Nekromanti Gaming paper [tips för spel med miniatyrer]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag beställde nyligen Gaming Paper: Hexes, en rulle papper med förtryckta hexagoner för roll-, och strategispel. För ett par dagar sedan fick jag den levererad och tänkte bara dela med mig av lite intryck. Det första jag slogs av var att pappret är ganska tunt, ungefär som omslagspapper. Jag hade hoppats på lite tjockare kvalitet. I övrigt är pappret schysst, och täckt med ett ytskikt som gör att bläckpännor inte läcker igenom till baksidan, eller flyter ut på pappret. Det är nice.
Jag satt och funderade ett tag på hur det skulle användas, och i mitt fall kommer det bli ett underlag för spelarna att rita kartor på i min kommande Kingmaker-kampanj. Det finns ju få rollspel (om några?) idag som använder hexagoner, så några fler användningsområden än underlag för kampanjkartor kom jag inte på.

Ju mer jag funderade på det hela kom jag på att jag nog ville ha en rulle av samma papper, fast med entumsrutor på. Syftet med det skulle vara att kunna rita upp större encounters i förväg, och då kunna lägga lite mer tid på att göra det snyggt än de ad-hoc-strider man snabbt skissar upp på en battlemat. I Kingmakerkampanjen finns det dessutom en hel del encounters som utspelar sig över en större yta än vad man får plats med på en normal battlemat, vilket inte är ett problem med gaming paper (pappret på rullen är tolv fot långt).

Vidare är gaming paper perfekt om man behöver en encountermiljö som rollpersonerna kan tänkas återkomma till flera gånger under en kampanj, eftersom man såklart sparar de miljöer man ritat upp.

Så, jag beställde en rulle med tumrutor på. Jag har bestämt mig för att jag gillar den här produkten.

Och det vore ju så awesome att rita upp en GIGANTISK dungeon som spänner över en hel jävla rulle gaming paper. Episkt. No homo.

Xaphas

Veteran
Jag och min spelgrupp använder oss av rutig bokplast, typ sån här, som battlegrid när vi spelar. Det funkar ganska bra. Lite smalt kanske, men vi har ändå inte så mycket plats. Vi använder OH-pennor så att det går att sudda.

En i gruppen tog en bit och applicerade på en plywoodskiva så att det blev ett riktigt spelbräde av det. Denna skiva är dock lite liten.