Nekromanti Gamla kvinnor ångrar synderna de inte begått...

Rising

Vila i frid
Jag har precis slukat två böcker om olyckliga unga kvinnor: Dels "vingklippt ängel" av Berny Pålsson, som levt större delen av sitt liv på eller mellan olika anstalter, och dels "jag väljer livet", om Sabine Dardennes upplevelser hos kidnapparen, mördaren och pedofilen Dutroux.

Plötsligt slår det mig att jag aldrig släckt en cigarett mot min arm. Jag har aldrig sett en död människa. Jag har aldrig deltagit i ett slagsmål. Jag har aldrig stått inför rätta. Jag har aldrig kissat blod, osv.

Egentligen kan man ju tycka att det är jättebra. Jag vill ju inte göra några av dessa saker. Men ändå så tycker jag det känns lite fattigt att det finns ett helt universum av upplevelser som är mig helt främmande. Man har ju blivit uppfostrad till att provsmaka allt, även om det ser äckligt ut.

Jag tror att man måste göra lite dumma saker då och då; annars lagras allt det dumma upp till en jätteklump och vips så sitter man uppflugen på ett vattentorn och prickskjuter folk med ett gevär.

Just det här med att släcka en cigarett mot armen har jag blivit särskilt fascinerad av. Det ligger så nära till hands, liksom, och trots att det är så "riskfritt" och att man så enkelt skulle kunna dölja ärret efteråt så skulle jag nog ändå aldrig våga göra det.

Har ni några sådana där psychogrejer som ni tänker på? Typ att knuffa någon framför pendeltåget, sådana där saker som man får en bild i huvudet av, och sedan skrattar bort?

Eller (för jag tror inte ni har det): Har ni någonsin gjort någon sådan där dum grej, eller erfarit någon sådan där överrumplande upplevelse - bara för kickens skull? Alltså inte för att härda er eller bli starkare; utan bara för att skaka om saker och ting, lite grann?

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Gamla kvinnor ångrar synderna de inte begått..

"Just det här med att släcka en cigarett mot armen har jag blivit särskilt fascinerad av. Det ligger så nära till hands, liksom, och trots att det är så "riskfritt" och att man så enkelt skulle kunna dölja ärret efteråt så skulle jag nog ändå aldrig våga göra det."

För någon sommar sedan så låg två av mina vänner på stranden (jag tror det var så i alla fall) och dena ena av dem rökte en cigarett. Sen när den nästan är färdigrökt så håller han den lite utmanande ovanför bröstkorgen på hans kompis, som säger något i stil med att han inte skulle våga. Det är då som han fimpar på killens bröstvårta. Så om du ska fimpa, gör det på något ställe som inte gör så jätte ont, kanske.

Nu vet jag inte om det räknas ifall man suttit framför datorn och surfat och haft en sån där krokodilklämma, ni vet en sån som man använder när man leker med små elektriska prylar i skolan. Och sedan bara för att se hur ont det gör sätta fast den i tungan.
För er som inte vet så gör det <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> väldigt ont och börjar blöda. </font></td></tr></table>

- Jocke, berättar om egna upplevelser och vänner.

Saxifrage

Hero

Mmm, vilken lysande trådstart...

En av mina idéer är att det så omhuldande "trygghet" är ett nonsensbegrepp: det finns bara osäkerhet och tristess, och vi lever våra liv kryssandes i någon slags jämvikt mellan dessa två extremer. Dricker man för djupt ur tristessens källa så sitter man snart i det där vattentornet med en älgstudsare och kikarsikte och förstår inte hur det gick till.

Det finns ett universum av upplevelser, men det betyder inte att man behöver smaka på dem alla. Snarare är det väl önskvärt att undvika de flesta. Men det finns ändå ett värde i att inse att tillvaron rymmer mycket mer än vad som ryms i ens egen begreppsvärld. Jag tycker att det är ett jätteproblem att referensramarna hela tiden snörps åt så att folk snart inte kan föreställa sig något värre än att spilla ut läsk i soffan. Till exempel den där skolan i Stockholm som råkade visa en snutt porrfilm för eleverna, och där rektorn pratade om polisanmälan och psykologstöd. Psykologstöd! Kom igen! Och det finns många fler exempel.

Så nog fasen finns det en poäng i att släcka cigaretter mot sin arm, om det hjälper till att glänta på dörren till en värld som faktiskt rymmer större ondska än vad populister och kvällstidningar upprörs av. Det låter kanske pretto, men jag tror att omotiverade "dumheter" hjälper en att hålla distans till Sörgårds-tänket som håller på att förlama vår känsla för proportioner.

/Sax, vet inte riktigt om jag politik-kapade Risings tråd nu...

ripperdoc

Myrmidon

Ja, jag kan ju bara hänvisa till CNN :gremsmile:

"For example, my fantasies are just getting weirder and weirder. Dangerously weird," he wrote. "If people knew the kinds of things I think about anymore, I'd probably be locked away. No probably about it, I know I would be."
Saxifrage verkar antyda att det är en fara att folk inte vågar prova på saker nuförtiden eftersom man inte lär sig något. Snarare är det väl tvärtom - de flesta i vår ålder har sett Jackass pröva allt som går att pröva, och är Jackass för rumsrent finns det en kavalkad av videosajter som erbjuder utbildning i allt från dekapitation av terrorister till hur det känns att basejumpa och åka in i bergväggen. Kanske det gör folk mer avtrubbade än om de gjort det på riktigt, vad vet jag, men man slipper skada sig själv eller någon annan. Jag har all anledning att INTE basejumpa eller börja med skateboard efter vad jag har sett (eller åka rollerblades eller klättra på bilar som kör eller leka med laddade pistoler eller försöka spränga saker eller gå ut på stan och slåss, etc).

Dessutom, förekomsten av alla dessa videosnuttar visar ju att folk sannerligen inte har slutat prova saker - de provar på tok för mycket. Det är bara vi sansade människor som föredrar att avnjuta upplevelsen via film hellre än verklighet.

/RipperDoc - som fortsätter att titta på videosnuttar i rent utbildningssyfte - om inte annat för att kunna rollspela realistiskt :gremwink: :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Fan, du borde gifta dig med Mogge, ni är lika härligt sjuka båda två. <3

Har ni några sådana där psychogrejer som ni tänker på? Typ att knuffa någon framför pendeltåget, sådana där saker som man får en bild i huvudet av, och sedan skrattar bort?

Ja! Hela tiden. Man vet att man skulle åka fast så in i helvete för det, men man tänker "jag skulle ha jävligt kul under tiden, och jag är ju ingen korkad brottsling, jag skulle ge mig direkt när oddsen blev för stora och skulle älska domarens min när man säger "jag kände för det" på rättegången".

Har ni någonsin gjort någon sådan där dum grej, eller erfarit någon sådan där överrumplande upplevelse - bara för kickens skull? Alltså inte för att härda er eller bli starkare; utan bara för att skaka om saker och ting, lite grann?

Jag gör det hela tiden. Inte knuffar folk framför pendeln eller rycker folks väskor eller något, men jag säger och gör saker i ren mänsklig interaktion som "inte är jag" för att se reaktioner jag kanske aldrig skulle få se annars. Inga chock-provokationsgrejer om jag inte vill skämta, utan mer subtilt (eftersom jag har högre tankar om mig själv än så).

Vill du läsa mer om trasiga kvinnor så vill jag rekommendera boken av hon som blev våldtagen dagligen av sin pappa och födde honom två barn. Mycket starkt och välskrivet. Tyvärr minns jag inte namnet men boken är vit och har en enkel bild på omslaget, så vet du vad du ska scouta efter när du är ute på boklådorna som en vanlig man.

Rickard

Urverk speldesign

"Har ni några sådana där psychogrejer som ni tänker på?"
Du, det har gjorts en film på det grabben. :gremsmile: Ja, jag har sådana tankar men de är så psyksjuka att jag inte tänker avslöja dem. Den lindrigaste är väl att jag ibland funderar på att köra ut och frontalkrocka med mötande trafik, bara för att se hur stor skadan skulle bli. Typ styra in så att vänster framljus på min bil krockar mot den andres vänstra framljus, för att se hur mycket fordonen skulle snurra.

Lustigt att du nämner det, då det uppkommit en jättekonstig grej i mitt huvud som jag tänker på, som jag inte haft på flera år. Men när man tänker på det så har man alltid mentala spärrar för att inte göra det (eftersom man tänker på konsekvenserna). Jag brukar ibland sitta och fundera på hur hemskt det är att vissa faktiskt inte har de spärrarna och vad som kan ha tagit bort dem.

Själv älskar jag att skämma ut mig och andra inför folk, men det har inte så mycket med att jag har konstiga tankar, utan det är ett sätt att roa mig. Däremot så brukar jag vidröra folk, typ lägga en hand på deras axel eller något. Svenskar har rätt svårt för att bli vidrörda och rycker till lite. Det är en lustig reaktion. Annars brukar jag dra helt bisarra skämt eller spex och chocka folk på det sättet. :gremsmile:

/Han som vet att boken som Fogge talade om även finns som (BBC?)-dokumentär

Lindenius

Swashbuckler
Nä...

... men jag har skrivit tre rollspelssystem som aldirg kommer bli utgivna. Så i teorin har jag funderat över dessa händelser inom ramen för mitt spelsystem. I praktiken = jag är en tönt...

Eller vänta... jag har ju gjort en sån här grej. Två gånger. Jag har skaffat barn. :gremooo:

//erik. tror att det är fler här som övervägt att göra riktigt dumma grejer i jämförelse med hur många som det är som övervägt, ens vågat tanken att helt seriöst skaffa en massa mobila kräk- och bajsbehållare.

magoo

Hero

Jag har fått en brinnande cigarett tryckt mot armen och rekommenderar det INTE. Jag har ett snyggt ärr efter denna traumahändelse i barndomen.

Jag har sett en död människa obduceras och det var helt lugnt. Från början kändes det märkligt men sen tog den vetenskapliga nyfikenheten över. Det låter äckligt med en människohjärna som skivas som en brödlimpa och en massa studenter som står och glor med Vicks under näsan men det kändes inte äckligt då utan bara intressant och ganska värdigt.

Jag har gjort några idiotgrejor en gång för att imponera på mina kompisar eller kanske mest på mig själv. En var att käka kaktussaft, hela tungan svullnade upp och det var ju bara livsfarligt dumt. En annan var att spela knoge med en hel massa människor tills min hand svullnade upp och blev blå. Förmodligen knasade jag till några småben i handen också.

Nu har jag tillräckligt med utmaningar i jobbet och privatlivet för att låta bli en massa stunts. Det finns inget större som jag saknar i livet - jag kan utvecklas på sätt som inte skadar mig eller andra.

Bunny

Crazy like a fool
Barnförbjudet

Främst när jag spelar gangsta-rap på mp3-spelaren går jag runt och söker ögonkontakt med folk. Sedan tänker jag en inre monolog i stil med: "Din jävla apa, tror du att du är någonting? Jag besudlar din mamma, och får din syster att tro att hon älskar mig..." och sedan är det liksom *powpowpow* slag på spark på slag, tills den äckliga individen förvandlats till en blodig hög. Då tar jag kroppen och slänger i närmsta kanal eller liknande. I dessa stunder känner jag inget annat än något slags djuriskt förakt för mänskligheten. Att spotta eller kissa på människokadaver är mig inte avlägset. Jag har svårt att tänka mig mer destruktiva tankegångar.

Ding Dong. Förresten kan ni få kalla mig vid mitt superblattenamn King Kong, som spelar på era arslen likt Ping Pong.

Bunny

Crazy like a fool

"Jag har sett en död människa obduceras och det var helt lugnt"

Jag har aldrig varit med vid en obduktion, men har fått handskas med en död människa vid två tillfällen. Vid båda tillfällerna rörde det sig om mina morföräldrar som gick bort med en veckas mellanrum under sommaren 2002 - föreställ er den timingen efter 57 års äktenskap.

Min morfar gick bort på morgonen, 7:30 (jag vet, för jag vaknade utan anledning i min säng just då - det första jag tänkte var "nu har min morfar gått bort", sedan somnade jag om - jag blev inte förvånad när jag fick höra nyheten senare), och vi kom till sjukhuset ett par timmar senare. Jag var närmast skrämd av hans själs före detta behållare, och vill minnas att jag inte vågade vidröra mer än hans knä när jag tog mitt första avsked. Jag var mest glad över att slippa höra den plågade anhämtning han haft under det senaste dygnet. Värt att notera var att två dagar tidigare hade påbörjat att lösa Dagens Nyheters söndags-korsord, min mamma och moster löste det som var kvar i hans ställe.

En vecka senare var det min mormors tur. Hon befann sig i rummet brevid den morfar hade haft, och när min syster och jag kom in den dagen hade hon just noterats för sitt sista andetag. Klockan var 14:35. Jag var mer avslappnad i närheten av henne. Jag gick fram och strök bort en hårtes som hade ramlat ner för pannan på henne och tryckte hennes hand som hastigast. De löständer hon burit den sista tiden var urtagna, vilket gav hennes ansikte ett ganska groteskt drag, samtidigt som hennes hy var gulaktig på grund av levercancern. Hon hade den svåraste sista tiden av de två, och min morfar tog sig vid ett par tillfällen över till hennes rum trots stora besvär.

Rosen

Myrmidon

Jag var närmast skrämd av hans själs före detta behållare, och vill minnas att jag inte vågade vidröra mer än hans knä när jag tog mitt första avsked. Jag var mest glad över att slippa höra den plågade anhämtning han haft under det senaste dygnet.

Känner igen det. Min mamma lät som ett trasigt avlopp det sista dygnet; svårt att tro att ett sånt ljud kan produceras av en mänsklig strupe (och det kan det egentligen inte heller, gurglandet kom nerifrån lungorna).
Jag var väl inte direkt skrämd av hennes döda kropp - jag var ändå 23 år vid tillfället - men det slog mig genast vid åsynen att den var en klump dött kött och inget mer; hon själv var inte där längre, och det som låg kvar var bara ett objekt av materia, inte förmer än sånt som fyller köttdisken på Konsum. Det fanns lite groteska detaljer även där, men jag ska inte gå in på dem, mer än att rigor mortis hade satt in.

Iaf, ett par veckor senare såg vi kroppen igen, prydligt uppsnyggad av en begravningsentrepenör. såg den ut som henne igen, och hon verkade precis så där fridfullt sovande som de säger att lik ska göra i sina kistor. Jag fick lite kalla kårar vid åsynen - med tanke på hur den hade sett ut tidigare ville jag inte veta vad de hade gjort för att få den att se ut så där...

--
Åke

EchonCique

Hero
Visa hundar härmar inte andras dumheter

Därmed vill jag bara säga att jag har sett hur många dumma idiotiska saker som helst utfört av andra mestadels. Dock har jag dragit mitt strå till stacken och har gjort ett gäng idiotiska saker. Lyckligtvis har jag lärt mig både ett och annat av det hela.

Nyligen avlidna människor är dock riktigt hemskt att se då man själv är släkt med dem. Det är inget att rekommendera.

Ej heller kombinationen narkotika, alkohol, deprimerade människor och stora vapen. Den kombination har alltid slutat i blodbad när jag varit i samma lokal.

Och djävulsdyrkare som bär flådda katter på sina läderjackor skall man undvika. Hör ni det? UNDVIK dem. (Framförallt om de sitter i buskarna och chantar till någon skum gudom de tror på.)

Det samma med psykotiska män som trippar och har en fet yxa i näven. De skall man inte heller vara i närheten av. Ett under att jag inte fick huvudet klyvet av den idioten..

Men det absolut bästa man kan göra som är dumt, det är att bli totalt förälskad i en annan människa. De stunderna som kan uppstå då är helt magiska. De får ni gärna apa efter :gremsmile:.

Lindenius

Swashbuckler
oj...

det där var liksom... eh... vackert skrivet. I brist på andra ord.

//erik. blev berörd

Johan K

Gammal & dryg
Har ni några sådana där psychogrejer som ni tänker på?
Visst så har iverse sådana tankar fläktat förbi samtidigt som man undrat hur det egentligen skulle kännas att göra e nsdåan sak. Dock är de som en vårbris, de fläktar förbi & sedan är de borta igen. Som tur är.
Kanske tur att man har sådana spärrar som gör att man skakar bort sådana grejer, annar så vette katten hur världen skulle sett ut om man inte hade några moraliksa, sociala & liknande spärrar...

/ Johan K, som ionmte är så vicare värst sugen på att testa nått sådant..

Quadrante

Grisbonde
well..

Om jag inget säger kan ni inte åtala mig... (?)

(annars är väl FEBRIS en hint, även om den baseras på filmer som:
Se7en, TheMachinist och Repulsion...)

Rävnos

Warrior
haha jag kan då berätta att varken kissa blod eller fimpa en cigg på kroppen var upplevelser som gjorde mig till en bättre människa. När jag var yngre gjorde jag mycket skit för att chockera och kanske även för att imponera på min omgivning. så jag kan faktiskt kommentera en del av dina tankar.

att kissa blod var obehagligt men smärtfritt och blodet försvann efter några dagar. Det var dock jävligt obehagligt och första dagen var man ju jävligt orolig över vad det var för fel på en.

Ciggarettfimpen lämnade ett rejält fult ärr, varade(som i att det läckte var) i månader och gav mig en nervinfektion i hela armen vilket slutade med att jag fick äta pensilin och skämmas medans en läkare skällde ut mig. Men just då var det värt det, att se de där jävla moderat äcklen i 3an tappa ansiktena och gå från hånfulla till skräckslagna var guld just då.

Det skönaste jag någonsin gjort och som också gör mig mest rädd inom det här ämnet var att stå på mig mot två stora skinheads i kristianstad för något år sedan. Att våga stå kvar och säga emot när de hellt uppenbart skulle slå mig sönder och samman för det gav en jäkla kick. (resultatet blev punkt ett här ovan och 2 brutna revben).

Saker jag drömt om då och då men som inte kommer hända är ett par stycken.
jag har länge funderat på hur det känns att bli knivhuggen, inte mysskuren det vet jag redan hur det känns och är för bdsm-folk iaf.
Utan riktigt ordentligt stucken, 20cms blad inkörd i magsäcken. Tror det är en jävligt bisarr känsla att känna kallt stål röra sig bland inälverna(har man ens känsel i i dem, det måste man ju ha?).

jag har vidare funderat på att göra som i den där filmen, som jag givetvis inte kommer ihåg namnet på, och skjuta mig själv genom ena handen. Bara för att kunna titta genom hålet.
det hade varit så jävla skönt att se världen genom en hinna av min egen kropp.

ofta hör man talas om folk som får sådana där impulser som att "smälla till kärringen med kassaaparaten och stampa ut hennes misserabla tillvaro istället för att tvingas lyssna på hennes gnäll om något inbillat fel i 10 min till" iaf framställer tv det ofta så. Men jag har sällan upplevt sådana fantasier. Kanske nån gång i när man var yngre i skolan och inte kunde ta för sig. då kunde det nog hända att man önskat att man kunde stjäla något frätande i kemisalen och droppa i maten på ens plågoandar.

sedan tror jag att iom jackass och sådana serier så ligger trösklen för vad många är villiga att utsätta sina kroppar för i syfte att vinna respekt och kickar är högre nu än för.

Har föresten sett döda människor ett par gånger, tyvärr! kan tillskillnad från tidigare postare säga att detta har berört mig väldigt illa.

Värst var när en ung tjej hoppade framför tåget när jag stod och väntade på morgon tåget på parrongen. Tog bara ett par sekunder från att hon tog ett språn till att hon försvann i ett kaos av blod, tutande från tåget och skrik. En av de värsta upplevelserna jag haft även om den var över på mindre än 2 sekunder. tog lång tid innan jag kunde sluta tänka på det. Ville varken prata om det med min familj eller med kurator förrän ett tag efteråt. Gick till skolan samma dag tom.

Har även sett kropparna av både min farfar och min morfar. farfar var iordninggjord och såg ut som han sov, fruktansvärt obehagligt och svårt att greppa för en knatte på 11 år som jag var då. Morfar såg jag för 1.5 år sedan. Hade hälsat på honom på sjukhuset samma dag och även om jag på någon abstrakt nivå visste att han skulle gå bort kunde jag inte tro att det skulle gå så fort. Var väldigt overkligt och hade svårt att acceptera att personen som låg framför mig i sjukhussängen var död eller att det ens var min morfar. allting blev väldigt mycket verkligare på begravningen och först då kunde jag gråta.

Min kusin gick bort i cancer när jag var 16. Det har jag inte greppat än. Fick aldrig något avslut med honom, minns honom som frisk, fick höra att han var sjuk och en dag bara en kort tid senare var han plötsligt död. tänker aldrig på honom som död.

edit: helvete jag måste kolla datum innan jag postar. sorry för att jag drog upp en död tråd.