Gamla grejer?
Tja, det beror ju på hur man ser det.
Men så är det också så att allt detta varit likadant sedan det kom. Det har följt med DoD fram till idag och den senaste versionen som tog nya tag.
när används färdigheten Två vapen?
En rollperson som är höger- eller vänsterhänt kan bara använda ett vapen, utan modifikationer, i den hand som denne har som svärdshand. En högerhänt person bär alltså sitt vapen i höger hand. Används fel hand erhålls minusmodifikationer till färdighetsslaget. Vanligtvis bär man sköld i andra handen istället.
Men om en rollperson som är "enhänt" skulle vilja använda fel hand utan modfikationer, eller just det som färdigheten är ämnad för, ett vapen i varje hand kan denne använda färdigheten Två vapen, vilket gör att denne då klarar av att hantera ett vapen i varje hand utan modifikation, trots att denne egentligen är enhänt.
En rollperson som är dubbelhänt kan använda båda sina händer lika bra, men inte samtidigt. Det är som detta en rollperson som använder två vapen räknas som.
En ambidextriös rollperson kan använda båda sina händer lika bra och samtidigt. Det är dock enbart i det fallet att man har ambidextriös som svärdshand som man kan detta.
... Hoppas det var svar nog?
Skall färdighetsslag slås i början på varje SR eller inför varje strid eller?
Jepp, för varje gång som färdigheten används. Detta är i alla fall som brukligt så "originalregeln" lyder. Däremot kan ju spelledaren göra undantag eller välja att göra på annat sätt. Dock skulle det bli dumt i en strid, om man bara slog en gång och det i början av striden, för då träffar den som lyckades vid stridsstarten vareviga gång, och den som t.ex. misslyckades att parera kommer aldrig få chansen att blocka ett slag. Så... Ja, varje ny stridshandling, eller handling över lag egentligen.
Ett exempel på strid:
Vi säger att det är två pers som slåss med varandra.
- De slår initiativslag för att avgöra vem som börjar.
- När detta är klart anfaller (om det är det han vill - vilket oftast är fallet) den som vann initiativet.
- Man slår tärning för att se om denne lyckas med anfallet. Nu säger vi som exempel att han lyckades.
- Den som blir attackerad vill försöka försvara sig och parera attacken.
- Man slår tärning för att se om denne blockar slaget.
- Om försvararen lyckas blockera slår man skada för att se om vapnets kvalitet (brytvärde) påverkas.
- Om försvararen misslyckas med blockningen träffar anfallaren och man slår skada och träffområde för att se hur allvarligt den ansatte skadas och var. Skadan dokumenteras på formuläret och allt det tjaffset.
... Om någon ger upp eller dör tar striden slut, men om inte så gör man samma sak igen, fast nu byter man tur. Den som först blev attackerad får nu göra sin aktiva handling. Osv.