Re: Aktivitet på forum... [vagt OT]
Tja, jag har viss träning i subkreationism... äh, vafan, jag måste få gå off-topic först.
Om jag skulle spelat i Chronopia skulle jag också gett mig på de Hängivna, men inte med motorsåg utan med skalpell. Problemet är att först framstår de som renlighetsivrande rasistfascistiska galningar (berättaren, gamle Benni Krok, har ett tvättäkta judiskt namn, kommer från en minoritetskultur som dyrkar kosmosets skapargud och kan visa en tatuering från sitt koncentrationsläger - är det INGEN annan som tycker att Bill King var lite VÄL övertydlig där) men sedan blir de någon standardvariant på den framåttrampande mörkerarmén, som plockat ur en extra usel DragonLance-modul, och själva VITSEN med dem är liksom borta.
Jag skulle haft kvar dem, och de skulle ïnte alls varit demondyrkare och sådan skit, utan de skulle varit en kult(ur) inriktad på lag, ordning, reda, MORAL, och Mänskligheten Yber Alles.
Sedan skulle jag spunnit vidare på cyberpunken. Face it, Chronopia är 'zauberpunk', fantasy med cyberpunk-teman. Style over substance - det spelar ingen ROLL att det inte finns någon subtans, någon mening bakom saker och ting, för det är ett poserande för poserandets skull. Jag skulle behållit de speltekniska 'koboldismerna', för vad är det för kul med poserandet om man inte får ha Stora Svärd och Feta Spells. (Fast som den aleofila gamistiska jävel jag är skulle jag röjt spettet med alla dessa utvecklings-moduler, eftersom yrken och liknande grejer där rubbar spelets interna coolhetsbalans - vem vill vara tjuv när man kan vara gravplundrare? Grrrr...)
Ähum. Back to Gondica.
Jag tror det kan vara relaterat till inställningen till Vad Spel Är: i dina dueller med Krille (Allihop nu, till signaturmelodin till
Itchy&Scratchy: 'They fight - and fight/they fight and fight and fight...') har vi Historien kontra Världen som det som har betydelse. Jag är en Världs-pulare liksom Krille, och, tror jag, Anders, så det kanske är lätt för mig att se sprickorna, att täta dem, och att göra mig redo för pumpernickling*, denna mycket speciella procedur.
Men allvarligt, det kanske behövs några berättargenier som letar efter historier som passar på de teman som finns i Gondica.
Och det kanske BEHÖVS snorungar som frågar om tuffare vapen. I Gondica finns varelser som är mycket starkare än människor som har intresse av effektiva skjutvapen - varför har ingen byggt rövgröva musköter för försäljning till minotaurer? till kentaurer som vill jaga stäppens megafauna? I vår värld fanns extensiva experiment med flerpipiga krutvapen mycket tidigt, som misslyckades på grund av bristande teknologi, men ändå var vagt användbara. Var är de någonstans? Gondica har super-smeder...
Det behövs folk som undrar om hur man spelar dvärgar i Gondica (jag har ett dumt projekt med dvärgar, orcher och alver i Gondica... påminn mig, eller ännu bättre, gör något själv) eller som skickar in kryptiska kobold-mekanismer. Det behövs folk som frågar hur mycket Virtus man förlorar på att mörda en hel by, vad man gör om man vill att skurkar och skall ha en chans att stila, och som vill göra mystagoger mer lika jedi-riddare (kan man göra ljus med fluxmagi, borde man väl kunna göra laser... Darth Vader som aristosof... Yoda som, äh, jag vet inte, nån vis liten ghondisk faungumma... Mystagogen Obiwan ser sitt första Gröna Skepp: 'Det där är ingen
ö').
Vafan, en av spelets skurk-grupper har ett namn som är ett injoke (aristosof betyder bokstavligen 'besserwisser') och deras mest berömda gimmick-vapen kommer från 'Pirates of Darkwater', en He-Man liknande tecknad serie från Hanna-Barbera!
DET HÄR SPELET BEHÖVER FOLK SOM INTE ÄR SÅ FÖRBANNAT SERIÖSA!
Så jag har nog närmat mig din uppfattning... men ärligt talat, grundproblemet är nog att vi är för få. Små grupper av spelare tenderar att vara dedikerade, noggranna, alldeles för seriösa - med lysande undantag, förstås. Det vet jag efter att ha varit en fan av alldeles för många 'små' spel, från Khelataar till Nephilim. Vi behöver några galningar, visst... men vi behöver än mer en stor mängd normala gamers.
Klart och särskilt slut.
Nightowl
PS: Om man sätter draktänder på en treudd händer inget med vare sig skada eller STY-krav. Däremot imponerar det stort på andra tritoner. Du får +2 snäpps bonus på alla UTS-baserade slag.
Och alla drakar som fiender.
DS.
*Pumpernickling, pumpernickel-principen: Att bli av med grejer man inte gillar i en fiktiv värld genom att förklara dem utifrån världens interna konflikter. Uppstod på Lancelot-listan i Khelataar-diskussioner. Ett exempel: Jag tycker INTE om Dag Stålhandskes medicin-artikel på
www.rollspel.com eftersom den alls inte tar hänsyn till religionens och därmed den religiösa magins inflytande på medicinen. Min pumpernickling är att i verkligheten fanns ett ideologiskt gap mellan läkare - som inte petade i kroppar med knivar och sådant äckligt, och var de som utvecklade teorier om medicin - och kirurger, som var ute i verkligheten och rev i folks innanmäten. I Gondica fanns en liknande klyfta mellan akademisk medicin och mystagogernas helande, som går tillbaka till azuliska kontra daladhisk medicin, och gör att man har två parallella teorier för hur kroppen fungerar. Teoretikerna på bägge sidor utnyttjar därför inte varandras kunskaper. Enskilda bya-mystagoger och fältskärer har inga sådana skrupler - de försöker rädda liv, punkt slut.