Nekromanti Gamla magieffekter i Eon IV

Blue_UBBT

Veteran
Jag är ett gammalt Eon fan. Från första stund jag tittat i Eons regelböcker har jag kommit överrens med spelet.
Men trots min förtjusning i Eon finner jag inte alla system i eon helt optimala. Detaljer är buskul och jag har alltid varit nyfiken och intresserad av hur olika spel hanterar strid och magi (speciellt då resterande situationer ofta mer beror på vad spelaren säger snarare än avancerade regler), men när inte allt för kritiska/relevant-för-alla strider gärna tar 40 minuter för de mindre insatta kan glädjen för systemet rubbas lite.

Det är delvis därför jag är oerhört sugen på Eon IV. Det verkar så lovande! När spelskaparna, gamla eonveteraner, tar itu med sub-optimala detaljer i systemet från grunden istället för att bandagera gamla regler är det ett tecken på framgång, åtminstone i mina ögon :gremsmile:.

Men därav dyker ett par frågor upp jag inte riktigt hittat svar på bland forum och bloggar : magiska effekter.

Vad jag har förstått kommer ni skapa fler effekter, vilket förstås är exalterande, men jag är lite nyfiken på vad ni ska göra med dom existerande effekterna. Högst personligen tycker jag en del existerande effekter inte är helt genomtänkta.
Att nästan obesvärat spränga vilket föremål som helst, skicka galet effektiva blixtar från klar himmel som får även den vassaste bågskytt att sänka blicken, blända någon totalt handikappad, förbättra en dolk så den svider som ett storsvärd, osv...

Jag har alltid varit av åsikten att magi är som roligast när det kräver lite mer tankeverksamhet för att utnyttja effektivt. Exempelvis om "blända" inte bara är att man pekar på någon och säger "suck it!" utan synlig effekt, utan att man motsvarande frammanar ett ljusklot ovanför ens huvud med bländande styrka för dom med klotet i sitt synfält, till exempel.
Eller att istället för att bara rakt upp och ner göra sin dolk obxt6 vassare(?) tills den blir snarlik en star wars lightsaber, utan att man till exempel istället stärker metallen så kraftigt att en skicklig hantverkare kan slipa den långt vassare än normalt skulle vara funktionellt, osv...

Nu är ju smaken förstås som baken, och jag är övertygad om att det finns tonvis att fans som är helsålda på hur magieffekterna ser ut, men jag är nyfiken på eran take. Har ni funnit de magiska effekter som finns bra nog för att inte bråka med, eller har ni funderat på att gå igenom och ändra detaljer?

Om jag via slarv missat någon information om ämnet får någon insatt gärna läxa upp mig!

/blue

antorax

Swordsman
Jag håller med! Rätt många effekter (och aspekter för den delen) som jag inte riktigt gillar.

Håller tummarna för att detta kommer att fixas i Eon IV!

Har ni spelskapare exempel på omgjorda eller nya effekter? Och visst har ni sagt att ni skall behålla alla gamla aspekter?

Kaigon

Helmgast
Hejsan,

Det stämmer att magiska effekter inte riktigt varit på tapeten för varken forumet eller bloggen men för nästan ett år sedan startade jag en tråd där jag sökte input på det mesta kring magisystemet: https://www.rollspel.nu/threads/569921.html . Om jag inte missminner mig dök just effekter som explosion och blixt upp där.

Varje gång vi diskuterar en regel i Eon IV så frågar vi alltid oss själva "och hur funkar det med magi för detta?". Förhoppningsvis ska det få magisystemet att kännas mer sammanbundet till grundsystemet och även kanske undvika en del buggar.

När det kommer till effekterna i Eon IV så är en betydande del helt nya och även för de som liknar gamla effekter så är de alltid omgjorda på något sätt (om inte annat eftersom vi räknar magnituder på ett annat sätt).

För explosion hade jag några tankar här https://www.rollspel.nu/threads/59481 . Andra effekter som teleportering och blixt ligger fortfarande på ritbordet och kommer nog att återkomma i mer balanserade former och troligen för andra (mer svåralstrade) aspekter. Blända och andra synhindrande effekter kommer ha ett tydligt tak på hur mycket avdrag dessa ger (vilket bör tolkas som att man inte alltid är helt beroende av sin syn samt att dessa effekter inte tar bort synen till 100%).

Kaigon

Helmgast
Vi har inte tagit bort några aspekter men däremot har vi lagt till två:
Kosmotropi står för rymd/eter/vakuum och ligger i samma aspektgrupp som Helio-, Seleno- och Astrotropi.
Topotropi står för rum/utbredning/sträcka och ligger närmast Kronotropi rent abstraktions- och dimensionsmässigt.

Psykotropi har däremot ändrats en hel del och alla effekter som inte har med andar, själar och liknande har flyttats ut. Psykotropi kommer därmed bli mindre mainstream och mer likt teotropi, daimotropi och oneirotropi. Det har även varit "konstigt" att ingen annan magiker än en psykotropiker har kunnat orsaka Smärta hos folk (eftersom det inte går att transformera till psykotropi).

Här nedan är ett exempel på en läkande effekt. Notera att formatering och liknande är väldigt provisoriskt.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Sårläkning (F:2+2)
Aspekt: Biotropi
Omfång: En varelse
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Ett dygn
Ökar läkningstakten för Sår med [F/2].
</pre></div></div>
Förklaring: "F:2" betyder att 2 filament är det lägsta antalet man kan ha för att få en märkbar effekt. "+2" innebär att man måste öka filamanenten med jämna 2 för att förstärka effekten. "[F/2]" innebär att man får fram effekten (ökningen av läkningstakten) genom att ta antalet förbrukade filament och dela med två. Omfång beskriver vad som kan påverkas. Läkningstakt fungerar så att man ökar hur mycket man läker naturligt. De flesta har läkningstakt 1 och läker då 1 Sår per tidsenhet. En person med läkningstakt 3 läker då 3 Sår på samma tidsenhet (eller dela tidsenhetens storlek med 3 om man så vill).

Telephalsion

Swordsman
Jag hoppas vi får effekter som kan genomföras med flera olika aspekter. Exempelvis bör det vara möjligt med en stor mängd effekter att orsaka exempelvis hunger.

Biotropen kan överstimulera kroppen och således använda upp kroppens reserver.
Pyrotropen kan förbränna kroppens energi och således lämna kroppen i behov av mat.
Nekrotropen kan orsaka snabb förmultning i kroppens matspjälkning och således göra maten otjänlig för folk som föda.

Typ sånt. Iallafall, att orsaka smärta borde vara möjligt i flera aspekter, men det kanske är lättare i vissa.

Blue_UBBT

Veteran
Kul med ett (till skillnad från mitt) snabbt svar!

Allt låter ju väldigt lovande måste jag säga. Jag sneglade igenom länken du skickade och mycket riktigt togs fler av mina exempel upp, kul läsning.

Och jag blev väldigt intresserad av Topotropi! Har du möjlighet att dela med dig vad topotropiker ska kunna utföra för trix? :gremsmile:
Jag gissar att teleportering hamnar i den skolan istället för Ataxatropi...

Kaigon

Helmgast
Effekter som platsar inom Topotroi är teleportering som du nämner men även telekinesi, förstora, förminska, dimensionsförvrängning (typ en penningpung som är större på insidan än på utsidan), portaler och liknande. Därtill tillkommer meta-effekter som gör att man kan få effekter att breda ut sig i rummet, exempelvis eldhav, förtrollade platser eller en aura som följer en person och påverkar allt i dennes närhet. I förlängningen går det även att definiera om räckvidd och kanske använda magi via andeplanet eller "voodoo-dockor" (då vanligt magi bara når inom synhåll, grovt räknat).

Värt att notera är att area-effekten numera är en meta-effekt, däremot är de vanliga avståndseffekterna nu vanliga modifikationer på Besvärjaslaget. Ataxatropi kommer då inte ha någon av de klassiska meta-effekterna.