Jag är ett gammalt Eon fan. Från första stund jag tittat i Eons regelböcker har jag kommit överrens med spelet.
Men trots min förtjusning i Eon finner jag inte alla system i eon helt optimala. Detaljer är buskul och jag har alltid varit nyfiken och intresserad av hur olika spel hanterar strid och magi (speciellt då resterande situationer ofta mer beror på vad spelaren säger snarare än avancerade regler), men när inte allt för kritiska/relevant-för-alla strider gärna tar 40 minuter för de mindre insatta kan glädjen för systemet rubbas lite.
Det är delvis därför jag är oerhört sugen på Eon IV. Det verkar så lovande! När spelskaparna, gamla eonveteraner, tar itu med sub-optimala detaljer i systemet från grunden istället för att bandagera gamla regler är det ett tecken på framgång, åtminstone i mina ögon .
Men därav dyker ett par frågor upp jag inte riktigt hittat svar på bland forum och bloggar : magiska effekter.
Vad jag har förstått kommer ni skapa fler effekter, vilket förstås är exalterande, men jag är lite nyfiken på vad ni ska göra med dom existerande effekterna. Högst personligen tycker jag en del existerande effekter inte är helt genomtänkta.
Att nästan obesvärat spränga vilket föremål som helst, skicka galet effektiva blixtar från klar himmel som får även den vassaste bågskytt att sänka blicken, blända någon totalt handikappad, förbättra en dolk så den svider som ett storsvärd, osv...
Jag har alltid varit av åsikten att magi är som roligast när det kräver lite mer tankeverksamhet för att utnyttja effektivt. Exempelvis om "blända" inte bara är att man pekar på någon och säger "suck it!" utan synlig effekt, utan att man motsvarande frammanar ett ljusklot ovanför ens huvud med bländande styrka för dom med klotet i sitt synfält, till exempel.
Eller att istället för att bara rakt upp och ner göra sin dolk obxt6 vassare(?) tills den blir snarlik en star wars lightsaber, utan att man till exempel istället stärker metallen så kraftigt att en skicklig hantverkare kan slipa den långt vassare än normalt skulle vara funktionellt, osv...
Nu är ju smaken förstås som baken, och jag är övertygad om att det finns tonvis att fans som är helsålda på hur magieffekterna ser ut, men jag är nyfiken på eran take. Har ni funnit de magiska effekter som finns bra nog för att inte bråka med, eller har ni funderat på att gå igenom och ändra detaljer?
Om jag via slarv missat någon information om ämnet får någon insatt gärna läxa upp mig!
/blue
Men trots min förtjusning i Eon finner jag inte alla system i eon helt optimala. Detaljer är buskul och jag har alltid varit nyfiken och intresserad av hur olika spel hanterar strid och magi (speciellt då resterande situationer ofta mer beror på vad spelaren säger snarare än avancerade regler), men när inte allt för kritiska/relevant-för-alla strider gärna tar 40 minuter för de mindre insatta kan glädjen för systemet rubbas lite.
Det är delvis därför jag är oerhört sugen på Eon IV. Det verkar så lovande! När spelskaparna, gamla eonveteraner, tar itu med sub-optimala detaljer i systemet från grunden istället för att bandagera gamla regler är det ett tecken på framgång, åtminstone i mina ögon .
Men därav dyker ett par frågor upp jag inte riktigt hittat svar på bland forum och bloggar : magiska effekter.
Vad jag har förstått kommer ni skapa fler effekter, vilket förstås är exalterande, men jag är lite nyfiken på vad ni ska göra med dom existerande effekterna. Högst personligen tycker jag en del existerande effekter inte är helt genomtänkta.
Att nästan obesvärat spränga vilket föremål som helst, skicka galet effektiva blixtar från klar himmel som får även den vassaste bågskytt att sänka blicken, blända någon totalt handikappad, förbättra en dolk så den svider som ett storsvärd, osv...
Jag har alltid varit av åsikten att magi är som roligast när det kräver lite mer tankeverksamhet för att utnyttja effektivt. Exempelvis om "blända" inte bara är att man pekar på någon och säger "suck it!" utan synlig effekt, utan att man motsvarande frammanar ett ljusklot ovanför ens huvud med bländande styrka för dom med klotet i sitt synfält, till exempel.
Eller att istället för att bara rakt upp och ner göra sin dolk obxt6 vassare(?) tills den blir snarlik en star wars lightsaber, utan att man till exempel istället stärker metallen så kraftigt att en skicklig hantverkare kan slipa den långt vassare än normalt skulle vara funktionellt, osv...
Nu är ju smaken förstås som baken, och jag är övertygad om att det finns tonvis att fans som är helsålda på hur magieffekterna ser ut, men jag är nyfiken på eran take. Har ni funnit de magiska effekter som finns bra nog för att inte bråka med, eller har ni funderat på att gå igenom och ändra detaljer?
Om jag via slarv missat någon information om ämnet får någon insatt gärna läxa upp mig!
/blue