"Ska man satsa på D&D6 eller finns det nåt annat att rekomendera till några som knappt kommer ihåg hur man gör? Tips tack! "
Jag får väl gå mot strömmen och säga att jag rekomenderar DoD6.Det du först måste göra innan du ev. köper senaste version är att svara på några frågor
1. Är levelsystem något som du inte kan acceptera. Är det inte det så lär du bli besviken på DoD6 då grundreglerna är nivåbaserade. Det är dock viktigt att påpeka att det skall komma ut Expertregler före jul där det finns regler för att spela utan nivåer/levlar. Så om du inte accpeterar levlar så kan DoD6 trots allt vara något för då DoD6expert kommit ut.
2. Vill du köpa tillbehör? om du vill det skall du vara medveten om att tillbehör dvs rollformulär, äventyr, moduler m.m. gamla DoD-versioner endast går att få tag på via antikvariat, Tradition har den en del moduler kvar till DoD5. Det är dock DoD6 som är framtiden och det som kommer att vara lättast att få tag på tillbehör till.
3. Stör du dig på de regelbuggar som i DoD2 och EDD? Om du gör dig det så lär du störa dig på DoD6. Vad jag försöker säga är att DoD6 inte täcker allt och du som SL behöver kunna lösa en del själv samt inte har något emot att göra egna husregler men det är som det alltid har varit i DoD.
Själv så stör jag mig inte på nivåer, jag vill köpa nytt. Regelbuggar vill jag iofs helst slippa men jag tycker det nya magi- och religionssystemet väger upp dem.
Vad är då bra med DoD6
* magisystemet, mycket enklare och bättre än det gamla
* regler för religion och präster finns med och är bra och tillför ett nytt element till DoD.
* Den spelvärlden Trudvang verkar bli riktigt bra, finns dock ingen "världsbok" utan Trudvang har presenterats i omgångar via modulerna Vildhjarta, Jorges bestarium samt den nysläppta Snösaga.
* Den nya stridssytemet med stridskapacitet som medför en större flexibilitet.
Om du inte varit på Riotminds hemsida så tycker du bör gå dit. En viss uppfattning om DoD6 och Trudvangs stämning kommer du få. Du kommer dit genom att klicka
här.