DoD Gammal nybörjare försöker komma tillbaka...

Theo

Hero
DoD23 framstår (baserat på läsning, jag har inte spelat det) som väldigt annorlunda i känsla jämfört med Expert, i alla fall vad gäller sådant som strid och strapatser. Man tar mycket skada snabbt och rustningar skyddar dåligt men i gengäld läker man blixtsnabbt. Dynamiken för sådant verkar påminna mer om D&D 5E än om gamla Drakar. Om det sen är bra eller dåligt är förstås en smaksak.

Edit: öht verkar nya DoD mycket mindre simulationistiskt än gammal-Drakar och med mer abstrakta och "speliga" mekaniker.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jag är böjd att hålla med @zonk vill du spela expert så kör!
Jag har spelat båda och en fördel med DoD23 (inte minst för nybörjare) är att det går mycket snabbare att skapa en karaktär, färre och bredare färdigheter är väl iofs en smaksak, men det gör att alla rollpersoner blir användbara i alla typer av äventyr.

Organ

Out of time, out of mind
DoD23 framstår (baserat på läsning, jag har inte spelat det) som väldigt annorlunda i känsla jämfört med Expert, i alla fall vad gäller sådant som strid och strapatser. Man tar mycket skada snabbt och rustningar skyddar dåligt men i gengäld läker man blixtsnabbt. Dynamiken för sådant verkar påminna mer om D&D 5E än om gamla Drakar. Om det sen är bra eller dåligt är förstås en smaksak.

Edit: öht verkar nya DoD mycket mindre simulationistiskt än gammal-Drakar och med mer abstrakta och "speliga" mekaniker.
Jag både håller med och inte. Sant är att DoD23 har en helt annan feeling än DoDE. Du räknar själv upp ett par av de största skillnaderna ovan. Men jag tycker att 23an snarare jackar in i riktigt gamla DoD, dvs DoD1-2, än D&D5.

Theo

Hero
Jag både håller med och inte. Sant är att DoD23 har en helt annan feeling än DoDE. Du räknar själv upp ett par av de största skillnaderna ovan. Men jag tycker att 23an snarare jackar in i riktigt gamla DoD, dvs DoD1-2, än D&D5.
Det må så vara. :) DoD 3 (2,5? svarta lådan anno 85) och Expert är de äldsta versioner jag har något förhållande till.

Rangertheman

Myrmidon
Håller med! Jag har bland annat kört gamla Svart duell, och det var i stort sett bara att dividera alla procentvärden med 5, så var det klart att köra.

Theo

Hero
Svart Duell är från Expert-eran dock, även om det är skrivet för grundreglerna. (Edit: fast det är förstås möjligt att DoD23 faktiskt är ett mer passande system för ett äventyr som Svart Duell än gammal-Drakar var.)

Ram

Skev
Jag tror det beror lite på vilket typ av äventyr som man vill ha. Döda skogen är ett mycket trevligt äventyr som är lite öppnare så till vida att man får knalla runt lite som man vill. Lite som ett Marsklandet i miniatyr. Det är också lite svårt i vissa delar runt en speciell magiker. Ett äventyr som Dimön är i princip en dungeon att utforska.