Nekromanti Gamla användare och nya

Ögat

Hero
Satt och letade i användarlistan och (åter)upptäckte. Det påstås ju ibland att rollspel.nu har tusentals medlemmar, och det stämmer väl om man bara räknar hur många som registrerat sig. Samtidigt har vi nästan 4500 registrerade användare som aldrig skrivit en enda post, och säkert nästan lika många som inte varit inloggade på mer än fem år.

En fråga som uppstår är ju förstås om det här är bra, dåligt eller neutralt. En annan är om det finns några mekanismer som säger stopp? Kommer antalet registrerade användare svälla till dess rollspel går under som hobby, eller finns det bortre gränser? En användare som inte aldrig skrivit ett inlägg och inte varit inloggad sedan 2001 - är det troligt att hon ens vet om att hon är registrerad användare?

Börjar det bli dags att skicka ut "kommer du ihåg din hobby?"-mail? Uppmaningar att bekräfta sin identitet för att kontot inte skall inaktiveras? Eller skall vi bli ett museum över sånt som var?

solvebring

Superhero
Tja, det beror ju på. Visst är det lite trist med inaktuella siffror och sådant. Däremot är det lika trist för redaktionen att syssla med onödigt jobb. Så den verkliga frågan, tänker jag, är om kontona belastar särskilt mycket? Om de gör det och att det skulle tjäna till rensning på det viset så är jag med dig.

Ögat

Hero
Jag vet inte om de belastar eller inte. De gör det jobbigare att söka i användarlistan, men å andra sidan har jag bara använt den en gång på tio år så det är knappast ett stort problem i sig.

Däremot kan jag ha andra funderingar. En är förstås när blir många för många? nu? om tio år? aldrig? Som bekant är det också ett beslut att välja att inte fatta ett beslut. Därför är det ofta bättre att tänka igenom vad man gör och varför.

Framförallt blir frågan intressant eftersom den har att göra med vad rollspel.nu är och vill vara. Är rollspel.nu "bara" ett forum? Kanske det. Samtidigt diskuterar vi ofta större visioner. Som att värna om hobbyn. Ibland - till exempel precis efter det tragiska beskedet om Rising - talar vi också om att värna om varandra.

Min poäng är att vi har ingen aning om vad som händer här, särskilt inte med så många inaktiva användare. Tröttnade de på rollspel? Blev de illa bemötta i diskussionerna? Ett "hej, kommer du ihåg oss!"-mail skulle kunna vara ett sätt att ta reda på det.

Det var ungefär så jag tänkte.

Max Raven

T12-kultist
Go for it, tycket jag. Kan vara intressant att få veta, om så bara 2 personer svarar. Eller? :gremwink:

solvebring

Superhero
Okej, well, vi får se om Gardener nappar på att svara. Om inte annat skulle jag vilja att han svarar på huruvida alla onödiga konton är en onödig belastning?

Ögat

Hero
Sen hänger det väl samman med hur mycket jobb det är.

Om det inte finns en möjlighet att göra ett massutskick genom ett fåtal klick, blir projektet omöjligt. Naturligtvis ska ingen stackare behöva sitta och fylla i 4000 epost-adresser för hand...

Gardener

Champion
Tack Han, orkade inte leta reda på nåt av dom inläggen jag skrivit tidigare eller informera om det en gång till. =) <div>
</div> <div>Informationen gäller i ännu större utsträckning nu, då det är fler inlägg per aktiv person nu, och forumsystemet är mycket mer optimerat. Beslut om rensning tas dock av redaktionen. </div> <div>
</div> <div>Att göra ett massutskick är förstås ett sätt att få folk att påminnas om siten. Men då ska det innehålla något av värde, dels för att inte spamma i onödan, och dels för att jag inte tror att folk kommer logga in bara för att man ber om det. </div> <div>
</div> <div>
</div>

entomophobiac

Low Prep High Play
Genom att tala för mig själv, dock, som bara loggar in sporadiskt, så skulle jag definitivt vilja rösta mot att ta bort användare.

Man vet aldrig vem som får ett plötsligt återfall.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Men måste ju vara värt att skicka en lite påminnelse om att man har ett användarnamn här, av en massa tusen måste det ju vara några som tänker, jafan det där hade jag ju glömt, var ju riktigt skoj, borde man kanske ta upp igen.

Och då är det ju värt, tyck ja

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har faktiskt funderat på att rensa bland användarna emellanåt.

Alla de som har 0 inlägg och inte har varit inloggade på, säg 2 år eller så, borde kunna tas bort utan problem.

Ett massutskick till dessa personer, som meddelar att om de vill undvika att få sitt konto raderat är allt de behöver göra att logga in före ett visst datum – och efter det datumet raderar vi alla som fortfarande uppfyller »0 inlägg samt ej inloggad på 2 år-kriteriet«.

Å andra sidan är det ju tufft att ha en community med nästan 10.000 medlemmar …

Gardener

Champion
Det görs ju utskick lite då och då. När vi uppgraderade forumsystemet, när vi la upp artikelsystemet osv. Kommer inte ihåg senaste utskicket som gjordes dock.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Gardener said:
Det görs ju utskick lite då och då. När vi uppgraderade forumsystemet, när vi la upp artikelsystemet osv. Kommer inte ihåg senaste utskicket som gjordes dock.
Aha jasså kan inte påminna mig att jag har fått nått sånt, men det stämmer säkert.

Gardener

Champion
Tja, dom som har ställt in att dom inte vill ha utskick får inga, och dom kan ju också sorteras som spam om man inte lagt in avsändaradressen i sin addressbok.

anth

Vetefan
Dante said:
Det är tuffare med 10 000 AKTIVA medlemmar. :gremsmile:

Jag kan beskrivas som en "periodare", d.v.s. jag växlar från väldigt aktiv i flera månader, till helt inaktiv i ett par år (å andra sidan skulle jag antagligen logga in om jag fick ett mail att mitt konto skulle tas bort annars).

Gardener

Champion
Dante said:
Jag har faktiskt funderat på att rensa bland användarna emellanåt.

Alla de som har 0 inlägg och inte har varit inloggade på, säg 2 år eller så, borde kunna tas bort utan problem.

Ett massutskick till dessa personer, som meddelar att om de vill undvika att få sitt konto raderat är allt de behöver göra att logga in före ett visst datum – och efter det datumet raderar vi alla som fortfarande uppfyller »0 inlägg samt ej inloggad på 2 år-kriteriet«.
<div>
</div> <div>Tycker jag låter vettigt. Bägge bör gå att göra från Member Search i kontrollpanelen.

Dante said:
</div> <div>Siffran betyder ju inte så mkt, så det tycker inte jag direkt det är. </div> <div>
</div> <div>Kanske borde se till att lägga upp en statistik-sida igen nån dag, så det går att se info om hur många som varit aktiva på sistone och sånt. Det är ju lite mer intressant data. </div>

CromX

Veteran
Kanske det går att skicka ut nån enkel enkät åt folk som varit inaktiva en längre tid?

Jag är själv som någon annan sa lite av en periodare :gremsmile: Det beror mest på att min spelgrupp också är lite av en periodare, ibland spelar vi ofta och ibland har vi uppehåll under längre tider.

Det var iaf ett massutskick som fick mig att hitta tillbaka hit en gång :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Utan att ha läst igenom tråden ordentligt: vad finns det för garanti att folks e-postadresser är korrekta? Om någon inte loggat in sedan 2001, tror ni inte att personen i fråga möjligen bytt e-post sen dess?

Å andra sidan finns det väl inte mycket att förlora.

Übereil

Gardener

Champion
Nä, det brukar alltid studsa en del mail vid utskick. Dom gånger jag har varit ambitiös så har jag rensat ut såna. Men det var nog länge sen sist.