Nekromanti Gamla cirkusbilder

MrG

Swashbuckler
Skulle någon vänlig själ ha tips på var man kan hitta trevliga bilder från cirkus och carnivalsliv från första delen av förra århundradet skulle det vara uppskattat.

-Gunnar (på jakt efter scenario-lullull)

Troberg

Sinister eater
Inte riktigt rätt tidsperiod, men med rätt valda bilder så kan screenshots från den lysande TV-serien Carnivale (som tyvärr gick en alltför tidig död till mötes) funka.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Inget bra svar, egentligen, men i hovfotograf Carl Larssons samlingar finns alldeles säkert cirkusbilder från 1900-talets början. Ungefär 50 000 av dem har till dags dato digitaliserats och katalogiserats och kommer, vad jag förstår, att publiceras på webben inom en nära framtid. Ett plus är att många av bilderna dessutom kommer att vara fria eftersom de tagits - och upphovsmannen avlidit - för tillräckligt länge sedan.

Läs det lilla som finns på http://www.lansmuseetgavleborg.se/ (gå till Verksamhet/Arkiv & samlingar/Bildarkiv/Hovfotograf Carl Larsson. Visst vill man bara kräkas kaskader av illaluktande grönt diarrébajs på webmastrar som använder frames på det viset?)

Dewil

Quan'talis

Swashbuckler
Univeristetsbibliotek och andra större bibliotek brukar ha bildsamlingar, och i bästa fall är de digitaliserade, sökbara och lätta att hitta, men sällan alla tre.

Det univeristesbibliotek som jag är mest bekant med ger dessvärre bara en enda bild som resultat då man söker efter "cirkus", och den är ungefär tio år för gammal, men kan man säga nej till detta skägg?

Kungliga biblioteket har bildsamlingar och en sökmotor, men tydligen ingen sökmotor för bildsamlingarna. Ifall jag bara råkat missa den får någon gärna rätta mig. Bonus: frames från helvetet!

New York Public Library har så många cirkusrelaterade bilder att jag inte orkar leta fram några specifika exempel, men det verkar finnas annat än bara cirkusaffischer också, fast man inte skulle tro det när man ser första sidan med träffar.

Nåja, du förstås säkert principen vid det här laget.

MrG

Swashbuckler
Re: Carnivale

Inte riktigt rätt tidsperiod, men med rätt valda bilder så kan screenshots från den lysande TV-serien Carnivale (som tyvärr gick en alltför tidig död till mötes) funka.
jorå, helt rätt tidsepok... men den serien är tillräcklig influence redan :gremcool:

Troberg

Sinister eater
Re: Carnivale

jorå, helt rätt tidsepok... men den serien är tillräcklig influence redan
Ah, stupid me. Jag tänkte på förra århundradet som 1800-talet...

Jag tror nog att du kan hitta tillräckligt anonyma bilder även i Carnivale. Undvik bara bilder där ansikten eller annat lätt identifierbart syns.