Nekromanti Gammal fråga igen

Troberg

Sinister eater
Det här har diskuterats förut, men svaret är en färskvara, så here we go again:

Vilken virusdödare är bäst för Windows?

Jag vill ha en som är gratis, funkar på server-versionerna av Windows, lastar ner datorn minimalt och skapligt effektiv. Är den dessutom fri (dvs under GPL eller liknande) så är det ännu bättre.

När vi ändå håller på, någon som har ett alternativ till AdAware, eftersom den blivit bloatad och dessutom inte funkar ordentligt på Win2k Server? Samma principer som ovan.

Krille

Super Moderator
Jag har tyvärr bara erfarenhet av dem man betalar för, och av dem råkar jag tycka bäst om Norman Antivirus.

Norsk mjukvara ftw!

Troberg

Sinister eater
Jag svarar på min egen fråga

OK, nu har jag hittat några som verkar attans bra hittills. Gratis, öppna, smidiga, säkra, snälla mot datorn och uppdaterar automatiskt sina signaturdatabaser. De samverkar dessutom, så det borde göra att de tar ännu mindre resurser (ClamWin har inte realtime access scan, men får det via WinPooch). Att de dessutom är smidiga att installera och inte tar kontroll över hela jäkla maskinen gör inte saken sämre.

Virusdödare: ClamWin
Spywaredödare: WinPooch

Enda jag inte gillar hittills är att ena av dem (kommer inte ihåg vilken) kräver en omstart av datorn efter installation (Hittills är jag upp i 24 omstarter på den här datorinstallationen, för windows, servicepacks och program. På Linux är motsvarande siffra 1 (efter installation innan första inloggningen)...).

solvebring

Superhero
AdAware, jag kör med SuperAntiSpyware som jag tycker fungerar väldigt bra. Rekommenderades bland annat av Expressen vad jag vill minnas. Finns liksom AdAware i helt fri version för hemanvändare.

Kan dock ingenting om den säkerhet du söker för att hålla servers cleana...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Själv använder jag Spybot Search & Destroy, som är helt gratis (finns ingen köpversion) och tar hemskt lite systemresurser.

http://www.spybot.info/

Troberg

Sinister eater
Re: Jag svarar på min egen fråga

Jag tar, för tillfället, tillbaka min rekommendation av WinPooch. Den har potential, men den nuvarande versionen blåskärmar ibland Win2000 Server, vilket är vad jag kör på maskinen ifråga. Den tenderar också att göra startmenyn lite seg.

Vänta ett tag (säg till nästa större versionssteg) och testa den då istället.