Ur "De övergivnas armé" av D. Örnstedt och B. Sjöstedt, Norstedts 1997:
Sid. 8: "[Rollspelen] fungerar som ett slags managementutbildning för framtida ledare".
Sid. 25: "I hobbyrollspelen är äventyret förevändningen för att fördjupa och utveckla färdigheter och ledarskap."
Sid. 60: "Man får hoppas att de cirka tvåhundratusen hobbyutövarna i Sverige endast uppfattar budskapen som ett spännande tidsfördriv, och att de i tider av arbetslöshet och svikna illusioner inte förvandlas till förhärdade aktörer i akt och mening att skaffa sig den makt och de möjligheter som samhället förvägrat dem. Rollspelshobbyn tillhandahåller både metoder och argument tillräckligt klart formulerade i olika koncept för att kunna utveckla såväl allmänna upplopp som regelrätta terroraktioner eller 'banala' väpnade rån."
Sid. 126: Rollspelaren Daniel Krauklis citeras och misstolkas medvetet. Han säger bl a:
"Fördelen med kampanjvärldar är att det blir en kontinuitet mellan de olika arrangemangen som medgör episk utveckling i [spel]världen. Ens handlingar får betydelse för hur framtiden kommer att se ut (...)."
Detta får Ö&S till:
"Den citerade spelaren klargör att hobbyn rymmer möjligheten till samhällsförändring."
Sid. 168: "Sveroks spelplats är snarare själva verkligheten, där man tillämpar sina strategiska roll- och konfliktspelsmetoder för att öka förbundets makt och inflytande och för att värva ungdomar till en gemenskap som ska fostra en framtida ledarelit. Frågan är vilka som ska ledas och mot vilka mål."
Sid. 194: "Även om de i allmänhet inte utövar fysiskt våld - bortsett från det som förekommer i levande rollspel - så ägnar de sig intensivt åt föreställningar om våld och maktutövning i olika former."
Sid. 220: "Eller är det faktiskt så, att de rollspelande ungdomarna faktiskt finner de spelade världarna realistiska och anser det nödvändigt att lära sig allt de kan, för att i framtiden kunna bemästra en skoningslös värld? Utvecklar de sina förutsättningar för att bli starka ledare i en kommande karriär? Kan rollspelsgruppen få karaktär av ett framtida informellt brödraskap?"
Sid. 222-223: "Enligt branschens egna skattningar finns det mellan 100 000 och 200 000 rollspelare i landet. En förändrad inställning till moralbegrepp och samhällssyn skulle kunna leda till att rollspelshobbyn plötsligt byter skepnad och förvandlas till en militant, politisk rörelse. Hobbyn utövas inte endast av välartade och studiemotiverade tonåringar med god familjebakgrund. Det finns även rollspelare bland skinheads och mc-gäng."
Sid. 224: "Det är alla dessa övergivna barn som, om vuxna inte snabbt ändrar attityd och förhållningssätt, kan komma att sluta sig samman. Vilka skulle vara mer lämpade att leda en De övergivnas armé än de som under en stor del av sin uppväxt tränat ledarskap, gruppdynamik, manipulation och militanta scenarier? Kanske de får för sig att följa de unga vampyrernas tankar om 'hunting Elders" och att använda Grymkäfts Fällor eller tillämpa Mutant Chronicles, Kults, Wastelands eller Neotechs socialdarwinistiska läror."
Så se upp, 40-talister!!!