Nekromanti Gamla bortglömda filmpärlor

Honken

Hero
Den må inte vara så bortglömd med tanke på att det idag släpps en remake av filmen. Men jag gillar första Omen eftersom att den med enkla medel och inte så mycket special effekts ändå lyckas med att skapa en härlig krypande känsla.
Utan att ha sett den nya filmen så tycker jag nog att det är en onödig "remake".

/Honken

Mr White

Veteran
"Vad kan ni rekommendera för bortglömda filmer? Sådana som säljs billigt på Siba eller visas sena nätter på kabelkanalerna. "

Skandal att de flesta kanaler (TCM och Canal+ undantagna) verkar föredra att sända dåliga filmer ifrån 2002 hellre än bra filmer ifrån säg 42,55 eller 78.

Själv är jag insnöad på filmeran mellan ca 65 och 78, dvs den period när faktiskt manusförfattare och regissörer hade makten och inte filmbolagen (Star Wars och Jaws pajade allt). Ett axplock:

THE WILD BUNCH - 1969
Sentida cowboyrulle om en grupp män som blir omsprugna av en ny tid. Med en inledningsscen och slutscen som kan vara bland det bästa som gjorts. Hårda män med mjuka hjärtan. Typ.

BADLANDS - 1973
Martin Sheen och Sissy Spacek i filmen som Natural Born Killers kopierade. Minns ni att alla stjärnor slogs om roller i den Tunna röda linjen? Det var för att Terrence Malick hade gjort den här filmen. Fantastisk...

ONCE UPON A TIME IN AMERICA - 1984
Vi avslutar med Sergio Leones bästa och minst sedda (?) film. Ett gansgterepos med Robert de Niro. Slår,eventuellt, Gudfadern på fingrarna som bästa gangsterrulle. Ramlar in på härliga 3h50min.