Nekromanti Gamla Drakar&Demoner

walium

Ganska töntig, faktiskt
För en sisådär 4-5 år sedan så spelade jag och min spelgrupp väldigt mycket Drakar och Demoner(inte Chronopia versionen utan -91) och vi tyckte att det var skitbra, det var det enda rollspel som gällde. Sedan la vi av med det och började spela mer Kult, Eon och Merp istället. Länge tyckte jag att DoD var det allra bästa rollspel jag någonsin spelat, men de senaste året har jag börjat ändra uppfattning. Jag började se mer objektivt på det hela och började undra om det verkligen var så fantastiskt egentligen. Idag så tycker jag nog att det på många sätt är underlägset, särskilt jämfört med spel som Eon. En del av "nackdelarna" kan säkert bero på att jag och min spelgrupp var ganska larviga och omogna när vi sist spelade men knappast allt.

Är det fler gamla DoD spelare som har drabbats av negativ nostalgi eller är jag den enda?

Archer

Swashbuckler
Personligen så tycker jag snarare att det är tvärtom, gamla DoD är mångt och mycket bättre än dagens rolspell som har gått över styr på många sätt. De flesta av de "nya" rollspelen lider av "vänta- vi måste ha en regel för detta" syndromet. Och det är jag inte vidare förtjust i.
Så stundvis så spelar vi DoD-91 med vissa husregler. Annars så är det CoC/Elric!/Alternity/WFRP som flitigt används.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker fortfarande att vissa delar är väldigt bra och spelet kommer alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta eftersom det var det första som jag spelade. Men jag upplever nog att det inte är det bästa fantasy rollspel som getts ut under årens lopp.

Archer

Swashbuckler
Satte egentligen ett felaktikt namn på fenomenet. "Mer avancerade regler = Realism" fenomen borde ha varit ett bättre namn. Faktum är att denna synpunkt verkar genomsyra rollspelssamhället idag.
Utan att dra upp några spel och starta en "Spel Vs Spel" debatt som vi har fått för många av, så ser jag främst att dagens rollspel går mot två ytterligheter, antingen snabba och enkla regler (som av många anses orealistiska), eller avancerade och något långsammare (som av många anses vara mer realistiska).
Fenomenet i sig är nog inget nytt, men det är på senare år jag tycker mig uppfatta extrema splittringar bland rollspelare när det gäller detta. För diskuterades ämnet "Seriöst vs oseriöst" idag så är det "Orealistiskt vs Grisodlarrealism". Kanske det rör sig om samma diskution och splittring som tidigare, bara i nyare form. Kanske är det för att man idag kommer i kontakt med fler spelare som man lättare uppfattar denna splittring. Det enda jag kan konstatera är att den finns där.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Krille

Lord
"Är det fler gamla DoD spelare som har drabbats av negativ nostalgi eller är jag den enda?"

Sssshhh! Säg det inte för högt! Du kan bli anklagad för att vara regelbög eller kobold! /images/icons/wink.gif

(mycket tyst) ...men du är inte ensam.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>De flesta av de 'nya' rollspelen lider av 'vänta- vi måste ha en regel för detta' syndromet.

Vilka då?</EM>"
Håller med. De nya spel jag stött på försöker ha så enkla och generella regler som möjligt. Kan bara komma med ett ex.. Deadlands.

/[color:green]Han</font color=green> som fortfarande tycker att DoD är bäst med sin enkelhet och att erf-systemet är superbt

Milrik

Veteran
Jag tror du kanske blandar ihop termarna.
Det är klart att mycket som skrevs och gavs ut till Drakar och Demoner idag känns gammalt - kan tom jag som inbiten EDD:are ibland känna när man plågar sig igenom en del av det sämre materialet.

Problemet är väl troligen när man lägger spelet på hyllan, jag höll på med Expert fram till några år sen, för att ganska nyligen plocka fram det igen.

Och jag upplever inte reglerna som allt för mossiga, däremot kan vissa av modulerna/äventyren kännas aningen mossiga och larviga.

Problemet är nog att det spelar nog mindre roll vad man spelar, det är precis som när man var mindre och såg en film, eller läste en bok som man verkligen gillade.
Sen går det några år och man plockar upp boken/ser filmen igen och det är inte alls samma sak.
Man har helt enkelt fått andra perspektiv i livet, blivit äldre och kanske tröttnat på de saker man satte i samband med DoD - dvs masslakt på orcher.

Personligen tror jag att många av WoD fantasterna om några år kommer sitta o klaga på samma sätt som vi EDD/DoD fantaster.

Till DoDs försvar (nu spelade jag aldrig 91:an) är väl att det bästa rollspelet jag iaf spelat/spelar fortfarande använder sig av samma spelsystem som Drakar en gång gjorde, nämligen CoC. :)

Milrik av Remos - Ordförande i Kandras rullatormaffia

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

Helgonet

Veteran
91:an var det första rollspel jag spelade och var länge mitt favoritspel (spellede mest iofs). Jag upplever framförallt att många av de äventyr/moduler som jag tidigare tyckt varit mycket bra i dagsläget känns väldigt enkla och gamla. Jag spelleder fortfarande DoD (både 91:an och v.6) men till gamla drakar blir det nästan bara eget material med inslag av en del ur de moduler jag fortfarande tycker har något att ge.
Regelmässigt blir det en hel del egna modifieringar men jag försöker minimera regelanvändandet och bara upprätthålla den gamla sköna stämning som jag ännu kan uppleva när jag spelleder DoD

Ex nihilo nihil fit

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad är det för kul med grisodlarrealism egentligen? Om jag hade velat ha ultrarealism så hade jag definitivt inte spelat rollspel. Visst är det kul med en rejäl dos realism så att det inte helt och hållet spårar ut. Men ett rollspel som verkligen skildrar hur eländigt det var på säg medeltiden vore inte särskilt kul. Typ rollpersoneras är fattiga, livegna bönder i 1300-talets Frankrike. De måste försörja sin fru och sina fem barn och samtidigt få ihop tillräckligt för att kunna betala sin herre etc, etc.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hittills så har jag bara fått seriösa svar, men det är säkert bara en tidsfråga innan någon kommer och klubbar ner mig./images/icons/smile.gif

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Om jag hade velat ha ultrarealism så hade jag definitivt inte spelat rollspel.</EM>"
Hahaha! Så sant, så sant. Kan bara skratta och hålla med.

/[color:green]Han</font color=green> som kan offra sig att klubba ner <B>walium</B> om ingen annan orkar göra't