Nekromanti gamla mutant och mutant2 borde ha ett eget forum..

Krille

Super Moderator
"är jag ensam om att tycka att detta eminenta rollspel borde ha ett eget forum???"

Nej, du är inte ensam. Däremot är du inte tillräckligt många.

Se på det på det här sättet: Gondica- och Gemini-forumen är nästan döda, och då talar vi ändå om två stycken relativt levande rollspel (Mutant är trots allt fossilt sedan mer än ett decennium tillbaka, medan liken efter Gondica och Gemini fortfarande rycker lite). Det är nästan ingen aktivitet på dem. Det har varit två trådar om Mutant sedan i vintras.

Med ledning av den aktiviteten, vad får dig att tro att aktiviteten skulle bli högre på ett eget forum?

Rising

Vila i frid
Aktivitet på forum... [vagt OT]

Jag håller med Krille om att antalet forum inte direkt behöver utökas. Dock tror jag faktiskt att ett Mutantforum skulle ha mer aktivitet än vad det är på tex. Gondicaforumet. Grejen är att jag egentligen inte tror att aktiviteten på ett forum är direkt knutet till hur pass "levande" eller "dött" ett rollspel är. Gondica spelas nog i en rätt hög grad i stugorna därute, men att många som älskar det spelet (tex. jag) ändå inte har mycket att skriva på gondicaforumet beror på helt andra saker.

Grejen är att Gondica inte är ett särskilt "skvallrigt" rollspel. Världen är sammansatt och reglerna gedigna, vilket lämnar mycket litet utrymme för diskussioner i stil med: "om jag byter ut uddarna på min treudd mot draktänder, hur mycket mer gör den i skada?" eller "jag har hittat på ett nytt monster, vad tycker ni?" eller "hej, vår spelgrupp tänkte döda alla i en by på 6000 invånare. Hur skulle ni gå till väga?" eller liknande.

Faktum är att de allra längsta, livligaste och bästa diskussionerna jag deltagit i här på forumet som oftast har börjat med att någon skrivit ett anspråkslöst och skvallrigt inlägg. Vår diskussion om det "osynliga kontra synliga monstret" började, om jag inte missminner mig, med en undran om "vad skulle ni vilja se i en nyutgåva av Kult? Jag skulle vilja se detaljerade relger för automatkarbiner" typ.

Det är den där sortens små och lättsamma inlägg som avgör om ett forum blir välbesökt eller inte. Den som skriver ett jättesmart inlägg från början och postar det, han får finna sig i att folk läser vad han har skrivit och säger "jäpp, det stämmer" och sedan blir det inte direkt något mer sagt i ämnet. De rastlösa inläggen som verkar vara skrivna med ena handen bläddrandes mellan de snygga bilderna i regelboken, de bjuder däremot upp till funderingar och ifrågasättanden, och det är de som sedan kan utvecklas till levande, intressanta diskussioner.

Gondica är ett väldigt "vuxet" spel i den bemärkelsen att man som spelledare känner att man inte kan hitta på så mycket utan att man ställer till det för hela världsordningen. Jag gillar visserligen komplexiteten när jag spelar spelet, men det dödar effektivt alla mina försök att skriva inlägg på Gondicaforumet.

Världen i Mutant är däremot väldigt lös och skvallrig. Du har en helt annan rörelsefrihet att hitta på egna mutationer, monster och fordon. Man behöver inte känna att man kan göra bort sig om man skulle skriva ett Mutantinlägg på samma sätt som man kan göra till exempel Vampire. -Ett spel som åtminstone i mina ögon har alldeles för mycket bakgrundsinfo och blajinfo. Har man endast regelböckerna vet man ju inte ens vad de andra vampyrdiggarna jiddrar om.

Så jag tror iofs att ett Mutantforum skulle kunna vara ganska välbesökt, även om jag föredrar att vi har kvar det antalet forum som vi har nu.

/Rising

Rosen

Myrmidon
Re: Aktivitet på forum... [vagt OT]

"om jag byter ut uddarna på min treudd mot draktänder, hur mycket mer gör den i skada?"

Motfråga: Hur många snäpp i Styrka behöver du då för att kunna lyfta den? (-:

Gondica är ett väldigt "vuxet" spel i den bemärkelsen att man som spelledare känner att man inte kan hitta på så mycket utan att man ställer till det för hela världsordningen.

Beror väl lite på vad man vill hitta på, men Pangaia är också en av Rollspelssveriges geografiskt största kontinenter (finns lite siffror här) och den är inte speciellt noggrannt detaljbeskriven, varken i Vidonia eller utanför - just för att den ska vara öppen för egna konstruktioner.
Då ska du prova att skriva nåt till Khelataar; där kan man knappt slänga in en by utan att det påverkar nåt annat...

Håller med om att gamla Mutant borde kunna inbjuda till ganska fria diskussioner, även om jag misstänker att merparten skulle bli det gamla vanliga reprint- och rättighetssnacket.

--
Åke

Nightowl

Champion

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Gondica är ett väldigt "vuxet" spel i den bemärkelsen att man som spelledare känner att man inte kan hitta på så mycket utan att man ställer till det för hela världsordningen.

<hr></blockquote>

Tala för dig själv du!/images/icons/grin.gif

Som synes av mängden artiklar och annat 'stuff' som det står 'Erik Sieurin' (mitt riktiga namn) på och man kan hitta på Rävspels hemsida, så har jag inga som helst problem att utvidga Gondica, att hitta på nya företéelser, att försöka förklara andra som redan finns, och utveckla de tredje.

Inget jag har skrivit har föranstaltats av någon 'beställning' från Anders' eller Åkes sida. Jag kom på idéer som jag tyckte passade och skrev dem.

Som Åke sade nedan är också vissa delar av världen mycket underutvecklade - geografi, t.ex.

Själv tror jag att aktiviteten på Gondica-forumet beror på att folk inte spelar det in någon enorm utsträckning. Efter att ha sysslat med mailinglistor för marginalspel i över sex åt vet jag att det behövs en STOR kritisk massa av passiva läsare för att skapa en aktiv mängd debattanter - 95% är passiva, och om man har säg 200 pers som regelbundet läser forumet (kolla hur många som LÄSER posterna också) blir det 10 aktiva pers... som spelar andra spel, har parallella intressen, blir sjuka, har så mycket att göra på jobbet så att de inte kan ta två timmars lunchrast och läsa forum (vad, jag?)...

Så jag håller inte riktigt med. Däremot är mycket annat i ditt brev på pricken, i synnerhet det där med det klartänkta, genialiska brevet som inte får någon respons. För att få respons bör inlägg gärna vara korta, spontant utkastade, otroligt generella (så de applicerar på så många som möjligt), inte kräva några kunskaper (åtminstone synbarligen, man uttalar sig ju hellre om något man är säker på) , osv.

Nightowl, som kan lova lite Gondica-överraskningar senare i år. Nix, inte Bestiariet, det vet ni ju redan om.

Rising

Vila i frid

"Som synes av mängden artiklar och annat 'stuff' som det står 'Erik Sieurin' (mitt riktiga namn) på och man kan hitta på Rävspels hemsida, så har jag inga som helst problem att utvidga Gondica, att hitta på nya företéelser, att försöka förklara andra som redan finns, och utveckla de tredje.

Inget jag har skrivit har föranstaltats av någon 'beställning' från Anders' eller Åkes sida. Jag kom på idéer som jag tyckte passade och skrev dem."

Mmm, men du är ju inte direkt vem som helst, heller. (och det hoppas jag tas som en komplimang) Själv känner jag att Gondicas värld är lite för välbeskriven för att jag skall våga fantisera ihop något (tja, det är i vart fall för detaljerat för att jag ska våga posta dessa påhitt här på forumet). Jamenar, jag hann inte ens läsa färdigt Chronopia-boken innan jag visste att jag skulle skippa de hängivna, vampyrerna och dimalverna, införa ankor och kattmänniskor och slutligen ta bort en massa koboldism och göra det till ett socialt rollspel istället. Där behövde jag inte bry mig, för Chronopia är ingen trovärdig, intrikat värld. Kejsaren är där för att han är häftig, inte för att han är en regent i trovärdig bemärkelse. Samma sak gäller för allting i det rollspelet. Jag kan alltså ta bort den gigantiska militärmakten som "de hängivna" utgör och ändå ha ett precis lika "vettigt" rollspel som alla andra. Således är mitt Chronopia inte så olikt någon annans för att vi inte skall kunna diskutera spelteknik och skrönor med varandra.

Så funkar det ju inte riktigt i ett spel som Gondica. Världen är inte full av "förbjudna zoner" som kan innehålla lite vad som helst. Får man för sig att ta bort minotaurerna så får man raskt skriva om hela rollspelet från scratch. Det är väl en sak att killar som du vet vad man kan göra och var någonstans det finns luckor att fylla, men för klantar som jag själv känns det inte som om jag kan ta några djärva steg i någon riktning utan att jag med ens trampar någon på tårna.

Nå, jag är nöjd och glad över att spela spelet som det är. Väldigt nöjd faktiskt. Mina spelare också. Jag älskar dessutom att läsa diskussionerna på Gondicaforumet (det var tack vare dem jag hittade till www.rollspel.nu överhuvudtaget) men jag skulle aldrig våga mig in i dem och börja debattera. Tror inte att jag är helt ensammen, faktiskt.

(Fast nu blir jag faktiskt sugen på att skriva några helvilda artiklar som ni Gondica-kännare kan leta fel i och påpeka hur dumma de är. Om inte annat så ökar det väl förhoppningsvis trafiken på forumet. Vem vet, jag kanske kan axla rollen som snorig unge och skriva puckade inlägg som andra sedan kan spinna vidare på?) :^D

/Rising

Storuggla

Champion

Vem vet, jag kanske kan axla rollen som snorig unge och skriva puckade inlägg som andra sedan kan spinna vidare på?) :^D

Om de går på det när det står Rising som signatur, då får de skylla sig själva ^_^
Jag är inte hundra på vad jag menar med det, men det lät bra när jag brölade det i morse o.o;;

Storuggla, brölar sällan på kvällen

Steverud

Veteran
är jag ensam om att tycka att detta eminenta rollspel borde ha ett eget forum???

Nu vet jag inte hur populärt det är att göra reklam för andra forum är men det finns en mycket aktiv Mutant-lista på Yahoogroups, uk.groups.yahoo.com/group/mutant/. Den var varit tyst nu ett par veckor men 10-20 brev i veckan är inget ovanligt. (Det finns en Mutant2-lista också men den är död och resultatet av företagsuppköp etc. som Yahoogroups har gjort. Tvåan kommer ifrån att det fanns två listor som hette mutant och en således var tvungen att byta namn.)

Så skaka cryokölden ur dina lemmar och sätt bestämt ned din känga i Pyris lerjord och gör din stämma hörd - här eller på mutantlistan. Bästa sättet att få ett forum skapat är att man dränker det befintliga i debatter.

havve

Veteran
krille du anser att mutant är ett dött rollspel, jag anser att det lever i allra högsta grad.. sen vet jag ingenting om gondica eller gemini mer än det min käre vän storuggla har berättat om det.... därför kan jag varken rosa eller risa dessa rollspel....
jag tror iof att mutantforumet skulle kunna få en del seriösa inlägg utöver de gamla vanliga reprintinläggen....
men detta är bara vad jag tror, jag kan juh ha fel /images/icons/devil.gif

Krille

Super Moderator
Statistik

"krille du anser att mutant är ett dött rollspel, jag anser att det lever i allra högsta grad.."

Jupp, jag anser att Mutant är dött:

* Rättigheten ligger hos ett företag som inte är intresserade av att göra något med det.
* Det kommer inte ut något nytt till det.
* Som följd därav finns det inte ute i butiken.
* Därmed sker det heller ingen nyrekrytering.
* Och på grund av det så är det bara "gamla stofiler" som spelar det.

Slutsats: det är dött. Att du och andra säkerligen har snorkul med det trots detta betvivlar jag inte en sekund, men jag anser att man inte kan utgå från enskilda grupper när man bedömer hur levande ett spel är. Det är som att titta på försäljningsstatistiken under december 2000 i en butik och dra slutsatsen att Västmark är Sveriges mest säljande rollspel.

Nightowl

Champion

Tja, jag har viss träning i subkreationism... äh, vafan, jag måste få gå off-topic först.

Om jag skulle spelat i Chronopia skulle jag också gett mig på de Hängivna, men inte med motorsåg utan med skalpell. Problemet är att först framstår de som renlighetsivrande rasistfascistiska galningar (berättaren, gamle Benni Krok, har ett tvättäkta judiskt namn, kommer från en minoritetskultur som dyrkar kosmosets skapargud och kan visa en tatuering från sitt koncentrationsläger - är det INGEN annan som tycker att Bill King var lite VÄL övertydlig där) men sedan blir de någon standardvariant på den framåttrampande mörkerarmén, som plockat ur en extra usel DragonLance-modul, och själva VITSEN med dem är liksom borta.

Jag skulle haft kvar dem, och de skulle ïnte alls varit demondyrkare och sådan skit, utan de skulle varit en kult(ur) inriktad på lag, ordning, reda, MORAL, och Mänskligheten Yber Alles.

Sedan skulle jag spunnit vidare på cyberpunken. Face it, Chronopia är 'zauberpunk', fantasy med cyberpunk-teman. Style over substance - det spelar ingen ROLL att det inte finns någon subtans, någon mening bakom saker och ting, för det är ett poserande för poserandets skull. Jag skulle behållit de speltekniska 'koboldismerna', för vad är det för kul med poserandet om man inte får ha Stora Svärd och Feta Spells. (Fast som den aleofila gamistiska jävel jag är skulle jag röjt spettet med alla dessa utvecklings-moduler, eftersom yrken och liknande grejer där rubbar spelets interna coolhetsbalans - vem vill vara tjuv när man kan vara gravplundrare? Grrrr...)

Ähum. Back to Gondica.

Jag tror det kan vara relaterat till inställningen till Vad Spel Är: i dina dueller med Krille (Allihop nu, till signaturmelodin till Itchy&Scratchy: 'They fight - and fight/they fight and fight and fight...') har vi Historien kontra Världen som det som har betydelse. Jag är en Världs-pulare liksom Krille, och, tror jag, Anders, så det kanske är lätt för mig att se sprickorna, att täta dem, och att göra mig redo för pumpernickling*, denna mycket speciella procedur.

Men allvarligt, det kanske behövs några berättargenier som letar efter historier som passar på de teman som finns i Gondica.

Och det kanske BEHÖVS snorungar som frågar om tuffare vapen. I Gondica finns varelser som är mycket starkare än människor som har intresse av effektiva skjutvapen - varför har ingen byggt rövgröva musköter för försäljning till minotaurer? till kentaurer som vill jaga stäppens megafauna? I vår värld fanns extensiva experiment med flerpipiga krutvapen mycket tidigt, som misslyckades på grund av bristande teknologi, men ändå var vagt användbara. Var är de någonstans? Gondica har super-smeder...

Det behövs folk som undrar om hur man spelar dvärgar i Gondica (jag har ett dumt projekt med dvärgar, orcher och alver i Gondica... påminn mig, eller ännu bättre, gör något själv) eller som skickar in kryptiska kobold-mekanismer. Det behövs folk som frågar hur mycket Virtus man förlorar på att mörda en hel by, vad man gör om man vill att skurkar och skall ha en chans att stila, och som vill göra mystagoger mer lika jedi-riddare (kan man göra ljus med fluxmagi, borde man väl kunna göra laser... Darth Vader som aristosof... Yoda som, äh, jag vet inte, nån vis liten ghondisk faungumma... Mystagogen Obiwan ser sitt första Gröna Skepp: 'Det där är ingen ö').

Vafan, en av spelets skurk-grupper har ett namn som är ett injoke (aristosof betyder bokstavligen 'besserwisser') och deras mest berömda gimmick-vapen kommer från 'Pirates of Darkwater', en He-Man liknande tecknad serie från Hanna-Barbera!

DET HÄR SPELET BEHÖVER FOLK SOM INTE ÄR SÅ FÖRBANNAT SERIÖSA!

Så jag har nog närmat mig din uppfattning... men ärligt talat, grundproblemet är nog att vi är för få. Små grupper av spelare tenderar att vara dedikerade, noggranna, alldeles för seriösa - med lysande undantag, förstås. Det vet jag efter att ha varit en fan av alldeles för många 'små' spel, från Khelataar till Nephilim. Vi behöver några galningar, visst... men vi behöver än mer en stor mängd normala gamers.

Klart och särskilt slut.

Nightowl

PS: Om man sätter draktänder på en treudd händer inget med vare sig skada eller STY-krav. Däremot imponerar det stort på andra tritoner. Du får +2 snäpps bonus på alla UTS-baserade slag.

Och alla drakar som fiender.
DS.

*Pumpernickling, pumpernickel-principen: Att bli av med grejer man inte gillar i en fiktiv värld genom att förklara dem utifrån världens interna konflikter. Uppstod på Lancelot-listan i Khelataar-diskussioner. Ett exempel: Jag tycker INTE om Dag Stålhandskes medicin-artikel på www.rollspel.com eftersom den alls inte tar hänsyn till religionens och därmed den religiösa magins inflytande på medicinen. Min pumpernickling är att i verkligheten fanns ett ideologiskt gap mellan läkare - som inte petade i kroppar med knivar och sådant äckligt, och var de som utvecklade teorier om medicin - och kirurger, som var ute i verkligheten och rev i folks innanmäten. I Gondica fanns en liknande klyfta mellan akademisk medicin och mystagogernas helande, som går tillbaka till azuliska kontra daladhisk medicin, och gör att man har två parallella teorier för hur kroppen fungerar. Teoretikerna på bägge sidor utnyttjar därför inte varandras kunskaper. Enskilda bya-mystagoger och fältskärer har inga sådana skrupler - de försöker rädda liv, punkt slut.

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Så skaka cryokölden ur dina lemmar och sätt bestämt ned din känga i Pyris lerjord och gör din stämma hörd - här eller på mutantlistan. Bästa sättet att få ett forum skapat är att man dränker det befintliga i debatter.

<hr></blockquote>

Exakt. Listan är aktiv, den finns redan, den är etablerad. Jag skulle hellre se att folk tar sig dit för exklusiva Mutant-debatter och ökar medlemsantalet, för ju större kritisk massa ett debattforum har (även ett som inte är ett forum i teknisk mening) desto intressantare blir det. Att splitta uppmärksamheten kan inte för NÅGOT gott med sig.

Om någon INTE är Mutant-fanatiker och vill ha 10-20 brev i veckan (man kan också välja att få dem som en 'digest', eller gå in på nätet och läsa dem - det sista är PRECIS som ett forum) kan man ju snacka om det här.

Nightowl

Axelsson

Warrior
Kan ni inte...

..fortsätta den här intressanta disskussionen på Gondica-forumet istället? Hade det inte varit för att jag kikar igenom alla forum ibland hade jag missat den!

/Mattias

Nightowl

Champion
Re: Kan ni inte...

So 'orry, mate, men jag vet inte riktigt om det ÄR en Gondica-diskussion, verkligen... Det är svårt att flytta hela trådar när man inte är moderator, så hur flyttar man diskussioner?

(Not: En hänvisning till tråden funkar halvdant. De flesta orkar inte läsa medskickade filer eller kolla in andra trådar via länkar, eller andra grejer via länkar heller, verkar det som. Men man kan ju försöka?)

Nightowl, tror fortfarande vi är för få...

Gardener

Champion
Re: gamla mutant och mutant2 borde ha ett eget for

Visst vore det trevligt om just ens eget favoritrollspel fick ett eget forum, men för den skull kan vi inte öppna ett forum för det. Skulle vi öppna forum efter den principen skulle vi ha hundratals forum här, och ingen skulle skriva nånting i nåt av dem. Inte ens jag får de forum jag vill ha (vilket märks ganska tydligt med att vi inte har just ett mutant-forum då det är ett av mina favoritspel) men jag lider inte ändå eftersom jag inte ens förstår problemet med att det inte skulle gå att skriva inlägg på ett ställe bara för att titeln längst upp inbegriper fler saker än just det jag vill skriva om. Dvs, det går alldeles utmärkt att skriva om mutant i SF-rollspelsforumet eftersom Mutant är just ett SF-rollspel.

Som tillägg till detta har vi på www.rollspel.nu en ypperlig samarbetspartner i hemsida Pyris Patrioter som är en riktig guldgruva för Mutant 2-spelare där det dessutom finns forumsystem där det diskuteras en del. URL: http://mutant2.rollspel.nu
Och det finns ju som tidigare nämnts ett par mutant-mailinglistor också.

Rickard

Urverk speldesign
Borde vara med i FAQ:en [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som menar att frågan om att vissa rollspel ska få ha ett eget forum

P Lex

Warrior
Finns redan

Det finns redan två bra forum för Mutant (Mutantlistan och Pyris Patrioter) som fungerar utmärkt så varför starta ett nytt forum på rollspel.nu? De som verkligen är intresserade av Mutant har nog inga problem med att leta sig dit.

Weatherman

Hero
Re: Kan ni inte...

Vafan! Första vettiga Gondicadiskussionen på ett tag och den pågår på sf-forat! /images/icons/hairy.gif
Å andra sidan bevisar inte detta att en stor mängd av forum är onödigt; diskussionerna smiter ju iaf. över genre- och regelverksgränser...

/Mats som vill ha ett enda jättelikt forum! (fast å andra sidan; kanske inte...)

ps. Är det någon som har en aning om varför den här '/images/icons/hairy.gif' smileyn heter 'hairy'? Jag fattar då inte...