Nekromanti Gamla grejer som någon kanske kommer ihåg,,,

Corfitz

Veteran
God kväll

Eftersom sommarvädret är lite som det är just nu så grävde jag fram mina gamla DoD 91 prylar ur garderoben och spelade några gånger med några kompisar. En fråga uppstod (eller ganska många...) när används färdigheten Två vapen? Skall färdighetsslag slås i början på varje SR eller inför varje strid eller? Kollar man i Krigarens Handbok så räcker det ju med att jag har två vapen för att få en extra handling... Alltså när används färdigheten Två vapen?

Tack på förhand...

solvebring

Superhero
Gamla grejer?
Tja, det beror ju på hur man ser det.
Men så är det också så att allt detta varit likadant sedan det kom. Det har följt med DoD fram till idag och den senaste versionen som tog nya tag.

när används färdigheten Två vapen?
En rollperson som är höger- eller vänsterhänt kan bara använda ett vapen, utan modifikationer, i den hand som denne har som svärdshand. En högerhänt person bär alltså sitt vapen i höger hand. Används fel hand erhålls minusmodifikationer till färdighetsslaget. Vanligtvis bär man sköld i andra handen istället.
Men om en rollperson som är "enhänt" skulle vilja använda fel hand utan modfikationer, eller just det som färdigheten är ämnad för, ett vapen i varje hand kan denne använda färdigheten Två vapen, vilket gör att denne då klarar av att hantera ett vapen i varje hand utan modifikation, trots att denne egentligen är enhänt.

En rollperson som är dubbelhänt kan använda båda sina händer lika bra, men inte samtidigt. Det är som detta en rollperson som använder två vapen räknas som.

En ambidextriös rollperson kan använda båda sina händer lika bra och samtidigt. Det är dock enbart i det fallet att man har ambidextriös som svärdshand som man kan detta.

... Hoppas det var svar nog?

Skall färdighetsslag slås i början på varje SR eller inför varje strid eller?
Jepp, för varje gång som färdigheten används. Detta är i alla fall som brukligt så "originalregeln" lyder. Däremot kan ju spelledaren göra undantag eller välja att göra på annat sätt. Dock skulle det bli dumt i en strid, om man bara slog en gång och det i början av striden, för då träffar den som lyckades vid stridsstarten vareviga gång, och den som t.ex. misslyckades att parera kommer aldrig få chansen att blocka ett slag. Så... Ja, varje ny stridshandling, eller handling över lag egentligen.

Ett exempel på strid:
Vi säger att det är två pers som slåss med varandra.
- De slår initiativslag för att avgöra vem som börjar.
- När detta är klart anfaller (om det är det han vill - vilket oftast är fallet) den som vann initiativet.
- Man slår tärning för att se om denne lyckas med anfallet. Nu säger vi som exempel att han lyckades.
- Den som blir attackerad vill försöka försvara sig och parera attacken.
- Man slår tärning för att se om denne blockar slaget.
- Om försvararen lyckas blockera slår man skada för att se om vapnets kvalitet (brytvärde) påverkas.
- Om försvararen misslyckas med blockningen träffar anfallaren och man slår skada och träffområde för att se hur allvarligt den ansatte skadas och var. Skadan dokumenteras på formuläret och allt det tjaffset.
... Om någon ger upp eller dör tar striden slut, men om inte så gör man samma sak igen, fast nu byter man tur. Den som först blev attackerad får nu göra sin aktiva handling. Osv.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Två Vapen funkar som ett tak för färdighetsvärdet i dina övriga vapen. Har du 15 i Bredsvärd och Kortsvärd, men 10 i Två Vapen, så får du bara 10 i FV när du använder både ett bredsvärd och ett kortsvärd.

Doctor_Hell

Veteran
Dena färdighet används för att lära sig slåss med två vapen samtidigt . färdigheten måste utvecklas separat för varje enskild vapenkombination tex bredsvärd + yxa eller kortsvärd + dolk ....

färdighetsvärdet i 2 vapen kan aldrig överstiga det lägsta av dom 2 fv:na , man kan alltså inte ha fv 10 i kortsvärd + dolk om man inte har minst fv 10 på både kortsvärd och dolk man får dock hälften av det lägsta fv:t som baschans på 2 vapen....

om man väljer att slåss med 2 vapen har man 3 möjligheter antingen att göra 2 attacker eller att göra en attack och en parad eller att göra 2 parader , om man väljer att göra 2 attacker sker den första med svärshanden på sin vanliga tur enligt initiativet och den andra med sköldhanden sker sist i rundan

något sådant står det iaf i dod 91 rollpersonen när jag grävde fram den och kolla nyss

vi har iaf alltid kört på det att man inför varje strid slår ett slag för färdigheten två vapen och lyckas man med slaget så får man tillgång till den extra attacken i slutet av rundan

G

Guest

Guest
Jag brukade ta ett mellanvärde av Två vapen skillen och vapenfärdigheterna som användes vid attackerna. Så hade du 15 i Två vapen, 13 i Slagsvärd och 18 i Kortsvärd så fick du 15 i kombinationen. Enkelt och snabbt...

Roligt med DoD regelfrågor. :)

Rickard

Urverk speldesign
Den svarte faraonen said:
Två Vapen funkar som ett tak för färdighetsvärdet i dina övriga vapen. Har du 15 i Bredsvärd och Kortsvärd, men 10 i Två Vapen, så får du bara 10 i FV när du använder både ett bredsvärd och ett kortsvärd.
Jag stödjer denna förklaring.

/Han som tycker att Två vapen är värdelös som färdighet till 91:ans upplaga då man ändå kan köpa ambidextriös

solvebring

Superhero
Ja just det. Så var det nog ja. Ni får ursäkta, jag hade dock inte regelböckerna till hands (och nu orkar jag inte hämta dem). Fast detta är i alla fall det svar som låter mest bekant.

Corfitz: Nå, jag säger välj vilken förklaring du än tycker överensstämmer bäst med din egen tolkning av texten, eller helt enkelt den som passar din spelgrupp bäst i smak överhuvudtaget.