Nekromanti Gamla artiklar och insändare från "Sinkadus"

Isimund

Veteran
Hej på er alla!

Jag heter egentligen Linus och har lurkat lite här på forumet men aldrig skrivit förut. Jag har några polare som hänger mer här.

Jag undrar om det är någon som har koll på om man kan gräva fram en artikel från Äventyrsspels gamla magga "Sinkadus"? Det var en artikel med kampanjmaterial till Mutant 2 tror jag och ämnet var det helt hysteriskt roliga temat "Finska ninjor" och bara att skriva det här får mig att tjuta av skratt! Det är så fantastiskt jävla härligt att jag någon gång i tidiga tonåren kunde läsa en artikel med den rubriken utan att ens för ett ögonblick reflektera över hur sanslöst mycket humor den säkert rymde. Jag skulle ge mycket för att få läsa den igen innan man en dag ska trilla av pinn. Finns det någon här som är en dängare på sökning i öppna källor?

Jag skulle även gladeligen offra delar av min anatomi för att få tag i en superskön insändare där en ung skribent bad den självklara auktoriteten Äventyrsspel om ett avdömande i frågan om vem som skulle vinna en duell mellan Sauron och någon särdeles helfrän baddare till otäcking ur soloäventyrsserien Ensamma Vargen. Författaren redogjorde för både sin och kontrahentens ståndpunkter på ett kanske inte alldeles opartiskt vis och, kanske för att understryka situationens allvar, avrundade han sin hemställan med att upprepa sin vädjan "för vi har slagit vad om det här - med pengar." Nu gråter jag igen!

Det absolut grymmaste skulle ju helt klart vara att få en redogörelse av hur det gick i ärendet, så här en 25 år senare. Tanken har aldrig riktigt släppt mig att det här förmodligen var en ödesfråga och ett passionsdrama i två unga killars liv och det rör mig med vansinnigt härlig blandning av frossande skrattparoxysmer och varmaste sympati som får såväl mitt hjärta att ömma som mitt mellangärde att krampa.

Nåväl, den som lever får se.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De finska ninjorna publicerades officiellt i modulen "Efter Ragnarök". De bedömdes alltså hålla så pass hög klass att de skulle ges ut i den officiella världsexpansionsmodulen. Själva modulen går säkert att leta upp på eBay eller någon konventsauktion, eller varför inte vår Köp-och-Sälj-sida?

Ond bråd död

Swashbuckler
Ja, de som slog vad var ju jättesköna. Eller killen som skrev massa "coola" saker på engelska, i nåt inlägg om D&D tror jag det var. Eller de som tyckte d&d var så mycket häftigare än dod och hade skrivit en modul på 500 sidor om politik eller vad det var.

Jag ska kika om jag hittar den där insändaren.

Är det några här som skrivit insändare eller har koll på nån som gjort det? Kom fram och erkänn, det är preskriberat nu. =)

Ond bråd död

Swashbuckler
Så där ja. Är riktigt nöjd med att listat ut hur scannern funkar. Nåt mer som önskas jag har en del sinkadusar liggandes. :gremsmile:

Attachments

Ond bråd död

Swashbuckler
Linköpingsmaffian i unga år?

Bonus nu när jag bemästrat scannandets svåra konst.
Från Sinkadus nr 9.
Hobbyn var yngre förr.

Attachments

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
[mod] Trådflytt

Den här tråden har flyttats från kulturforumet eftersom den handlar om en tidning som i allra högsta grad är rollspelsrelaterad.

/tobias

Andy

Vila i frid
Jag har finska ninjor

Jasså, Isimund. Välkommen till forumet.

Jag har modulen Efter Ragnarök till Mutant 2 där artikeln om finska ninjor finns och eftersom vi ses ungefär två gånger i veckan så ska jag få dig att återuppleva de svarta hämnarna från Vaasa! (Det är mycket roligt men 1989 var det fullt allvar).

Det där med vadslagningen har jag aldrig sätt. Knasskoj!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Uppföljning

Jag vill minnas att Sauron mot Vashna-insändaren ledde till två svar. Det ena från några som hade köpt en miljard tennfigurer och testspelat striden mellan dem tusen gånger, bara för att komma fram till att Sauron vinner i 54 % av fallen. (Siffrorna är tagna ur luften, inte ur den faktiska insändaren.) Det andra svaret innehöll en simplare beräkning: eftersom det krävdes nio äventyrare för att besegra Sauron men bara en äventyrare för att besegra Vashna är Sauron nio gånger mäktigare. Och vem kan ifrågasätta sådan logik?

Det behövs mer sådana här jätteseriösa nörddiskussioner. Vem skulle vinna av:

Gandalf mot Merlin
Stålmannen mot Hulken
Indiana Jones mot James Bond
Terminator mot C3P0
Richard Dawkins mot Jesus

(Nej, svara inte på det, i alla fall inte i den här tråden!)

/tobias

Grog

Swordsman
Goa insändare

Den där Vashna mot Sauron kommer jag ihåg mycket väl; den värmer mitt kalla hjärta än idag! (Om pengar!) En annan klassiker är han som hade räknat ut att hans rollperson i Drakar & Demoner var världsrekordhållare i 100 m...

Det fanns många andra också, men kommer inte ihåg någon på rak arm.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har iofs samtliga Sinkadus från de åren liggande i en mapp, men jag har inte läst dem på >15 år, så det är kul att återuppliva bortglömda saker från anno dazumal.

BTW, det trötta svaret är skrivet av Olle Sahlin. Han fick många märkliga brev.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Linköpingsmaffian i unga år?

Det var mycket skit man fick ta som spelskribent. Det där var dock inte det värsta. Det mest bisarra var när jag fick ett rasistiskt hatbrev, där skribenten hade fått min etniska tillhörighet om bakfoten. Riktigt äckligt, men ack så korkat.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Då kan man inte mer än undra hur det hatbrevet kom i världen och till vilken etnisk grupp du skulle höra till?!

För egen del så skickade jag in en efterlysning i det gamla goda Sinkadus, sökte spelgrupp och fick en make. :gremsmile:

Vilket iofs får mig att fundera varför inte Fenix har någon Efterlysning/insändarsida... men det är en helt annan sak (idag kan man ju använda nätet - men det var ju kung/drottning att kunna efterlysa folk i en tidning på det sättet)...

Kropotkin

Warrior

Insändaren som börjar med "Hejsan svejsan Anders-fjant" var ju helt lysande. Jag skrattade högt och ljudligt. Katten tittar på mig som jag vore dum i huvudet. Vilket han i och för sig gör rätt ofta...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Envis galenskap

idag kan man ju använda nätet
Det är det här som är det fascinerande med hatbrev skickade till Sinkadus. Idag kan den som vill skriva korkade saker göra det relativt enkelt och i relativ anonymitet på internet. På den tiden var man tvungen att skriva det på ett papper, stoppa det i ett kuvert, klistra på ett frimärke, och fortfarande tycka att det var en bra idé att skicka det när man väl stod vid brevlådan. Det kräver en helt annan nivå på galenskapen än den man hittar hos det genomsnittliga internettrollet.

/tobias

Storuggla

Champion
Re: Envis galenskap

Och det här är de dårar som faktiskt var resonabla nog att komma med i tidningen! Tänk då de som sållades bort!

Storuggla, hallonsaft hallonsaft

Nightowl

Champion
Re: Uppföljning

Det första svaret kom från mej, faktiskt. :gremlaugh:

Och dylika nörddiskussioner äro ju legio, eller kanske lego, på nätet nuförtiden.

Erik, eller snarare från OSS - min spelgrupp.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Mycket sant... det kräver mycket mer eftertanke att gå igenom alla de faserna plus att man ska bekosta ett frimärke... som idag imho är oerhört dyrt... kanske därför jag tvekar att skicka iväg manuskript till förlag.

Sorry OT.

Vissa insändare till det goda gamla Sinkadus borde kanske inte ha publicerats... andra verkar definitivt vara sånt som redaktionen skrev när de kände sig frustrerade över att inga vettiga insändare kom... men det är jag som är paranoid, det vet jag. För är verkligen de som jag tänker på sanna så Kan inte insändaren vara riktigt sansad i skallen. :gremfrown:

/Eva

Dilandau

Myrmidon

På den tiden var man tvungen att skriva det på ett papper, stoppa det i ett kuvert, klistra på ett frimärke, och fortfarande tycka att det var en bra idé att skicka det när man väl stod vid brevlådan.
Guuud ja! Dessa "hinder" räckte för att avhålla mig från att skicka in en lång, poänglös, osammanhängande och ganske dåligt skriven inständare till Sinkadus. Det var inte ens ett hatbrev. Jag tror att den handlade om ankor, på något vis.

Tack gode gud för frimärkesbrist.

Isimund

Veteran
OMFG!

Det här är för bra för att vara sant! Varför har jag inte gjort det här förr?!

JAG ÄLSKAR INTERNET! LÅT DET ALDRIG TA SLUT!

Tack, tack, tack för denna sagolika lilla seglats på minnenas damm. Jag har som sagt längtat flera år efter att få tag i detta underverk av fullständigt okritiska nödrop, författat med den oskyldiga självklarhet man bara kan besitta innan man ännu inte tvingats flytta perspektivet från mellis på O'boy och ostmacka med en färsk Fantomen på köksbordet veckan efter skolavslutning. Det här är så jävla galet, roligt och rörande vackert! Ren lycka!

Så tack åter igen och tusen gånger om!