Nekromanti Gammal nybörjare

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
Hej, råkade dyka på mina gamla D&D boxar (grundboxen & Expert tror jag) i förrådet häromdan och tänkte: vafasen man kanske skulle börja lira igen! Har inte spelat på över 10 år så nu behöver jag lite tips. Ringde till en polare och han lyckades gräva fram Call of Cthulu ur sina mörka gömmor, har säkert 10 år på nacken det också. Ska man satsa på D&D6 eller finns det nåt annat att rekomendera till några som knappt kommer ihåg hur man gör? Tips tack!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det beror väl på vad ni gillar. Det finns så många olika genrer och spelsystem att man kan bli ganska förvirrad om man börjar ge sig in i djungeln. Tala om vilken miljö ni skulle vilja spela i, och om ni har några speciella önskemål om spelet, så kan nog både jag och många andra ge er många tips.

/Skuggvarg - som väntar på att Mutant ska ges ut i ny form
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Köp inte DoD6, för gud skull!

Vill ni ha något kvailitativt, prova Eon. Det är simpelt, bra etc.

Fast det beror självklart på vad du vill spela...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Vill ni ha något kvailitativt, prova Eon. Det är simpelt, bra etc.

Simpelt? Själv skulle jag kalla det komplext. I övrigt håller jag med.

Annars är ju DoD Expert ett mycket trevligt rollspel i.m.h.o. Systemet i sig är ju inte det viktigaste utan vad man gör med det.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Behöver du köphjälp, eller?
Isf. har du redan två bra spel.. Äventyr finns att hitta på nätet

Behöver du spelledartips, eller?
Isf. kan du få en del..

~Kan bistå med båda när [color:448800]Han</font color=448800> väl får svaren på frågorna
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Förvirring

Är det D&D (Dungeons & Dragons) eller DoD (Drakar och Demoner) du menar?

Oberoende vad du menar (men speciellt om du menar DoD) håller jag med vad [gr]Han[/gr] sade. Du har två bra spel. Vad är det för tips du behöver?
 

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
OK, tack för tipsen än så länge. Skönt att höra att gamla DoD (Drakar & Demoner) fortfarande duger. Är rätt sugen att
prova på nåt annat än fantasy-spel så det verkar som vi
ska testa lite Kult hos en polare till helgen. Nåt som
iallafall han vurmar starkt för. Kommer nog att försöka
mig på att SL'a lite DoD själv framöver.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dod är ju alltid bra !

gammla goa DoD är ju alltid en smakstart om jag får ta & säga det sdjälv !! Det funkar ju i alla väder !!!/images/icons/smile.gif
Sen så har vi ju åxå SW 1.a upplagan som åxå är lättsmällt & enkelt att dra igång med.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dod är ju alltid bra !

"Vad är SW?"

Den inofficiella förkortningen på Star Wars RPG. Två linjer finns, den nya från Wizards of the Coast (SW d20), och den gamla från West End Games (SW d6).

SW d20 finns i två utgåvor, första och utökade.

SW d6 kom i tre utgåvor: första (1st), andra (2nd) samt andra utgåvan reviderad och utökad (2nd Ed Revd&Expd eller 2.1). Första utgåvan översattes dessutom till svenska av Äventyrsspel ca 1988 till "Stjärnornas Krig Rollspelet" (SKR). Det är förmodligen den som menas i det här fallet.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Vad gäller skräckrollspel är ju Chill riktigt bra (hette Chock, när det översattes till svenska, i en starkt minimerad version).

/Skuggvarg
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jupps !

Första utgåvan översattes dessutom till svenska av Äventyrsspel ca 1988 till "Stjärnornas Krig Rollspelet" (SKR). Det är förmodligen den som menas i det här fallet.

Stämmer bra det !! Gillar den utgåvan välldans mycket !
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
SKR (OT)

Gillar att grundreglerna beskriver hur en dörr låter när den öppnas, hur en fiendes laser kontra en hjältes laser stråle låter.. och att spelledaren får ta över ens rollperson om man blir för ond../images/icons/laugh.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
... prova Eon. Det är simpelt ...

Lol, jo simpelt är ju ordet alla använder när de beskriver Eon... /images/icons/smile.gif

Angående DoD6 så kan det nog bli hur trevligt som helst när Expert kommer ut. Nuvarande regler lämnar en del att önska, men jag har knappt läst boken så jag ska inte säga så mycket.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Arrgh!

"Skönt att höra att gamla DoD (Drakar & Demoner) fortfarande duger. Är rätt sugen att
prova på nåt annat än fantasy-spel så det verkar som vi
ska testa lite Kult hos en polare till helgen. Nåt som
iallafall han vurmar starkt för. Kommer nog att försöka
mig på att SL'a lite DoD själv framöver.
"
Arrgh! Var bor du? Får jag vara med? Tänk att få spela EDD "från början".. Och Kult är ett spel som jag har velat spela länge..

~Helt seriös var [color:448800]Han</font color=448800> inte med frågorna (dock seriös om rollspelskommentarerna)
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ung stofil på språng

Jag avråder från DoD 6, inte för att världen är kass (tvärtom, oerhört stämningsgivande) utan för att det är försett med ett inflexibelt och tråkigt levelsystem (en krigares KP ökar med 5T6 per nivå!). Kör hellre EDD eller första upplagan, det blir dessutom billigare.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Ska man satsa på D&D6 eller finns det nåt annat att rekomendera till några som knappt kommer ihåg hur man gör? Tips tack! "

Jag får väl gå mot strömmen och säga att jag rekomenderar DoD6.Det du först måste göra innan du ev. köper senaste version är att svara på några frågor

1. Är levelsystem något som du inte kan acceptera. Är det inte det så lär du bli besviken på DoD6 då grundreglerna är nivåbaserade. Det är dock viktigt att påpeka att det skall komma ut Expertregler före jul där det finns regler för att spela utan nivåer/levlar. Så om du inte accpeterar levlar så kan DoD6 trots allt vara något för då DoD6expert kommit ut.

2. Vill du köpa tillbehör? om du vill det skall du vara medveten om att tillbehör dvs rollformulär, äventyr, moduler m.m. gamla DoD-versioner endast går att få tag på via antikvariat, Tradition har den en del moduler kvar till DoD5. Det är dock DoD6 som är framtiden och det som kommer att vara lättast att få tag på tillbehör till.

3. Stör du dig på de regelbuggar som i DoD2 och EDD? Om du gör dig det så lär du störa dig på DoD6. Vad jag försöker säga är att DoD6 inte täcker allt och du som SL behöver kunna lösa en del själv samt inte har något emot att göra egna husregler men det är som det alltid har varit i DoD.

Själv så stör jag mig inte på nivåer, jag vill köpa nytt. Regelbuggar vill jag iofs helst slippa men jag tycker det nya magi- och religionssystemet väger upp dem.

Vad är då bra med DoD6

* magisystemet, mycket enklare och bättre än det gamla
* regler för religion och präster finns med och är bra och tillför ett nytt element till DoD.
* Den spelvärlden Trudvang verkar bli riktigt bra, finns dock ingen "världsbok" utan Trudvang har presenterats i omgångar via modulerna Vildhjarta, Jorges bestarium samt den nysläppta Snösaga.
* Den nya stridssytemet med stridskapacitet som medför en större flexibilitet.

Om du inte varit på Riotminds hemsida så tycker du bör gå dit. En viss uppfattning om DoD6 och Trudvangs stämning kommer du få. Du kommer dit genom att klicka här.
 
Top