant sätt att det klart och tydligt framgår att den kommer att innehålla spoilers för Game of Thrones. Därför behöver man inte gömma sina spoilers eller varna för dem. Om någon vill slippa bli spolad bör han eller hon låta bli att läsa tråden. Visserligen syns en del av varje nytt inlägg i spalten till höger, men jag tror säkert att de som skriver här kan vara snälla och låta bli att lägga några spoilers bland de 40 första tecknen i inläggen.

Om någon upplever att detta är ett problem bör de starta en ny diskussion om det i rollspel.nu-forumet och INTE fortsätta att diskutera det här.

MEN den här tråden är som sagt namngiven för att avslöja att Game of Thrones kommer att spoilas. Game of Thrones är TV-serien. Om det ska spoilas något från böckerna som ännu inte visats i TV-serien så ska det läggas inom spoiler-taggar eller i en tråd med ett namn som gör att alla fattar att böckerna kommer att spoilas där.

/tobias

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Gurgeh;n28605 said:
MEN den här tråden är som sagt namngiven för att avslöja att Game of Thrones kommer att spoilas. Game of Thrones är TV-serien. Om det ska spoilas något från böckerna som ännu inte visats i TV-serien så ska det läggas inom spoiler-taggar eller i en tråd med ett namn som gör att alla fattar att böckerna kommer att spoilas där.
Då bör kanske titeln på tråden ändras? Typ lägga till ett ''+böckerna'' eller nått. Har för mig att man inte kan ändra trådnamn hur som helst så det kanske måste till en moderator för att fixa det? Eftersom God45 tydligt sagt att han tänker inkludera böcker.
Gurgeh said:
Eftersom det framgår tydligt först halvvägs in i tråden tycker jag att det är bättre att bokspoilers tas i en separat tråd.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inga spoilers bland de första 40 tecknen kan också vara bra att poängtera extra, då inkluderandet av böcker gör det här till ett riktigt minfält, som jag nu avlägsnat mig ifrån.

Kärlekscraft

Swordsman
Rymdhamster;n28610 said:
Då bör kanske titeln på tråden ändras? Typ lägga till ett ''+böckerna'' eller nått. Har för mig att man inte kan ändra trådnamn hur som helst så det kanske måste till en moderator för att fixa det? Eftersom God45 tydligt sagt att han tänker inkludera böcker.
IRL så kallas TV-serien för Game of thrones efter första boken 'a game of thrones' varav den specifika wiki-sidan tillägnas tv-serien.
http://gameofthrones.wikia.com/wiki/Game_of_Thrones_Wiki
Dessutom finns det en till sida där själva boken diskuteras wiki-sidan: 'a song of ice and fire'/'sagan om is och eld'.
http://awoiaf.westeros.org/index.php/Main_Page

Precis som moderator säger så kan tv-serien 'game of thrones', vilket namnet och trådtiteln innebär, diskuteras helt fritt här, dvs säsong 1-4/bok 1-3.
Men spoilers för böckerna bör få en egen tråd som ex. a song of ice and fire'/'sagan om is och eld', precis som på Internet, där jag också uppskattar om 'spoilers' skrivs en bit in i inläggen.
Nöff said.

Bolongo

Herr Doktor
Jag tycker det är så komiskt med tv-tittare som är rädda för att bli spoilade av bokläsare.

Vet ni inte att vi bokläsare blir spoilade hela tiden av att titta på tv-serien?

Seriens skapare har nämligen fått en del info från Martin om hur det hela slutar. Inte så detaljerat, vad jag har förstått, men åtminstone vilka karaktärer och situationer som måste vara på plats för the endgame.

Så när de ändrar något i serien kan man dra slutsatsen att det inte är viktigt att det var som i boken. Typexemplet är ju när karaktärer dör som fortfarande lever i böckerna. Då är det bara att inse "jahapp, han/hon kommer inte att spela så viktig roll i de nästkommande böckerna heller..." Men jag gnäller inte för det. ;)
Rymdhamster said:
Well... kolla inte på serien om du vill slippa sånna spoilers. Om du inte bryr dig spelat det ju ingen roll. Jag undviker att läsa böckerna för att inte spoila serien, för jag bryr mig. Att du inte bryr dig betyder inte att jag bryr mig mindre.